bezár
 

film

2010. 01. 11.
A filmszemle után a Berlinaléra megy Hajdu Szabolcs új filmje
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Tíz éve írta a napokban a berlini nemzetközi filmfesztiválra meghívott Bibliotheque Pascal című új filmje alapjaként szolgáló novellát Hajdu Szabolcs; a rendező a német-magyar-angol koprodukcióban készült alkotásról részletesen beszélt az MTI-nek.

prae.hu

A játékfilmet Európa egyik legrangosabb filmes seregszemléje, a Berlinale Fórum szekciójába hívták meg, ennek keretében az avantgárd, innovatív filmek versenyeznek egymással, idén február 11. és 21. között. Ezt megelőzően a 41. Magyar Filmszemlén (február 2-8.) a versenyprogramban indul a mozi.

Hajdu Szabolcs, a film forgatókönyvírója és rendezője az MTI-nek elmondta: néhány napja kapta meg a meghívót a rangos eseményre, így egyelőre nem tudja, milyen alkotásokkal mérkőzik meg a Bibliotheque Pascal, amely Hajdu ötödik nagyjátékfilmje, ha a legutóbbi, az eredetileg tévéfilmnek készült Off Hollywood című alkotását is az egészestés produkciók közé soroljuk.

"A filmet a fesztivál előválogató bizottsága választotta ki, amelynek tagjai a teljes magyar filmtermést végignézték. Az általuk kiválasztottakat aztán Berlinben egy másik bizottság is végignézi, ott dől el, bekerül-e az adott alkotás a programba, és ha igen, melyik szekcióba" - mondta el a rendező.

A Bibliotheque Pascal egy, a gyermekét egyedül nevelő nő története, az ő nyugat-európai kálváriáját ismerheti meg a néző.

"Az eredeti novellát tíz éve írtam, még a 2000-ben elkészült Macerás ügyek idején. Akkoriban Sepsiszentgyörgyön is dolgoztam színészként, ott bukkantam a történet magjára. Aztán más filmek folyton elsodortak, de vissza-visszatértem hozzá, szépen rakódtak rá a rétegek, mire kialakult a sztori végleges formája" - tette hozzá.

Mint kifejtette, leginkább azok "technikák" érdekelték, amelyekkel az emberek a sorsukat érintő kataklizmákat próbálják túlélni.

"A homo ludens a legszörnyűbb helyzetekben is képes olyan valóságot teremteni maga köré, amellyel tovább tudja élni az életét. Ez az emberi fantázia, az élet egyik legfontosabb alkotóeleme. Mona Paparu - így hívják a főszereplőt - kálváriájába sokunk belehalna, ám ő így képes a legnehezebb helyzeteket is túlélni" - mondta a rendező, aki viszont a film címének jelentését nem kívánta elárulni, mint mondta, ez legyen meglepetés.

A főszereplőt Hajdu Szabolcs felesége, Török-Illyés Orsolya alakítja, és szerepel a filmben gyermekük, Hajdu Lujza is. A többi szerepben ismert román színészeket láthatnak majd a nézők, köztük Oana Pelleát, Razvan Vasilescut, Andi Vasluianut, Shamgar Amramot, Mihai Constantint és Ion Sapdarut.

"A romániai nagy filmes bumm idején figyeltem fel ezekre a színészekre, sőt azt is mondhatom, annyi filmet láttam velük, hogy már-már a barátaimnak éreztem őket. A képzeletemben ők jelentek meg, ha a film karaktereire gondoltam, így nem is haboztam sokat, felkértem őket" - jegyezte meg.

Hajdu Szabolcs elmondta, hogy míg legutóbbi játékfilmje, a 2007-ben készült Off Hollywood vagy a négy évvel korábbi Tamara esetében a forgatást hosszú próbák előzték meg, és így a dialógusokat a színészi játék alakította, ezúttal előre megírt párbeszédekkel dolgoztak.

"Az említett filmekben a színészek személyisége, mondatformálási szokásai is benne vannak, most azonban máshogy kellett feltárni a személyiségüket. Az adott koordinátarendszeren belül viszont szabadon mozoghattak, nekem csak arra kellett figyelni, hogy a film stilizált világából egyikük alakítása se lógjon ki" - magyarázta Hajdu Szabolcs.

A forgatás eredetileg harminckét napig tartott volna, de a felmerülő technikai nehézségek miatt végül ötvennégy napot vett igénybe. A német-magyar-angol koprodukcióban született alkotás végül mintegy másfél millió euróból (mintegy 400 millió forintból) készült el, a produkciót a Magyar Mozgókép Közalapítvány, az egyik kereskedelmi televízió és az Eurimages támogatta. "Egy film sikere helyzetbe hozza a következőt" - mondta az MTI azon kérdésére, vajon a Fehér tenyér című alkotás hazai és nemzetközi sikere segített-e a külföldi partnerek megtalálásában. A 2005-ös Fehér tenyér elnyerte a 37. Magyar Filmszemle rendezői díját, és fődíjas volt az essonne-i és az isztambuli fesztiválon is.

"Résen kell lenni, mert a felhajtás egy-egy film körül nagyon rövid ideig tart, és utána már sokkal nehezebb támogatókat találni. Persze nagy a rizikó is, hiszen ha a rendező nem váltja be a hozzá fűzött reményeket, az hosszú évekre leblokkolhatja következő munkáját" - tette hozzá.

A Bibliotheque Pascal a februári 41. Magyar Filmszemlén a versenyprogramban indul, jelenleg a hangutómunkálatokat végzik a 111 perces alkotáson. "Öltöztetjük a menyasszonyt" - foglalta össze a tennivalókat a rendező.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Salamon András: Random
Laura Piani: Jane Austen tette tönkre az életemet
Johann Dionnet: Az avignoni szerelmesek

Más művészeti ágakról

irodalom

Vados Anna Egymás lélegzete című kötetének bemutatójáról
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 44. számáról
Makai Máté mesél Andris Kalnozols regényéről
Áfra János Kitakart anyám című kötetének bemutatójáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés