bezár
 

zene

2008. 06. 16.
Profi darálás és kedvencünk, a dob
Dying Fetus koncert, 2008. június 10. A38 hajó
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Profi darálás és kedvencünk, a dob Ha azon lehet is még sopánkodni, hogy a nagy külföldi zenekarok közül csak ritkán lehet Magyarországon elcsípni egyet-egyet, a death metál szcénának vannak olyan nagyjai, akik nem először lépnek föl nálunk. Közéjük tartozik az amerikai Dying Fetus is.

A (jelenleg) háromtagú zenekar fellépése – a Kultiplex sajnálatos bezárásával – az A38 hajón volt megtekinthető, ami ugye akár garanciája is lehet a kiváló hangzásnak. A koncert tapasztalata ezt csak megerősítheti: valamennyi hangszer tisztán, erőteljesen szólt, a dob – mely egyébként a Dying Fetusnak amúgy is erőssége – egyenesen gyilkos volt.

Egy az egyben hozták a műfajban kiemelkedőnek számító lemez, a 2003-as Stop at Nothing valamint a legutóbbi (2007-es) War of Attrition hangzását, amint elhangzott jó pár szerzemény az említett albumokról. Így a koncert nyitódala az előbbi nyitányaként is felcsendülő Schematics lett, mely alighanem az egyik leghatásosabb death metal kezdés mind lemezen, mind élőben. Az a fajta roppant hatásos gitárnyúzás és energia, mely ennek a dalnak az első másodperceiben fölgyülemlik, úgyszólván oktatandó, miképp a folytatás vészterhes, de tömény középtempós riffje és az ezt meg- megszakító gyors vágtázások – távoli asszociációval – szinte jazzes lüktetést kölcsönöznek a kompozíciónak.

A lemezek nyitódalai mindig nagyon hatásosak; ezt a Dying Fetus is érzékelte, így az egyórás koncert dramaturgiailag „jelentős” pontjain – kezdésnél, amikor mindenki iszonyatosan beindul; a középrészen, amikor egy kicsit csillapodik a hév, csillapodnak a kedélyek; illetve a befejezéskor, a koncert utolsó szakaszában, amikor még egyszer jó alaposan felpörögnek az események – egy-egy nyitódalt hallgathattunk meg (középen tehát a War of Attrition kezdését, az ugyancsak kiváló Homicidal Retributiont, a végén pedig a hasonlóan klasszikus Destroy the Oppositon [2000] Praise the Lord [Opium of the Masses]-jét).



Azt hiszem, a játékidővel és a dalok válogatásával elégedettek lehetünk, a csapat kihozta magából a maximumot, és jó érzékkel építette föl koncertjét. A közönséggel való kommunikációjukat leginkább visszafogottnak minősíthetnénk, hűvösen távolságtartó és ritka átkötő-beszédeik különösebben nem akasztották meg az előadás menetét.

Amint arra korábban is utaltam, a Dying Fetus egyik nagyon fontos erénye a tökéletes, komplex dobmunka. Nemigen lehet elmenni szó nélkül Trey Williams, a legújabb dobos teljesítménye mellett sem, aki ugyan eléggé közönyös arccal, mérsékelt mozgással, viszont annál precízebben, erőteljesen püfölte a szerelését, az összegyűlt mintegy háromszáz death metal fan legnagyobb megelégedésére.

Alighanem sokan jutnak arra a megállapításra, miszerint ennek a stílusnak a keménysége, durvasága nem is annyira – az egyébként egyre sablonosabbá, egysíkúvá váló – hörgő, gurgulázó vokálban rejlik, de még csak nem is a jellegzetes, ámbátor ugyancsak nem éppen a változatosságáról ismert riffelésben, hanem az intenzív dobmunkában. Noha a Dying Fetus azon kevés kiváló death bandák közé tartozik, amelyek gitárjátéka is rendben van, a dobról mint a stílus szélsőségességének, kompromisszum-mentességének legfontosabb komponenséről ők sem feledkeznek meg.

Talán az egyik legjobb, egyben legérdekesebb esztétikai élmény olyan dobjátékot hallgatni, mely nem csak a hihetetlenül keményre hangolt hangszer „ütősségében”, de a témák rendkívüli összetettségében is magasan viszi a pálmát. Erre ugyan sok zenekar illetve dobos képes, kevés viszont az olyan banda, akiknél mindez a zene összhatásához úgy tesz hozzá, hogy nem csak annak extrémitását erősíti, de e játék nélkül maguk a dalok, maga a csapat zenéje sem lenne ugyanaz. Közhelynek hangzik? Nem hinném. Biztosan sokaknak van kellemetlen vagy kellemes tapasztalata feldolgozás-számokkal: érdemes utánajárni, vajon miért tekintjük némelyiket jónak, rengeteget viszont alapvetően „gyengének”?

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- L. Varga Péter --


További írások a rovatból

Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán
Händel Jephtha című oratóriuma az Il Pomo d'Oro előadásában

Más művészeti ágakról

Nagy László és Weöres Sándor egy-egy versének kapcsolatáról
Fodor Veronika kalandkönyvéről
Az ezegymunkahej című zenés bohózat a Három Hollóban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés