bezár
 

art&design

2016. 08. 22.
A csodák köztünk élnek
Marvel+: Csodák kora
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Kurt Busiek fogta a Marvel univerzum meghatározó pillanatait, és egy olyan történeti tablóba ágyazta, amelyben nem a szuperhősök a főszereplők, hanem egy mezei újságíró, Phil Sheldon.

Igaz ez akkor is, ha Sheldon csak eszköz az író számára ahhoz, hogy a szuperhősöket, akiknek nagy örömmel bújunk a bőrébe minden olvasáskor, elidegenítse tőlünk, és az átlagember szemszögéből vizsgálja azt a csodákkal teli világot, amit a képregények fiktív oldalai alkotnak. Busiek realista megközelítésében (amit Alex Ross gyönyörű, festett képregényoldalai vastagon húznak alá) az átlagember reakciója nem puszta csodálat a világot és a várost újra és újra megmentő szuperhősökre, hanem rengeteg kétely, félelem és zavarodottság.

Honnan jöttek ezek a csodás lények, és mit akarnak? A hősök történeteiben nyilvánvalóak a válaszok, de az őket körülvevő világ számára legtöbbször homályosak maradnak, és rengeteg félreértésre, ellenségeskedésre adhatnak okot. A Csodák korában így válnak megérthetővé azok a szuperhősök elleni gyűlöletkampányok és rasszista megnyilvánulások, amelyek a hagyományos sztorikban egyértelmű negatív előjelet kapnak. (Mikor gondolta azt komolyan bárki is, hogy Jamesonnak igaza lehet Pókemberrel kapcsolatban?) Busiek viszont remekül ábrázolja ezeket a csöppet sem ismeretlen tömegérzelmeket, amik folyamatosan le-föl ingadoznak.

Marvels

Busiek többnyire bökkenőmentesen sűríti egybe a több évtizedre visszanyúló Marvel-kontinuitást, bizonyos pillanatokat kiemelve (Namor New York-i ámokfutása, az X-Men feltűnése, Galactus első támadása, vagy éppen Gwen Stacy halála), másokra csak enyhe utalást téve (Tony Stark nőügyei, Darázs ruhakollekciói vagy a Fantasztikus Négyes szenzáció számba menő esküvője), de a fókusz mindvégig Sheldonon marad, aki abszolút hihető élethelyzetek közepén találja magát újra és újra, átélhető morális dilemmákkal, miközben kérdéseket keres az őt körülvevő világ furcsaságaira. A szuperhősök jelenléte és a főhős személyes élete rendszeresen összefonódik, vagy legalább hatást gyakorol egymásra, ami könnyedén erőltetetté válhatna, de Busiek olyan laza eleganciával szövi bele Sheldont ezekbe a klasszikus történetekbe, mint Robert Zemeckis filmje a címszereplő Forrest Gumpot a 20. század Amerikájának történelmébe.

Busiek 1994-es minisorozata – ami nálunk most két részben jelent meg – valóságos trendindító volt, mivel ezek után még többen próbálták hétköznapi emberek szemén keresztül boncolgatni a szuperhősöket (Gotham Central, Powers, Kingdom Comestb.), amelyek közt akad még jobb, de ilyen kivételes megjelenéssel és ekkora háttérmunkával, tablószerű szemlélettel egyik sem rendelkezik. Jó, hogy végre magyarul is olvasható ez a régi klasszikus, amire a Csodálatos Pókember olvasói majd két évtizede várhatnak, hiszen a megboldogult sorozat utolsó számaiba ebből a történetből szúrt be egy-két oldalt a szerkesztő – akkoriban én is csak ámultam, hogy mi lehet ez?

Marvels

Csodák kora (2016)
Marvel+ különszám 2016/1, 2016/2
Írta: Kurt Busiek
Rajzolta: Alex Ross
Marvels vol.1 #1–4 (1994)

A sorozat korábbi részei:
Marvel+: Vasember & a Polgárháború utószele
Marvel+: Hulk & Amazon
Marvel+: Astonishing X-Men
Marvel+: Vasember & Thor
Marvel+: Amerika kapitány halála
Marvel+: Mutánsvilág – Mi lett volna ha?
Marvel+: A végtelenség ereje

nyomtat

Szerzők

-- Dani Áron --


További írások a rovatból

art&design

Múzeum készül Mexikóvárosban
art&design

Koleszár Stella kiállítása a Kis Présházban (1111 Budapest, Bartók Béla út 44.)
art&design

Interjú Esterházy Marcellel a MODEM-ben tartott kiállítás kapcsán
art&design

Interjú Hegyi Lóránddal

Más művészeti ágakról

gyerek

Nagyívű nemzetközi kiállítás nyílik a Deák17 Galériában
Tóth Kinga AnnaMaria sings/singt/énekel című kötetének bemutatója
Händel: Alcina. Marc Minkowski felvétele


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés