bezár
 

art&design

2023. 10. 25.
Design az egész világ
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Csupasz téglafalak előtt életre kelő organikus formák, vitrinekbe zárt hullámzó idomok, használati tárgyak, melyek kísérletet tesznek a művészet hétköznapokba csempészésére. A Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) által negyedik alkalommal megrendezett 360 Design Budapesten jártunk.

A hazai és regionális, ismert és feltörekvő designerek munkáit bemutató kiállítás október 17. és 22. között került megrendezésre, idén először az Adria-palotában. A 1900-1902 között Meinig Artúr által tervezett objektum egy olyan történeti korszak kontextusába helyezi a kiállítást, amikor a hazai iparművészet fénykorát élte. A főváros talán legszokatlanabb műemléki épületének helyreállítási munkálatai 2020-ban kezdődtek a BDST Group gondozásában, azonban a szerkezeti restaurálás lezárása óta a projekt határozatlan időre szünetel. A hányattatott sorsú tengerészpalota földszinti terei így a múlt dicsőségétől megfosztva, meztelenségük miatt kicsit szégyenkezve fogadják a látógatókat. Azonban pont ezek a lecsupaszított téglafalak teszik lehetővé, hogy hat napra beléjük költözzön a jelen, az erősen texturált, neutrálisnak nem éppen nevezhető felületek ideális környezetet biztosítanak a kiállított iparművészeti alkotásoknak.Fotó: Magyar Divat & Design Ügynökség

Forintos-Szűcs Anita, az MDDÜ vezérigazgató-helyettese a 360 Design Budapest kapcsán kiemelte, hogy Bonta Gáspár kurátorral közösen a régió gazdag designtörténeti és iparművészeti örökségét ötvözve a kortárs alkotásokkal, egy valódi múlt-jelen-jövő tengelyt igyekeztek létrehozni. Az Iparművészeti Múzeummal megvalósuló együttműködés keretében Horváth Judit, muzeológus, kurátor és Bonta által kiválasztott műtárgyak tovább erősítik a kiállítás kulturális hagyományokra és a változásra építő koncepcióját.

Az idei évben 70 jelentkező közül 60 alkotó több mint 200 alkotását választotta ki a szakmai zsűri. A 2023-as 360 Design Budapest talán legfontosabb újítása, hogy formatervezők és iparművészek mellett képzőművészek is szerepelnek a kiállításon. Ledényi Attila, az Art Market Budapest alapítója és igazgatója felhívta a figyelmet a két esemény együttműködésének fontosságára a magyarországi kulturális turizmus fejlesztése jegyében, illetve olyan külföldi tendenciákra hivatkozva, mint a design és képzőművészet közti határ elmosódása.Fotó: Magyar Divat & Design Ügynökség

Friedensreich Hundertwasser, osztrák festő, építész és filozófus az építészeti racionalizmussal szembeszálló írásaiban, nyilatkozataiban gyakran beszélt az ember öt bőréről, melyek a következők: saját bőrünk, ruházatunk, házunk, szociális környezetünk és a globalitás. Szerinte a humánus építészet jegyében, lakóhelyünknek kívülről-belülről tükröznie kell individualitásunkat, még ha ez az egységesség megbontásával jár is. Hasonló nézeteket fogalmazott meg az egyéniségre/egyediségre vonatkozóan Bonta Gáspár, aki szerint az iparművészet jellemzi leginkább egy társadalom állapotát, hiszen termékei az ember legintimebb tereiben kapnak helyet, így a triviális hétköznapok avatott résztvevőivé válnak. Tárgyaink szerves részei életünknek, magától értetődőségüknél fogva leválaszthatatlan rétegei kultúránknak. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy a történelem nagy civilizációit túlnyomórészt tárgyi kultúrájuk alapján ítéljük meg. Ha most elképzeljük a Szépművészeti Múzeum egyszer majd létrejövő 21. század Gyűjteményét egy rendkívül disztópikus kép tárul elénk, hermetikusan elzárt préselt fabútorokkal és Pepco-s szilikáttermékekkel.Fotó: Magyar Divat & Design Ügynökség

Az olcsó tömegcikkek korában az iparművészet Magyarországon is nehéz helyzetbe került, amit tovább fokozott a Covid 19 és a részben miatta fellépő gazdasági válság. A megrekedés pillanatában különösen fontos misszió a hazai és regionális alkotók ismertségének növelése, a designmárkák nemzetközi piacra lépésének elősegítése, valamint az új, innovatív, fenntartható irányok bemutatása a szakmai közösség és a széles nyilvánosság számára. A Red Dot-díjas esemény pontosan ezt a célt tűzte ki maga elé, vezércsillagául a századforduló iparművészeti sikereit és nemzetközi hírnevet szerző ikonjait választva.

Fotó: Magyar Divat & Design Ügynökség

nyomtat

Szerzők

-- Nagy Rozi --

.........................................................


További írások a rovatból

Kelemen Kinga kiállításának megnyitóbeszéde
art&design

Nagyívű nemzetközi kiállítás nyílik a Deák17 Galériában
art&design

Múzeum készül Mexikóvárosban
Az antropomorf jelleg mint animációs karaktertipológiai megközelítés

Más művészeti ágakról

Petőfi Sándor válogatott művei törökül
Bűn és bűnhődés az Örkény Színházban
Az év ódaköltője 2024 pályázat eredményhirdetése
Beszélgetés Karosi Júlia jazz-énekessel


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés