bezár
 

film

2008. 12. 29.
Miért háborúznak a palesztinok és az izraeliek?
Eitan Fox: Buborék, 2006 – Izraeli Filmhét 2008
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Miért háborúznak a palesztinok és az izraeliek? Tel Aviv, fiatalok, szerelem. Az ajánlóban egyszerűnek beharangozott Buborék több, mint a szórakozó ifjúság bemutatása, s még ha fenntartásaink vannak is a történet egyes szálaival kapcsolatban, el kell ismernünk, hogy fontos kérdéseket boncolgat ez a politikától csöppet sem mentes film, melynek szomorú aktualitását az újra kiéleződő izraeli-palesztin összecsapások adják.

A Buborék az ellentétekre épül. Már a film kezdőképeinek hangulata is élesen szembekerül a beharangozó könnyed hangnemével – bár ez valószínűleg nem a rendezőnek, inkább a szinopszisírónak köszönhető. Az első kockákon rideg katonai támaszpontot látunk, ahol szigorú arccal utasítják rendre a kamerázó újságírókat, miközben egy csoport palesztint szállítanak le a buszról. Egy katonai ellenőrző ponton járunk, egyikén azoknak a jól védett állomásoknak, ahol az Izraelben élő palesztinok elhagyhatják a számukra kijelölt területeket, hogy átlépjenek az izraeliek földjére. A ki- és a belépést egyaránt engedélyekhez kötik, s az európai nézőnek a berlini fallal kapcsolatos ismeretei – adott életkor esetén emlékei – jutnak azonnal eszébe, ahogy nézi a hidegen utasítgató katonákat. Itt találkozik először Noam és Asraf, egy katonai szolgálatát töltő zsidó és egy palesztin fiú.
Buborék
A főcím utáni éles váltás azonban már egyike azoknak az ellentéteknek, amelyekkel már valóban a rendező, Eitan Fox operál: popzene és Tel Aviv, Noam hazatér kötelező sorkatonai szolgálatából, hogy megkezdje (vagyis inkább folytassa) a film leírásában említett gondtalan, vidám életet. A három fiatal lakótárs (Yelli, egy kávézó kevéssé leplezetten meleg vezetője, Lulu, egy bolti eladó és Noam) élete kicsit olyan, mintha néhány közkedvelt amerikai sorozatból rakták volna össze a kliséit. Lulu barátja kereket old, mihelyt sikerült ágyba vinnie a lányt, Yelli randevúzik egy jóképű macsóval, Noam pedig újra találkozik Asraffal, s a három jó barát még illegális munkát is talál a palesztin fiúnak. Mindeközben megjelenik ugyan a politika, de csak felszínesen: Asraf nehézségeit szőnyeg alá söprik, és a fiatalok pacifista eszméi is főleg arra valók, hogy tüntetésnek nevezhessék a hatalmas, tengerparti bulit, amit szerveznek.
Buborék
Ha Fox nem állítana szembe valamit ezzel a napfényes, melegbárokkal teli, szerelemmel – és néha-néha csalódással – átitatott világgal, akkor a Buborék legjobb esetben is csak egy Izraelt népszerűsítő kampányfilm lehetne. Azonban megjelenik Asraf otthonának, a palesztin falunak a képe is. Tel Aviv a szabadság és a tolerancia városa, míg Asraf családja és közössége éppen annyira elzárkózó, mint amennyire elzártak a palesztin lakta területek is Izraelben. Amikor a fiú elárulja szeretett húgának, hogy homoszexuális, a lány értetlenül viselkedik, hideggé és elutasítóvá válik. Nem meglepő, hogy húga vőlegényétől, aki nem mellesleg a Hammász helyi vezetője, Asraf még kevesebb megértésre számíthat. Nem arról van szó, hogy a Buborékban a palesztinok komor emberek lennének. Asraf húgának esküvőjén sok a vendég, zenével-tánccal ünnepel a társaság, de a modern, fiatalos, pörgős Tel Avivval szemben itt a lányok nem hordanak lenge ruhákat, a zene hagyományőrző, a férfiak és a nők pedig külön szórakoznak.
Buborék
A kétfajta világ között csupán Asraf személye az összekötő kapocs egészen addig, amíg Tel Avivban öngyilkos merénylők nem robbantanak. Úgy pukkad ki a gondtalan izraeli élet képe, mint a buborék – Yelli megsérül, s az izraeli katonák, amikor a tetteseket keresik, véletlenül lelövik Asraf húgát. Ezután véletlen egybeesések viszik előre a történetet és sűrítik a drámát: minden a három fiatallal és közvetlen környezetükkel történik. Ugyanakkor az egybeesések ezen sorozata talán már eröltetettnek hat: mindenki éppen ott van, ahol lennie kell, éppen akkor, amikor kell - hogy mindez előregördítse a cselekményt. Mégsem ez okoza az igazi zavart a Buborékban, hanem a film utolsó, szűk fél órájának eseményei. Amikor Asraf, húga halála után –  feltehetően belátva, hogy Izrael nem palesztin területein nem telepedhet le, otthon viszont nem fogadnák el, így semmiképpen sem lehet együtt szerelmével – vállalja, hogy bosszút áll az izraelieken. Nem derül ki, hogy a korábban többször bemutatott ellenőrzőponton hogy juthat át a fiú testén egy bombával. Ahogy az is érthetetlen, hogyan sétálhat végig Tel Avivon, anélkül, hogy Noamon kívül bárki is észrevenné kezét a gombon – főként ha tudjuk, hogy egész Izrael részesült katonai kiképzésben, hogy mindenütt hemzsegnek a titkos ügynökök, és feltehetően különösen gyanakvó mindenki nem sokkal az előző terrorcselekmény után. Különös, hogy mégis ilyen egyszerű a rendező szerint elkövetni egy öngyilkos merényletet.
Buborék
Eitan Fox a filmben következetesen végigvitt kisebb-nagyobb ellentétek segítségével mutatja be azt, hogy miközben Izraelben a fiatalok élik mindennapi életüket, társat, szerelmet keresnek, örökösen a fejük felett lebeg a megkülönböztető és kirekesztő politikai intézkedések vagy egy eljövendő merénylet árnya. Erre a fenyegetésre ad a film végén Asraf radikális választ. Ugyanakkor Asraf karaktere nem elég hiteles, elkeseredett lépése nincs összhangban mindazzal, amit a film korábbi, közel száz percében megtudhattunk róla. Lehet ez a sarkított bemutatása annak, hogy milyen eredménnyel jár, ha valaki kénytelen kirekesztettként élni, homoszexuálisként a konzervatív palesztin közösségtől elszigetelődni, palesztinként pedig az izraeli társadalomból   kizáródni. Vagy a befejezés révén akár modern (és homoszexuális) Romeo és Júlia történetként is értelmezhető a film.

Ugyanakkor úgy tetszik, hogy a film zárlatával Fox figyelmeztetni akar. Bár Noam és Asraf egy helyen nőttek fel, a palesztin falvak lezárása előtt együtt játszhattak, s felnőttként újra egymásra találtak, Asraf mégis elindul, testén a bombával, és éppen három zsidó barátjának törzshelye felé tart. Mintha Fox fel akarná hívni a figyelmet arra, hogy nem érdemes megbízni a palesztinokban. Ez pedig azért problematikus, mert napjainkban Izraelben élő jelenség a palesztinokkal szembeni gyanakvás. Annak ellenére, hogy sokan azt állítják, palesztin a szerelmük vagy a legjobb barátjuk, mégis úgy gondolják, hogy akár ez a szerető vagy barát is bármikor fegyvert ragadna, és megölné őket, ha lehetősége nyílna rá. Így pedig a Buborék vége ezen gondolatokat erősítheti meg, propagandisztikus hatással. Mintegy megerősíti azokat, akik az előítéletektől és a félelemtől megszabadulni képtelenül így gondolkoznak Izraelben, és ebben az értelmezésben élesen szemben áll azzal a toleráns, pacifista szemlélettel, amelyet különben a film képvisel.

Buborék, 2006
Rendező: Eitan Fox
Szereplők: Ohad Knoller, Yousef 'Joe' Sweid, Daniela Virtzer, Alon Friedman, Zohar Liba, Tzion Baruch, Oded Leopold

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Róbert Katalin --


További írások a rovatból

Salamon András: Random
Laura Piani: Jane Austen tette tönkre az életemet
Johann Dionnet: Az avignoni szerelmesek

Más művészeti ágakról

Taylor Swift új albuma fényes, de mélység nélküli popparádé
irodalom

Vados Anna Egymás lélegzete című kötetének bemutatójáról
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 44. számáról
Makai Máté mesél Andris Kalnozols regényéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés