bezár
 

gyerek

2022. 08. 27.
Fölkerültünk a térképre
Interjú Kiss Ágnes bábművésszel, a szegedi Kövér Béla Bábszínház igazgatójával
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
1946 karácsonyán nyitotta meg kapuit a 75 éves jubileumát ünneplő szegedi Kövér Béla Bábszínház. A teátrumot 2020 nyaráig az alapító-névadó és fia, Kövér László irányította. Két éve Kiss Ágnes bábművész vette át a vezetését, jelszavai: nyitás és modernizáció. Eddigi munkájának köszönhetően többdimenziós megújulási folyamat vette kezdetét. Két rendkívül változatos színházi évad után, június 19-én nemzetközi kooperációban szerveződött a Tricikli Fesztivál, augusztus 27-28-án pedig ismét megrendezésre kerül a bábszínház hagyományos évadnyitó fesztiválja, a Színkópé. Beszélgetésünkből az is kiderült, hogy Magyarország legidősebb bábszínháza egyben a legalulfinanszírozottabb is.

PRAE.HU: Mi várható az idei Szinkópé Fesztiválon?

Két napig tart majd, tíz órától este hétig, az utolsó koncert hatkor kezdődik. Rengeteg játszóház, bábelőadás és koncert lesz. Arra buzdítjuk a szülőket, hogy gyalog, bringával, vagy tömegközlekedéssel érkezzenek, hozzanak kulacsban vizet, szendvicset, és piknikezzünk a füvön. Az is lehet, hogy Kárász Eszterrel, Gryllus Vilmossal, vagy a Vitéz Lászlót mozgató Takács Danival fognak együtt uzsonnázni. Komoly, nagy élményt szeretnénk adni, hogy évad közben is visszajöjjenek. Támogatjuk a családokat, idén nem emeltük a belépő árát.

prae.hu

PRAE.HU: Mi a tapasztalat, mennyiben segítik ezek a fesztiválok a bábművészet népszerűsítését?

Szerintem nagyon. Szakmailag is fölkerültünk a térképre: a többi bábszínház, egyre több néző és a fenntartó is odafigyel ránk. A kritikusok is igyekeznek, bár Szeged látszólag messze van a fővárostól. Persze azért sokat kell még tennünk azért, hogy az emberek megtudják, hogy van bábszínház, azon belül pedig sokféle technika, és hogy ez egy releváns műfaj, aminek a célközönsége nem csupán a nullától hat éves korosztályig terjed. Szándéktól és koncepciótól függ, hogy kinek játszunk és mit akarunk vele. A Hány éves a kapitány programunk keretében például havonta egyszer, hétfőnként telt házas vendégelőadások vannak a bábszínházban. Ez nagyon erősen előremutató dolog.

PRAE.HU: Kérdőíves igényfelmérés a fesztiválok előtt, pontgyűjtő doboz, bábos flashmob: minden lehetséges eszközt és csatornát felhasznál a kommunikációra. Milyenek a visszajelzések?

A színháznak eddig nem volt semmiféle kommunikációja. Szervezetfejlesztés terén sem, de ami még inkább problematikus, hogy a nézők és a sajtó felé sem. Láthatatlan intézmény volt, de ez most erőteljesen megváltozott. Amikor Schneider Jankó művészeti vezetővel átvettük az intézményt, elindítottuk az új weboldalt, a közösségi oldalakat, most minden nagyon izgalmas, a mai világnak való. Sok szakmabelitől kaptunk pozitív visszajelzést a kommunikációnkat illetően. Aztán jött a covid második, harmadik és sokadik hulláma, az emberek elkezdtek félni attól, hogy zárt térben közel kerüljenek egymáshoz. De arról elfelejtünk beszélni, hogy a bábszínházak ebben kiemelten rossz helyzetben voltak. Csoportos bérletek tekintetében a mi nézőink tankerületekhez, iskolai osztályokhoz és óvodákhoz vannak kötve: egy pedagógus nehezen indul el, nagy a vállán a felelősség. A tankerületek úgy rendelkeztek, hogy az oktatási intézményből nem szabad kimenni. Nem engedtek minket a gyerekekhez, a Lázár Ervin programot sem tudtuk elkezdeni, de szerencsére időben kijátszottuk. Most ugyanannyian jönnek hozzánk, mint régen, de ha a covid-félelmet levonnánk, akkor növekedésről beszélhetnénk.

PRAE.HU: Szakmailag elmaradott terepet örökölt, ráadásul a pandémia kellős közepén. Ennek ellenére, viszonylag rövid idő alatt, rendkívül sokrétű tevékenységbe kezdett. Termékeny talajba hullottak az elvetett magok?

Igazgatóváltás idején minden színházban elindul a félelem. Itt az egész társulat közalkalmazotti jogviszonyban, véglegesített szerződéssel dolgozott, de a kormányrendelet miatt határozatlan idejű munkavállalók lettek. Ez óriási bizonytalansági faktort jelent, ember legyen a talpán, aki ezt jól kezeli. Mi ezzel a társulattal akartunk továbbmenni, csupán egyetlen embertől váltunk meg. Meg kellett nézni, hogy egy következetesebb vezetés alatt, fejlesztő workshopok segítségével, ki tudnak-e nyílni. Van, akiben elkezdett fejlődni a magocska, van, aki még keresgél. Ahol olyan nehéz helyzetben van egy önkormányzat, mint itt, Szegeden, ott még fontosabb, hogy a fenntartóval és a kollégákkal is olyan bizalmi viszony alakuljon ki, ami építő jelleggel tudja továbbvinni a közös szekeret.

PRAE.HU: Mik a változásra adott társulati reakciók?

Alapvetően örömmel fogadják a változásokat. Jankóval hihetetlen tempót diktálunk, szerintem nehéz fölvenni, de van, akinek nagyon jól megy. Sok minden lett átláthatóbb, de a társulat tagjai számára ez szokatlan, mert korábban kicsit ad hoc jelleggel történt minden. A színházalapító, Kövér Béla egy katalizátor volt, a másik elődöm, Kövér László a nehéz időkben megtartó, viszont nem volt mellette szakmai tanácsadó. Emiatt hiányzott a társulatépítés. Sok a fájdalom, csoportdinamikai szempontból is érződik, hogy sok minden átbeszéletlen. Volt egy három napos csapatépítő tréning, ahol a konfliktuskezelést vizsgáltuk, valamint hat szakmai workshopot is biztosítottunk. Ezenfelül félévente van a dolgozók számára egy olyan lehetőség, amikor mindenki elmondhatja a véleményét. Nekem mindig nyitva van az irodám.

babfesztival

PRAE.HU: Milyen a színház viszonya a városi fenntartóval?

Az önkormányzat részéről nagyon pozitív a hozzáállás. Látják, hogy fontos szakmai pontokat rakunk le a város életében. Amikor segítséget kérünk, azonnal kapunk is. Most a születésnapunkra is el tudtak különíteni egy nagyobb összeget. Számos programjukhoz csatlakozunk, például a zöldítés jegyében minden premier alkalmával fát ültetünk. Persze nekünk is tenni kell ezért, nem lehet csupán követelni, még akkor sem, ha a többi bábszínházhoz képest pénzben és infrastrukturálisan is mínuszban vagyunk.

PRAE.HU: És a társintézményekkel?

A múzeumokkal eddig is sokat dolgoztam, rendeztem a színházi produkciós részt, Múzeumok Éjszakáját szerveztem. 2021-ben a Dömötör Színházi Díjátadó Gála keretében közösen segítettük a MASZK Egyesületet, mindig vannak közös terveink. A Nagyon, nagyon, nagyon sötét dolog című darabhoz pedig mi készítettünk bábokat. De a többi intézménnyel is jó a kapcsolatunk. Azért vannak, akik meglepődnek, hogy eddig csendben volt a bábszínház.

PRAE.HU: Most jelent meg A nagy Lötty című jubileumi kötet, ami a bábszínház 75 éves történetét meséli el. Hogy sikerült a könyv?

Grela Alexandra különleges képi világával csodaszép mesekönyv lett belőle. Azt akartuk, hogy Szegeden élő gyerekirodalmár legyen a szerzője, akivel folyamatosan tudunk kommunikálni. Kollár Árpád írt egy mesét, ami a születésnapról szól. Megérkeznek a gyerekek, hogy megünnepeljék a bábszínházat, a bábszereplők pedig készülnek az előadásra. Egyszer csak elönti a bábszínházat a nagy lötty, ami a halászlé. A végén persze sikerül megmenteni és megünnepelni a színházat, közben belekerülnek a történetbe a regös cserkészek, akik létrehozták az intézményt, Kövér Béla bácsi, mint cserkész, és az is, hogyan keresgélték a megfelelő helyszínt.

PRAE.HU: Említette egy interjúban, hogy sürgető lenne találni egy másik, alkalmasabb játszóhelyet. Van valami ötlete?

Nincsenek jó szabad épületek Szegeden. Amit én koncepció és célcsoport tekintetében egyaránt ideálisnak tartanék, az a Hungi Vigadó, vagyis a régi Kass Szálló. Ott van a Tisza, a Stefánia, egy játszótér, meg tudnak állni a buszok, és nem zajos. Szerintem tökéletes lenne. Nagyon örülnék, ha közösségi térré is válna a bábszínház. Izgalmas lenne összekapcsolni egy mesekönyvbolttal. Összedolgozunk a helyi ÁkomBákom könyvesbolttal: el tudnám képzelni, hogy integráljuk. A Csöppségek színháza miatt pedig jó volna hozzácsatolni egy Ringatót vagy Zenebölcsit. Októbertől külsős programokat is szeretnék meghívni, de egyszerűen nem alkalmas rá a helyünk. Minden bábszínháznak akkora a nagyterme, mint itt a Kisszínház, vagyis óriási. A miénk nagyon pici. Ha egy nap alatt ugyanakkora bevételt akarunk produkálni, mint például a pécsi Bóbita Bábszínház, nekünk háromszor kell lejátszani ugyanazt. A színész is jobban elfárad, a műszakot is háromszor kell kifizetni. Tehát semmilyen szempontból nem gazdaságos.

PRAE.HU: Mi vár a társulatra a következő évadban?

Ideális esetben elővesszük a Sardar Tagirovszkij által rendezett Borsszem Jankót, mert ősszel Szabadkára visszük egy fesztiválra. A Mara és a pillangófül előadást eddig óvodásoknak játszottuk, de most iskolásoknak szeretnénk. Bartal-Kiss Rita, a Griff Bábszínház művészeti vezetője Pintyőke cirkusz, világszám címmel egy Csukás István adaptációt fog színre vinni. Költséghatékony megoldásként a zalaegerszegiek hozzák a díszletet, mi pedig elvisszük hozzájuk A kis boszorkányt, amit a kaposvári BábSzínTér ugyancsak műsorra tűzött, ahogy a Mérleghinta című előadásunkat novembertől a tatabányai Jászai Mari Színház. A kuflikat a művészeti vezetőnk rendezi az évad második felében, Cseri Hanna bábrendező pedig a Lafkádiót állítja színpadra, illetve lesz egy vendég bérletes előadásunk: Pályi János, az ország leghíresebb Vitéz Lászlója fogja játszani.

PRAE.HU: Ezekre az anyagi fedezet is biztosított?

Minden vegyes finanszírozású bábszínházban van egy háromoldalú megállapodás, ami azt jelenti, hogy az önrészen felül (bérlet, jegybevétel, pályázat), a minisztériumtól és a fenntartó önkormányzattól is kapunk anyagi támogatást. A minisztérium kikötötte, hogy az önkormányzatnak minimum annyit kell beleraknia a közös kalapba, amennyit az EMMI. Nekünk az önkormányzat többet ad. Debrecenben 180 milliót kapnak a minisztériumtól, mi pedig 35 milliót. Egy millióval kevesebb a költségvetésünk, mint a békéscsabai Napsugár Bábszínháznak. Hatalmas különbségek vannak. Állami szinten mi vagyunk a legalulfinanszírozottabbak az országban. Szerencsés lenne, ha a megyeszékhelyeket valamennyire harmonizálnák. Jó lenne, ha bennünket is jobban támogatnának.

Fotó: Fábián Soma (forrás: Kiss Ágnes facebook oldala)

nyomtat

Szerzők

-- Márkus Judit --


Más művészeti ágakról

art&design

Gwizdala Dáriusz: Epres Smoothie
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről
irodalom

Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés