bezár
 

színház

2019. 10. 23.
Egyszerű, mint a hazugság
Az Influencer – egy figyelemkurva vallomásai
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az ősszel mutatták be Braun Barna új drámáját az Óvóhelyen. Az előadás a címet figyelembe véve nem meglepően az influencer-létet állítja a fókuszba – több-kevesebb sikerrel.

A témaválasztás feltétlen megsüvegelendő. Közhelyszerű, hogy a színház az a médium, ami a leggyorsabban reagál a társadalmi változásainkra, az mutatja meg leggyorsabban, milyenek is vagyunk. Így hát adja magát az influencerség mint színházi tárgy: a fogalom az elmúlt években olyan szinten népszerűvé vált, hogy egy kutatás szerint a magyar iskolások fele influencer akar lenni. Nem csoda, hiszen elég kézre álló és irgalmatlanul trendi dolog olyan aktivitásokból milliókat kaszálni, amiket (látszólag) mindenki csinál: bejegyzésírás, videózás, szelfikészítés lehetőleg a legtökéletesebb fokon.

Szkéné színház

Azonban mint mindennek, ennek a létformának is megvannak a hátulütői. A darab jól kivehető állítása szerint még az átlagnál is több. Merthogy – így a darab – a sikerért végtére is saját magunkkal fizetünk.

A mű főhőse Zsófyka, aki lényegében a véletlen folytán válik influencerré. Kap egy új macskát, aki nem hajlandó leszállni a tabletjéről. A macskás videók tehát adottak – amikkel hihetetlen gyorsasággal be is fut.

Innentől a következő történik: Zsófyka hosszan néz a tükörbe, majd – gondolom, az „álarc felvételét” szimbolizálandó –fehérre sminkeli az arcát, és felvesz egy parókát. Ezután a videóképernyőt ábrázoló képkeretbe belenarrálja – amolyan „influenceresen” affektálva – életének aktuális eseményeit, a leánykérésén át egészen a macskája betegségéig, lehetőleg minél több termékmegjelenítést tartalmazva. Utána leveszi a parókát, egyre kevesebb sminket hagyva az arcán – „feltárulkozik” – és elmondja a külvilágnak mutatott csillogás mögötti valóságot.

Elég egyszerű mechanika. Valahogy ez az egyszerűség nemcsak az előadás, hanem az egész darab problémája. Mert nem azzal van baj, hogy a darabnak ne lenne igaza. Épphogy nagyon is igaza van. Feltételezhetően tényleg ilyesféleképp néz ki egy olyan ember élete, akit felcímkéz a marketingipar, aki nem terméket hoz létre, hanem aki maga válik termékké. Csak épp ezen a primer szinten túl nem kapunk semmi olyat, amit ne láttunk volna még; amit nem magunk is pontosan így képzeltünk volna el.

Szerintem minden műalkotásnak egyik legfőbb tétje, hogy miként tudja kibillenteni a befogadót a saját hitrendszeréből. Nem kell itt hatalmas paradigmaváltásokra gondolni; elég, ha az előadás megmutat valami olyat a világból, amire magunktól nem, vagy csak nehezen jöttünk volna rá. Na most Braun darabja csak olyanokat állít, amiket – le merem fogadni – a közönség nagy része már rég tudott. Az Instagramon meg a Facebookon mutogatott élet hazugság? Saját életünk áruba bocsátása szép lassan az integritásunkat őrli fel? Az influencerlét esszenciája a mindenkin átgázoló pszichopátiás működés és a nárcizmus? Na ne!

Viccet félretéve: jó lett volna kicsit megmutatni a másik oldalt is. Vagy legalábbis olyan aspektusokra hívni fel a közönség figyelmét, amelyek kicsit motiváltabbá, esendővé, tehát azonosulhatóbbá tették volna Zsófykát, és nem egy sematikus felületté, ami a „rendszerkritikus értelmiség” prekoncepcióit igazolja.

Ezen a művészi felületességen sem Zsófyka (Endrész Alíz) egészen ügyes játéka, sem a nézőket aktivizáló lájklabdás ötlet sem segített. Merthogy utóbbi is olyan, mint maga az egész darab, és amilyen a valóság sosem: pofonegyszerű.                                                                                            

Braun Barna: Az Influencer – egy figyelemkurva vallomásai

 

Játssza: Endrész Aliz                                                     

Rendezte: Kaj Ádám

 

Bemutató: 2019. szeptember 24.

Óvóhely

A Babits Mihály Kamaraszínház előadása

nyomtat

Szerzők

-- Locker Dávid Mátyás --


További írások a rovatból

Beszélgetés Köles Ferenccel a közérzetéről, pályája sikereiről, kudarcairól és a színházi struktúráról
A Moonlight Pictures a Jurányiban
Madame Tartuffe a Pesti Színházban
színház

Székely Csaba Az igazság gyertyái című drámája a Budaörsi Latinovits Színházban, Alföldi Róbert rendezésében

Más művészeti ágakról

Taylor Swift új albuma fényes, de mélység nélküli popparádé
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 44. számáról
Visky András Illegalisták című új regényének bemutatójáról
Závada Péter olvasóköréről a Nincs Fesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés