bezár
 

színház

2014. 02. 19.
Színházi fesztivál a következő generációnak
A Miskolci SZEM-ről
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Ami egy évvel ezelőtt bátor, ihletett kezdeményezés volt, idén már szinte hagyomány. A Színház- és Filmművészeti Egyetem és a Miskolci Nemzeti Színház közös gyermeke a SZEM, vagyis az Európai Színművészeti Egyetemek Miskolcon, mely 2014. februárjában másodszor teremtett lehetőséget arra, hogy bepillantást nyerjünk többek közt Litvánia, Lengyelország, Csehország, Románia és Magyarország színházi képzésébe.
A változatos és rendkívül magas színvonalú műsorban kortárstánc-előadás éppúgy szerepelt, mint opera, fizikai színház, formabontó Shakespeare-rendezés. Ebben az évben ráadásul a miskolci színház társulata is csatlakozott az egyetemistákhoz: a teátrum tematikusan kapcsolódó, saját előadásai is bekerültek a fesztivál palettájára. Koncertek, kiállítás-megnyitó, délelőttönként workshopok, éjszakánként pedig szakmai beszélgetések tették teljessé a SZEM öt napját. Egyedülálló épületegyüttesének köszönhetően a Miskolci Nemzeti Színház egy időpontban több, párhuzamosan futó előadásnak és programnak tudott helyszínt biztosítani - a különböző nemzetiségű, de azonos érdeklődésű hallgatóknak így alkalmuk nyílt arra, hogy a programok között, napközben és este is a színház épületében, együtt töltsék idejüket, megosszák egymással tapasztalataikat és gondolataikat. A fesztivál pedig pezsgett, az első naptól az utolsóig, reggeltől késő éjszakáig.

A szervezők mindent megtettek azért, hogy a SZEM ne pusztán egy seregszemle legyen, sokkal inkább egy lehetőség egymás megismerésére, egy fél európányi kapcsolatrendszer kialakítására. Az idegennyelvű előadások (bár ezen a téren lesz még hova fejlődni a következő években) egy része magyar, egy része magyar és angol felirattal került bemutatásra, a szakmai beszélgetéseken és a workshopokon pedig színházszerető tolmácsok biztosították az akadálymentes kommunikációt. A fesztivál résztvevői megérkezéskor ebédjegyeket kaptak, amelyeken pontos dátum és változó helyszínek szerepeltek – így minden nap más-más aztaltársaságok verődhettek össze a belváros különböző pontjain. A szervezők szándéka szerint az előadók itt tartózkodása nem korlátozódott az előadások, illetve a próbák napjaira. Aki csak tehette, az egész hetet itt töltötte (szemben más fontos szakmai fesztiválokkal).

A szakmai érdeklődés hiánya azonban látványos volt és fájó, legalábbis ami a magyarországi képzés oktatói oldalát illeti. A résztvevők szinte kivétel nélkül Európa legkülönbözőbb színházi egyetemeinek és akadémiáinak hallgatóiból került ki. Ez ugyan egy egészségesnek tűnő, "fiatal művészek fesztiválja" jelleget kölcsönzött az eseménynek, de éppen ezért, ahelyett, hogy a rendezvény az intézmények közötti szakmai kapcsolatok létrejöttének színtere lenne, a pedagógiai, módszertani eszmecsere élő fóruma, a fesztivál egyelőre nemigen mutat túl a kölcsönös ismerkedés egyszeri örömén. Az előadások nézői között, a miskolci színház színészein kívül, alig jelentek meg azok, akiket a leginkább érdekelhet a színházi művészeti képzés, vagyis maguk a művésztanárok.

Nem gondolom, hogy egy ilyen fesztiválnak célja vagy feladata volna a művészképzés felépítésének megkérdőjelezése bármelyik résztvevő intézmény esetében. De a nyitottság, a kíváncsiság, az elért eredmények kölcsönös elismerése, a felmerülő problémákra alkalmazott különböző megoldások összehasonlítása és megvitatása épp úgy fontos része lehetne ennek az eseménynek, mint az egyetemista színészek, dramaturgok, táncosok találkozása.

Amikor a fesztiválon lengyel, német, román, litván hallgatókkal beszélgettem, feltűnt, mennyivel kevésbé kötik őket az országhatárok és a nyelvi korlátok, mint bennünket. A legszebb példa erre a fesztivál egyik előadása, a Ludwik Solski Állami Színművészeti Akadémia (Krakkó-Bytom, Lengyelország) és az August Everding Bajor Színházakadémia (München, Németország) közös produkciója, az Operculum – A haza keresése. Az előadás szereplői egy workshopon találkoztak egymással, és ekkor határozták el, hogy együtt létrehoznak egy előadást. Ezt az előadást láthattuk a tavalyi SZEM-en, az Operculum már a csapat második, önálló alkotói kísérlete. A kezdeményezés a saját közegében valószínűleg nem egyedülálló, de mindenképpen példaértékű. Kulturális sokszínűségünk megtermékenyítő erejét már a művészeti felsőoktatásban is érdemes lenne kihasználni.  

Operculum – A haza keresése /Fotó: Éder Vera
Természetesen nem csak a nemzetközi együttműködésben létrejött produkciók miatt volt érdemes végigülni a SZEM előadásait. Hogy csak néhány példát említsek: a bukaresti I. L. Caragiale Színház- és Filmművészeti Egyetem Kopasz énekesnője az abszurd magasiskolája volt: elegáns, szellemes munka. A román színészhallgatók meglepő rutinnal játszottak angolul, sőt a szöveg egy részét a fesztiválszereplés kedvéért magyarra írták át; a Litván Zene- és Színművészeti Akadémia izgalmas előadása, a Mindennek ellenére, a fesztivál előadásai között egyedülálló módon a kortárs tánc formanyelvi eszközeit használta arra, hogy megvizsgálja, hol vannak az előadó (jelen esetben a táncos) fizikai teljesítőképességének határai. 

Eugene Ionesco: A kopasz énekesnő /Fotó: Éder Vera

A Színház- és Filmművészeti Egyetem negyedéves színművész osztályának Zsótér rendezte Hamletje a fesztivál egyik legizgalmasabb előadása volt. A színház különféle tereire játékosan adaptált jelenetekben a hallgatók bravúros precizitással dolgoztak. A meglepően szuggesztív, erőteljes interpretációk szervesen ágyazódtak szellemes, de mindig színész-központú rendezői megoldások laza szövetébe. Ez a modern Hamlet, színészvizsgaízű szerepcseréivel együtt, sőt talán éppen ezeknek köszönhetően is, teljes értékű színházi esemény. Az előadás második évadját futja az Egyetem Ódry színpadán, érdemes is megnézni.
Nagy kár, hogy a magyar színészképzés szakmai közönsége a többi résztvevő egyetem munkáit nem látta. Én mindenesetre kívánom, hogy a jövőben nyíljon még erre alkalma.

SZEM - Európai Színművészeti Egyetemek Találkozója
Miskolc, 2014. február 4-9.

A Miskolci Nemzeti Színház és a Színház és Filmművészeti Egyetem szervezésében

Fényképek: Éder Vera - www.miskolciszem.hu

 
nyomtat

Szerzők

-- Cortés Sebastián --


További írások a rovatból

Az orosz barát az Örkény Színházban
Interjú Szabó Imola Juliannával, a MáSzínház Ha, én… című előadásáról
színház

Szacsvay László–Vajda Katalin: Féltem, amíg éltem című könyvéről
A Troilus és Cressida bemutatója 2025 őszén a Globe Theatre-ben

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés