irodalom
A beszélgetést a jelenlegi Budapest városkoncepciójának elemzésével kezdték. Sudár Orsolya az átalakítási tervek szimbolikusságát hozta fel – úgy véli, jól látszik, hogy abban az emlékezetpolitikai narratívában, amiben a NER gondolkozik, Budapest kettős szerepbe szorul. Egyrészt a hagyományos „bűnös főváros” toposzt jeleníti meg, másrészt viszont egyfajta „missziós felületként” is jelen van a város a rendszer történelmi, politikai állításainak megfogalmazására. Sudár ide kapcsolta a Budai vár felújításának folyamatát, melyet öt éve kutat már – kiemelte, hogy a gazdasági válság és az inflációs helyzet ellenére milyen rendkívüli léptékben folyik a vár újjáépítése.
![]()
Emellett a főváros az egyre romló gazdasági helyzetre adott válaszát is kettősnek érzi: a főváros szimbolikus középületei kivilágítatlanok maradnak, azonban a várújítás nem állt le. Sudár szerint fontos megérteni azt is, hogy a jelenlegi folyamatok, amelyek „beégnek” a fővárossal kapcsolatos közös emlékezetbe, azok tulajdonképpen „eladhatósági gesztusok”, vagyis azt szolgálják, hogy bizonyos történelmi narratívák, amelyeket az épp aktuális rezsim fontosnak vél, „eladhatók” legyenek, amit kapitalizmusra épülő módszertanként ír le.
![]()
Takács Ákos kapcsolódva Sudár Orsolya fejtegetéseihez arra mutatott rá, hogy van egy bizonyos paradigma, amelyben értelmezzük, mi történt a fővárossal az elmúlt tizenkét évben. Ez a paradigma arra épül Takács szerint, hogy egy diktátor az adott rendszer forrásait abba csatornázza, hogy „diktatúráját térbe írhassa”, presztízsberuházásokba fektessen be. Takács arra is rávilágít, hogy ezek a beruházások – mint a várfelújítás, a Városliget-projekt vagy kulturális épületek felújításai – diszkrepanciában állnak a NER kultúrakoncepciójával, vagy azzal, hogy mennyit fordítanak egyébként a kultúrára.
![]()
Kiemelte azt is, hogy a város sajátos urbanitásával vagy infrastruktúrájával kapcsolatban nem alakult ki egy átfogó koncepció. A korábbi történelmi korszakok városfejlesztési projektjeiben volt „megragadható szubjektum”, világos volt, ki a célközönsége a fejlesztéseknek, a létrehozott terek milyen identitást adtak a városnak – ezt a jelenkori Budapest fejlesztéséből Takács hiányolja. „Folyamatos improvizációként” írta le a jelenlegi várospolitikát, s felvetette, mit jelentene egy „mélyebb, átfogóbb projekt” a város életében. Itt Moszkva példáját hozta fel, ahol szintén nem volt egy adott program a városfejlesztésre, sem intézményi infrastruktúra a projekthez – ez azonban újraszervezésre került, egyfajta „re-reguláció” jellemezte a korszakot, ami nagy mértékű városfejlődéshez vezetett. Budapesten azonban csupán „víziókat, narratívákat” építenek fel, mondja Takács, amihez intézményeket is létrehoznak – itt utal a Budapesti Fejlesztési Központra –, de nem jön létre ebből maradandóan semmi.
![]()
Vida az elhangzottakat összefoglalva azt kérdezte, hogy ezek szerint az „íródás látszata” történik-e éppen a város történetével kapcsolatban, illetve, hogy képes-e Budapest alternatív történetet írni a jelen politikai helyzetben. Fehér reagált a felvetésre, úgy véli, a vár felújítása egyfajta reprezentációjául szolgál a „sosem volt dicső múltunknak”. Felhozta a MOL-tornyot is, amit szintén a város egyik meghatározó pontjának tart, valamint kifejtette, hogy a torony a nagytőke egyik szimbóluma a városképben. Ezek után a BDPST nevű cégre tért át, ami ingatlanfejlesztéssel és turizmussal foglalkozik – ezek a faktorok jelentős tőkét biztosítanak a cég számára, jegyezte meg Fehér.
![]()
A BDPST brandépítése után az ezredforduló nagy beruházásai kerültek terítékre – ezek közül a WestEnd City Centert, a soroksári és a milleniumi kulturális negyedet emelte ki. Ennek kapcsán Fehér azt jegyezte meg, hogy míg a MOL-torony magánberuházás ugyan, mégis a város építésének „nem koncepciózus koncepciója” a jelenlegi politikai hatalomnál van, ők szervezik az építkezéseket, míg az ezredfordulón az erőfölényben lévő gazdasági elit intézte ezeket a beruházásokat.
Fehér fejtegetéseit Sudár megjegyzése követte – „a város története íródik, így is, úgy is”. Arra mutatott rá, hogy az emberek hajlamosak úgy tekinteni a város történetére, mint aminek „szerzője van”, mintha homogén volna. A 19-20. századra vonatkozóan megállapította, hogy akkor is egy hasonlóan patetikus történelmi narratívát kívántak felállítani, a megvalósult tervek akkoriban sem feltétlenül voltak valóságalapúak, erre Vajdahunyad várát hozta fel példaként.
![]()
Vida ezután azokra a múltbéli rendszerváltásokra kérdezett rá, amelyek ma tanulságosak lehetnek a város szempontjából, illetve arra, hogy milyen volt a város képe a Rákosi-rendszerben, mi volt a jelentősége az ötvenes években létrehozott Nagy Budapestnek. Takács a „történelmi átírás” példáját hozta fel – a város szimbolikus újraalapításának toposzát, a meglévő terek és épületek új emlékezetpolitikai célokra való felhasználását. Kitért arra is, miképp tudott Budapest „bűnös várossá” válni, mindehhez hozzájárult a Tanácsköztársaság berendezkedése, Trianon, valamint a forradalom is. A Nagy Budapest projektről Takács úgy vélekedik, egy ajánlattétel volt az újrakódolásra és bizonyos szavazói célcsoportok kerületeinek Budapesthez csatolásra is fontos szempont lehetett. Sudár ehhez kapcsolódva megjegyezte, hogy a Rákosi-rendszerben elbukott az a próbálkozás, amely Budapestet munkásvárossá akarta tenni.
Fehér az emlékezettel kapcsolatban a közterekre való hivatkozást említette meg – erre a Széll Kálmán teret hozta fel példaként, s a tér koronkénti névváltozatait, valamint az emberek viszonyulását ezekhez a nevekhez. Felvetette a kérdést, hogy mi történne, ha ma visszaneveznénk a Széll Kálmán teret Moszkva térré.
![]()
Vida a rendszerváltás várostörténetre gyakorolt hatására terelte a szót – létezik-e még bármi a kilencvenes évekbeli Budapestből manapság. Sudár a nosztalgikus emlékek felidézése közben a Kontroll című film kapcsán a pesti metróhálózatot említette, mint meghatározó jellegzetességet a kilencvenes évekből. Fehér szerint a korszak leírását tekintve nagy jelentőségű György Péter Utánzatok városa című könyve. Fehér irodalmi példával is szolgált, Nagy Gergely Angst című könyvét hozta szóba a nosztalgia kapcsán (írásunk a kötetről) – a történetben a nagyváros mint dzsungel jelenik meg az ezredforduló idején.
![]()
Vida érdekesnek gondolja az irodalomban megjelenő városok díszletként való megjelenítését, s azt tette fel körkérdésként, milyen funkciói vannak ilyen szempontból Budapestnek, mikor díszlet a város, és milyen társadalmi jelenségek beszélhetőek el általa. Sudár először a vidék-város ellentétre világított rá, amit károsnak ítél meg mindkét oldal szempontjából. Számára a legjelentősebb tapasztalásai a témában József Attila városi versei voltak, illetve Kosztolányi Dezső Pesten játszódó írásai. Fehér a kulturális migrációra tér ki utalva a Nyugatos költőkre, Kosztolányira, Adyra, akik mind vidékről jöttek fel Budapestre tanulni.
![]()
Takács a gondolatmenetet folytatva említette, hogy a Budapest köré szerveződő milliós lakosságú agglomerációban talán nem véletlenül nem születnek „Üröm-ciklusok vagy Gyömrő-regények”, ezeknek a városoknak még nincs irodalmuk. A nagyvárosokat Takács eleve díszletszerűnek látja, szerinte ennek a jelenségnek máig legparadigmatikusabb szövege A nagyváros és szellemi élet című szöveg Georg Simmeltől – ebben a szerző azt fejti ki, hogyan jön létre a tömegesedés amiatt, hogy mindenki vidékről érkezik a városba, s ez hogyan lesz hatással az építkezésre, a modern építészetre. Simmel kapcsán a nagyvárosi életmód egyik sajátosságát is kiemeli, az „elhomályosítás” attitűdjét, amely a nagyvárosban jelenlévő rengeteg impulzus kizárása érdekében jött létre – Takács azzal zárta gondolatmenetét, hogy nem feltétlenül baj, ha a városok megmaradnak díszletként egy-egy alkotásban.
![]()
Vida utolsó kérdése részben személyes indíttatású – első intenzívebb irodalmi élménye ugyanis az ’56-os forradalomról szóló versek voltak, s úgy gondolja, ez a történelmi pillanat az irodalomban is jól dokumentált.
Fehér a forradalom kapcsán a lincselést és az extázist említette, mint a tömeg viselkedésének két pólusát – Térey János lincselő tömeget megelevenítő írását hozta fel példaként, amely a Köztársaság téren játszódik, míg Nádas Péter Emlékiratok könyve című regénye a Marx téren mutatja be a forradalmi tömeget, és azt, hogy az miképp válik egy testté. „Akkor van ennek igazán nagy jelentősége, amikor egy korszak tükröződik vissza […] ezekből a tapasztalatokból” – fogalmaz egy Cseh Tamás dal szövege kapcsán.
Fotók: Mariia Kashtanova
Borítókép forrása: Fortepan / Háberl Aladár



