bezár
 

zene

2010. 03. 25.
Brendan Perry Budapesten
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az 1980-as években általánossá vált címke, a világzene eddigi történetének egyik kultuszzenekara volt a középkori és reneszánsz zenéket a gothic rock elemeivel elegyítő Dead Can Dance; a tizenkét éve megszűnt duó férfi fele, Brendan Perry kedden Budapesten, a Diesel klubban lép fel.

prae.hu

Az 1981-ben Ausztráliában eredetileg négytagú együttesként alakult Dead Can Dance 1982-ben tette át működését Londonba. Az addigra megmaradt két tag, az elsősorban gitáros, ám multiinstrumentalista Brendan Perry, valamint az elképesztő hangú énekesnő, Lisa Gerrard már első, cím nélküli albumával felkavarta a világot. Bár az 1984-ben megjelent debütáló lemez hangulatában emlékeztetett néhány "melodikus álompopot" játszó kortárs zenekar, elsősorban a Cocteau Twins és a Cure világára, a sejtelmes zene és az egymást nagyszerűen kiegészítő két vokál egészen különleges atmoszférát teremtett.

Ez az út vezetett aztán ahhoz a neoklasszikus, emelkedett zenéhez, amely a következő lemezeken kiteljesedett Dead Can Dance-hangzást meghatározta: felfedezhetőek voltak ebben arab-bizánci elemek, középkori spanyol, kelta, ázsiai és dél-amerikai hatások egyaránt.

Jobbnál jobb lemezeiket - Spleen and Ideal (1985), Within the Realm of a Dying Sun (1987), The Serpent's Egg (1988), Aion (1990), Into The Labyrinth (1993), Toward the Within (1994), Spiritchaser (1996) - az azóta legendássá vált független kiadó, a 4AD adta ki. (Ehhez az istállóhoz tartozott-tartozik mások mellett a Bauhaus, a Birthday Party, a Tindersticks, a Cocteau Twins, a Pixies és a The The is). A Spleen and Idealt például Baudelaire versei ihlették, a zene barokk hangszerelésű kelet-európai dallamokra és középkori madrigálokra épült.

Koncertjeik különleges élményt jelentettek a hallgatóknak (1996-ban Budapesten, a néhai Budai Parkszínpadon is felléptek a World Music Festival keretében; a közönség a környékbeli fákat is megtöltötte...), és számos filmzenét is készítettek; ezek közül a legismertebbet a Baraka című mozihoz. Dalaikat olyan előadók dolgozták fel, mint a Ride, a Paradise Lost, a Gathering vagy Sarah Brightman.

Perry és Gerrard útjai 1998-ban elváltak, mindketten szólóban folytatták. Egy búcsúturnéra 2005-ben még összeálltak, de a Dead Can Dance története véget ért.

Brendan Perry már 1999-ben szólóalbummal jelentkezett (Eye of the Hunter), ezen saját dalai mellett szerepel egy feldolgozás is Tim Buckley-tól, a tragikusan korán elhunyt zseniális folkrock-előadótól. Ezt követően filmzenéken dolgozott, és bátyjával, Roberttel afrikai tradicionális ütőhangszeres workshopokat vezetett az írországi Quivvy-ben egy használaton kívüli templomban.

Második stúdiólemezével több mint tíz évet várt; az Ark című album idén tavasszal jelenik meg és a budapesti koncerten talán már kapható lesz. Az anyag teljesen eltér az elsőtől, mivel ritmusgépeket és elektromos gitárt is használt.

Az új albumot bemutató koncertkörút március 14-én Lisszabonban indult, a budapesti Diesel klub (volt E-klub, szervező a Concerto Music) kedden a turné tizennegyedik állomása. Brendan Perry Magyarországról Prágába utazik tovább és fellép még Krakkóban, Vilniusban, Helsinkiben, Szentpéterváron és Moszkvában is.

Az eddigi koncerteken előadott dalok között több Dead Can Dance-szám is szerepel, köztük a The Arcane, a The Carnival is Over, az A Passage In Time és a Severance.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Balogh Ádám lemezéről
Lee Konitz interjú a YouTube-on
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
Kritika az Orfeo ed Euridice új felvételéről

Más művészeti ágakról

Történeti gyökerek, előzmények és érdekességek
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről
A kripli a Centrál Színházban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés