bezár
 

színház

2021. 03. 14.
Beszorított terek: suli-színház-karantén
A STEREO AKT: Ex Katedra című előadása
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Boross Martin rendező és alkotótársai több kérdést feltéve indultak a kilencvenes évek magyarországi iskolásainak nyomába: mit jelentett ez a korszak, milyen volt a gyerekkort és kiskamaszkort meghatározó általános iskola a rendszerváltás utáni évtizedben. Színházi szempontból is fontos dilemmákat hangosít ki az előadás: kérdés, mennyiben alakíthatóak át az egyéni emlékek és traumák hatásos színházi formákba, és vajon mit ad ehhez vagy mennyiben csökkenti az erejét egy-egy jelenetnek a streamelt forma.

A kiindulópont, mint azt az előadást megelőző (és így kötelezően végignézett) beszélgetésből megtudtuk, a karanténhelyzet által előidézett közös műhelymunka és a közös gondolkodáson alapuló dokumentarista színházi jelleg. A 2013-ban alakult STEREO AKT csapat tagjai saját iskolai-családi történeteiket idézték fel egymásnak a karantén alatt, ezen személyes, de esetleges élményanyagból formálódott az előadás. Ez a típusú műhelymunka nem szokatlan, Angliában már a hetvenes-nyolcvanas években dolgozott így több társulat Caryl Churchill-darabok körül, és a magyar független színházi világban is remek előadások születtek így, például a Táp Színház Korrupschönje. Az igazi kérdés ilyen típusú alkotófolyamatnál az, hogy ebből a személyes, egyéni anyagból és gyűjtőmunkából kirajzol-e maga a produkció egy olyan általánosabb mintát, amihez a nézők kapcsolódni tudnak, és hogy tud-e színházként működni a dokumentum-jellegű sok kis „igaz történet.”

Szkéné színház

Az Ex Katedra esetében vegyes a kép. A színpadon hat fiatalt látunk, akik ugyanahhoz a generációhoz tartoznak, akad köztük profi előadóművész és a kreatív világhoz máshogy kapcsolódó művész vagy kulturális menedzser is. Összeköti őket a művészléthez való kapcsolódáson kívül az önkifejezés igénye és a közösen megélt, kortársi tapasztalat: nagyjából egyszerre voltak általános iskolások. Ezt a tapasztalatot erősítik a (hosszú) kilencvenes évek fontos eseményeinek kivetítőn való megidézése, a Kacsamesék megszakításától a New York-i terrortámadásig, azonban ezen nagyobb ívű politikai élményekre nem kapunk reflexiót tőlük – csak a tényt erősítik meg, hogy a szereplők egymás kortársai. Végig az iskola és a család kis köreiben maradunk, ebből nem tekint ki az előadás.

Ez nem feltétlen gond: mint az alcím is megerősíti: Tanmesék a 90-es évekből. Valóban tanulságos, hogy a nagyon különböző családi-szociális háttérrel rendelkező szereplők sokféle élménye mintha mind ugyanabba az irányba vezetne: az iskola, legyen alternatív vagy hagyományos, poroszos vagy liberális, egyaránt bezár egy adott térbe, viselkedésformába, bullying-típusú vagy más korlátozó szituációba. Nem felszabadít és megerősít, vagy csak igen kivételes esetben, egy-egy tanár embersége folytán. Ezek a pillanatok felragyognak – amikor az adrenalinlöket miatt lopást elkövető Vasit az osztályfőnöke csöndben megvédi a nyilvános megszégyenüléstől, vagy amikor az első menstruációja miatt kínlódó, mégis színpadra lépő Eminának adja a nyertesek virágcsokrát a kórusvezetője. Azonban a történetek túlnyomó része – a sokszor komikusra vett előadás ellenére is – némileg egysíkú, árnyalás nélküli traumafeldolgozás. Emiatt mintha kicsit elcsúszna az előadás fókusza: a felnövekvés-történetekhez ugyanúgy hozzátartoznának a jó élmények, mint a rossz, de itt még az első csók kapcsán sem kap felhőtlen boldogságmorzsákat a közönség.

Színházi szempontból a legerősebb pillanatok az előadás elején és végén történnek: húsbavágóan hiteles a kezdés, amikor a karantén megéléséről beszélnek a színészek, arról, hogyan süllyedtek vissza kicsit a gyerekkorukba a szüleikhez való kényszerű hazaköltözéssel, és ez milyen nosztalgikus múltfeldolgozó folyamatokat indított el. A végén pedig a közös tánc, az elhangzó szövegre koreografált mozgásos-fényváltásos jelenet teremt színházilag is hatásos pillanatokat, majd az ön-zárójelentések ismét a hiteles és érzelmileg megragadó színházat idézik meg. A köztes szkeccsek között van jobban és kevésbé sikerült – mindig nagyon nehéz „beszélő fejeket” hosszan, lineárisan hallgatni, főleg ha a fiktív keret ugyanaz.

Szpíker

A „bemutatkozásnál” a szpíker egy lottógömbből húzza ki a szereplők számait, majd érzelemmentes hangon egyes szám második személyben elmeséli az adott karakter családi hétterét, míg a színész mellette ezt „illusztrálja” kis mozgatható iskolapadjában, a kivetítőn megjelenő bevágások mellett. Ezen keret hatszori ismétlésre már statikussá válik, még akkor is, ha a különböző élettörténetekre figyelünk. A különböző minijelenetekből kicsit esetleges, mi válik izgalmassá – néha maga a történet elég erős, vagy a karakter átélése teszi azzá. Leginkább viszont az működik, amikor megjelenítésben is többszereplőssé válik egy-egy történet: leghatásosabb formájában a színház mégiscsak az emberi interakciókra épül.

A „tanmesék” érdekes színházi-filmes élmény. Tanulságos, elgondolkodtató, időnként szórakoztató, és sok kreatív ötlettel teli: a személyes gyerekkori tárgyak nosztalgikus felidéző ereje és bábszínházi jellege például nagyon jól működik. Összességében azonban maradnak kétségek a streamelés és az ilyen típusú dokumentarista traumafeldolgozás színházi hatásosságával kapcsolatban. Úgy tűnik, ebben a képernyőbe zárt világunkban még keresni kell a hatásosan működő színházi formákat. De ehhez jó lépcsőfok az Ex Katedra előadás.

 

Ex Katedra
STEREO AKT - FÜGE Produkció
Alkotó-előadók:
Ásmány Zoltán, Borsos Luca, Mayer Dániel, Messaoudi Emina, Raubinek Lili, Vass Imre
Díszlet: Barta Borbála, Fekete Anna
Jelmez: Nagy Fruzsina
Jelmez asszisztens: Csoma Gabriella
Zene, hang-design: Bartha Márk
Fény-videó: Bredán Máté
Technikai munkatárs: Pelle Zoltán

Dramaturg: Dohy Balázs 
Gyakornok: Csernai Mihály
Produkciós asszisztens: Balogh Zsuzsanna
Producer: Mayer Dániel

Koncepció: Boross Martin, Dohy Balázs, Thury Gábor
Rendező: Boross Martin
Bemutató streamelés:
Jurányi Ház/ Színház TV
2021. március 4.
Fotó: Bartha Máté

nyomtat

Szerzők

-- Pikli Natália --

Gyerekként a könyvekbe, kamaszként a színházba, egyetemistaként Shakespeare-be és a tanításba szerelmesedtem bele. Szerencsés vagyok, mindezekkel máig foglalkozom: régebben mint gimnáziumi magyartanár, most mint egyetemi docens, kutató és időnként amatőr rendező különböző diákcsapatokkal.


Más művészeti ágakról

Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről
irodalom

Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról
gyerek

A fák bűvös birodalma – Boszorkányos erdei küldetés a Vajdahunyadvárban
Beszámoló a tavaszi Margó második napjáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés