színház
Lassan ötven éve már, hogy a BBC műsorra tűzte a humort világszerte megújító sorozatát, a Monty Python repülő cirkuszát. Az egymásba sajátos lendülettel átúszó jelenetsorok olyan lehetetlennek tűnő képzettársításokat tartalmaztak, amelyek abszurditása új volt az akkori néző számára. Hatását a mai napig vastagon érezteti: olyan viszonyítási pont lett a szórakoztatóiparban, amelyhez nagyon sokan szeretnének hasonlítani. Ők általában éppen ezzel követik el a legnagyobb hibát, mert elfelejtik, hogy amíg ők pusztán szórakoztatni akarnak, addig Pythonék ennél minimum egy meglepetésnyivel mindig is többet akartak.
![]()
Na de mi köze mindehhez Braun Barna Folyóügyének Csáki Rita rendezésében? Direkt módon tulajdonképpen semmi, indirekt módon, részleteiben azonban nagyon is sok. Ott van például a szerkezeti felépítés: a #magyarvalóság jelenetei nem mindig kapcsolódnak közvetlenül egymáshoz, inkább hasonló lazasággal úsznak át egymásba, mint ahogyan azt a Repülő cirkusz-sorozatban láthattuk. Ez itt elsősorban az ország talán legkisebb forgószínpadának köszönhető, amely a rajta elhelyezkedő válaszfal segítségével időnként egészen szellemes, jeleneteken belüli térelválasztási megoldásokat is megenged magának. A taxis-biciklis viszony ábrázolása ennek segítségével például kifejezetten vicces, az előadás vége felé pedig két telefonos fél beszélgetése - bár önmagában átlagosnak hatna - a helyzet csattanójából adódóan a lehető legpontosabb forma.
A Pythonékkal való összevethetőségről árulkodik az is, hogy a Folyóügy színészei is több figurát játszanak az előadás során, azt azonban, hogy magában a játékban mi igazán pythoni, nehéz lenne megfogalmazni. Ami látszik, hogy Málnai Zsuzsanna, Mérai Katalin, Jászberényi Gábor, Kathy Zsolt és Makray Gábor között speciálisan jól működik a színpadi kémia. Ebben a közegben a lehető legjobb értelemben vett ripacskodás a sajátos lendülettel társulva olyan minőséget hoz létre, amelyhez hasonlót itthon még nem láttunk, hiába néztünk-hallgattunk már több zseniális kabarégenerációt, a L’art pour l’art társulatot vagy akár a Krétakör Feketeországát.
![]()
A csupán egy pár jelenetben felbukkanó, ízléstelenül rekedt bohóc részben hasonló funkciót tölt be a Folyóügy világában, mint amit Pythonéknál a Terry Gilliam által megjelenített csirkés lovag. Ugyanakkor ebben a figurában foglalható össze az is, hogy miben más a Folyóügy, mint a Monty Python repülő cirkusza: amíg a csirkés lovag megjelenése rendszerint az adott jelenet végét jelenti, addig a bohóc itt a mélységes lepukkantságot szolgáló elemként átgyalogol egy vonaton játszódó jelenet kellős közepén. Amíg a Monty Python megtehette, hogy teljes indokolatlansággal gegként működtet figurákat a hatvanas évek végének egy tévéshow-jában, addig a Folyóügy egyetlen szereplőjének sem kegyelmez. Még a rekedt bohócnak sem. Ennek a gesztusnak nem csak a #magyarvalósághoz van köze, de némileg talán ahhoz is, hogy ma már újságírói közhelynek számít az abszurd valóság leírására a „mintha a Monty Python írta volna”-formula. Ahogyan közhelynek számít az is, hogy a valóság abszurditása már régesrég felülírt minden fiktív abszurditást. Ezzel a Folyóügy mind tisztában van, és érzékelteti is, olykor nem is annyira rejtett módon. Ilyen például a zene, amely a Télen nagyon hideg van kezdetű népdalra épül, vagy az előadásnak az a csekély, tartalmilag is összefüggő jelenetsora, amelynek a teljes sötétségben játszódó része már inkább egy Woody Allen-szerű, sokkal intimebb abszurditást idéz. Mindez azonban nemhogy nem kerül túlsúlyba, hanem olyan toleránsan simul bele az egyszerre meglepő és mulatságos groteszkbe, hogy esélyesen csak az veszi észre, aki akarja. A szórakoztató előadás mélyén tehát félelem és melankólia ül, és a legtöbb, amit ebben a környezetben tehet, hogy bevallja saját jelenlétét. Ezek az arányok pedig hűen tükrözik azt, amit magyar valóságnak hívhatunk. Így, különírva, valóban. Ez a Folyóügy meglepetése, amellyel úgy vált a Monty Python-féle humor méltó képviselőjévé, hogy közben nem pusztán epigonnak érezzük. És amely miatt egyértelműen sikerre van ítélve.
Braun Barna: Folyóügy
#magyarvalóság egy felvonásban
Játsszák:
Málnai Zsuzsanna
Mérai Katalin
Jászberényi Gábor
Kathy Zsolt
Makray Gábor
Díszlet: Blero
Rendezte: Csáki Rita
Bemutató: 2017. szeptember 29.
RS9 Színház
Fotók: Olajos Ilka



