bezár
 

színház

2020. 04. 04.
Az online tér kitöltése
A Cipolla Collectiva Home Dancing című projektjéről
Tartalom értékelése (4 vélemény alapján):
Számos írásos és nem írásos mű született már az internet hasznos vagy sötét oldalával, a virtuális világ veszélyeivel, illetve az elszemélytelenedéssel kapcsolatban. Ám a #maradjotthon idején, amikor digitálissá vált az oktatás, színházi előadásokat csak és kizárólag képernyőn lehet nézni, és online edzéseket tartanak mindenhol – a világháló első és legfontosabb szerepe az összekötés lett: családtagot családtaggal, nézőt alkotóval, barátot barátnővel, diákot tanárral. Színészek, táncosok, zenészek, színházinevelési-szakemberek  és még sokan mások sorra veszik fel a kapcsolatot a vészhelyzet miatt karanténra ítélt nézőkkel. S bár az előadóművészet fő alapelemei, a személyes kapcsolat és a(z éppen akkor kialakuló) közösség „fizikai” érzete hiányzik, a virtuális világ tágasságának köszönhetően egy-egy előadást akár kétszer annyi ember is megnézhet, mint amúgy. Riasztó, hátborzongató, szorongató, már-már becketti módon abszurd helyzetek sorozata alakult ki az elmúlt napokban.

Több mint két hete zártak be a művészeti intézmények. Az Artus társulat előadásaiból is ismert Nagy Csilla az első között volt, aki saját művészi hitvallásától, segítőkészségtől és a hasznos időtöltés vágyától hajtva az úgynevezett Dancing home kezdeményezésével belépett az online világba. A táncos-koreográfus naponta reggel nyolc órától félórás, napindító mozgást tart az otthon maradottaknak, táncművészeknek és a műfaj kedvelőinek egyaránt. Az órák első fele jógás és/vagy tai-chis gyakorlatokból, a másik fele pedig improvizáción alapuló táncból áll. Napról napra  mindig másként, de szabadon mozgunk ugyanabban a térben. 

Szkéné színház

A táncosnő lénye és kellemes hangja feszültség- és feszengésoldó. Jól megválasztott háttérzenéi nyugalmat és harmóniát árasztanak minden résztvevő szobájában. Ráadásul Nagy (alias Cipolla Collectiva) Facebook-oldalán megjelenő videók a belső szorongást is oldják azon követőiben, akik valós térben szemérmesség vagy önbizalomhiány miatt nem mernének jelentkezni hasonló kurzusra, attól félvén, hogy mit szól majd a másik.

Míg a közös táncolás során – legyen szó buliról, workshopról vagy bármilyen táncóráról – az együttmozgás öröme, a felszabadult energiák jelentik az elsődleges élményt, addig Nagy Csilla  órái az énnek, az egyén saját testével mint egyetlen partnerével kialakult kapcsolatának ad teret és időt. A szabadtánc során pedig Nagy szelíd, ám határozott és jól felépített instrukciói révén a teret is elhagyjuk fizikai és szellemi értelemben egyaránt. Ott, egyedül, a képernyő előtt átváltozunk sokfelé ágaskodó fává, akadozó robottá vagy leomló és újra felépülő homokszoborrá. Nagy Csilla karizmatikus jelenség, aki a digitális térben is hatással bír. Állandó segítőtársával, azaz lányával, Borókával még személyesebbé és családiasabbá teszi az online együttlétet. Lányának gyakori jelenléte egyben fontos üzenet is: Nagy Csilla sem a Hihetetlen Család című mese egyik szereplője. Ő is nő, aki éppen táncosként keresi (keresné) a kenyerét, és nem mellesleg anya is, akinek valószínűleg hasonló nehézségekkel kell megküzdenie a karanténban, mint a többi anyának. E gesztussal akarva akaratlanul a videót követők közösségén belül létrejön még egy sorsközösség.

A Dancing home projektnek köszönhetően több emberhez juthat el a mozgás és a szabadon létezés szeretete. Ki tudja, ha mások által láthatatlanul kerülünk közelebbi kapcsolatba a testünkkel, és megszeretjük azt,  akkor a kialakuló testtudatunk élményével, talán nagyobb bizalommal és sűrűbben járunk majd el nemcsak nézni, hanem aktívan művelni is a táncot a jövőben, amikor majd újra lehet. Addig is Nagy Csilla segítségével a szobánk terében kísérletezünk testünkkel, élvezve az online világ nyújtotta “ itt és most” lehetőségét, miszerint a mi képernyőnkön ott és akkor, együtt és külön-külön csak hozzánk szól a koreográfus. Nem mellesleg bármely alkotó ritkán tud a valós térben annyi néző előtt fellépni, mint amennyi előtt adott esetben az online térben. Így ismerhetjük meg és élhetünk a ránk kényszerített személytelenség pozitív oldalával a hátrányok és nehézségek mellett.

Home Dancing - "home office dance"
"Játssza": Nagy Csilla

Bemutató: 2020. 03.16.
Cipolla Collectiva Facebook-oldala

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Németh Fruzsina Lilla --


További írások a rovatból

színház

Shakespeare járvány idején Shakespeare járvány idején
Gyulai Shakespeare Fesztivál 2020
színház

A Díva, a Herceg és a Tenkes kapitánya A Díva, a Herceg és a Tenkes kapitánya
Színházról a karanténban: Az OSZMI három podcast-beszélgetéséről
Interjú Tompa Gáborral a különböző országokban szerzett tapasztalatairól, az oktatás és intézményvezetés örömeiről és nehézségeiről
Interjú Rab Gyula tenor énekművésszel az énektanulmányok adta lehetőségekről, szerepeiről, hatásról és sikerről

Más művészeti ágakról

Papolczy Péter (William Shakespeare, Szabó Lőrinc): Hogyne szeretnélek? Szonettek három hangra, Tilos az Á, 2019.
Andrew Rossi: Az igazság nyomában: Félretájékoztatás és az álhírek ára


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés