bezár
 

film

2008. 12. 02.
Szex után hazugság?
Interjú Divinyi Réka forgatókönyvíróval
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Szex után hazugság? A Kaméleon forgatókönyvírója úgy látja, a politika, a közélet, az emberi kapcsolatok olyannyira át vannak itatva a hazugsággal, hogy érdemes újra a hazugság természetrajzáról gondolkodni. Megtudjuk, hogyan dolgozik Goda Krisztával, és azt, hogy Nagy Ervin színészként is igazi kaméleon.
PRAE.HU: Több filmet készítettél már Goda Krisztával. A többszerzős Csak szex és más semmi, majd a Szabadság, szerelem című filmek után ez most tiszta képlet: ketten dolgoztátok ki az ötletet, és írtátok a forgatókönyvet. Mennyire közös ez a munka, mennyire hagytad, hogy a rendező „belekotyogjon” a forgatókönyv-írásba?

Nem csak hagytam, hogy Kriszta belekotyogjon, de nagyon nagy szükségem volt az ötleteire és az észrevételeire. A Kaméleon közös munka, még akkor is, ha az írás az én feladatom volt, de kezdetektől, szinte az alapötlettől együtt fejlesztettük a történetet.

PRAE.HU: Hosszú ideig nem volt sikk élvezhető zsánerfilmet rendezni, nyilván forgatókönyvre sem volt igény. Te is dramaturg szakon tanultál – mostanában mégis egyre inkább találkozni a munkáiddal. Mondhatjuk, hogy self made (wo)man volnál?

A dramaturgia alapjai ugyanazok, akár filmről, akár színházról van szó, a lényeg hogy egy történeten könyörtelenül számon kell kérni, ki, mit, miért csinál, és mi lesz ennek a következménye. Valószínűleg a dramaturg végzettségem az oka, hogy a forgatókönyveim stabil lábakon állnak, amiben viszont úgy érzem, komoly lemaradásom van, az az úgynevezett filmnyelv, a vizuális látásmód elsajátítása. Szívesen tanulnék erről valahol, ha volna rá mód, de szerencsére Goda Kriszta rengeteget segít ebben is. 
Csak szex és más semmi - Csányi Sándor és Schell Judit
PRAE.HU: Lehet azt mondani, hogy a Kaméleon a Csak szex…folytatása azzal a tanulsággal, hogy mégsincs tiszta szerelem férfi és nő között?

A Kaméleon nem a szerelemről, sokkal inkább a hazugságról szól. Vagy ha a szerelem felől közelítjük meg, akkor arról, hogy egy profi hazudozó mihez kezd, ha olyan őszinte érzelemmel találkozik, mint a szerelem.

PRAE.HU: Meglátásom szerint nem éppen házasságszédelgőnek képzeljük a tipikus szélhámost, hiszen itt vannak körülöttünk a politikusok és a vállalkozók… Szándékosan szakítjátok ki ebből a világból a nézőt, hogy szórakoztassátok, vagy tényleg jellemző ez a bűnözési forma ma?

Egyrészt elég gyakori bűnözési forma a házasságszédelgés, pláne most, hogy egyre több a biztos egzisztenciával rendelkező magányos nő. Másrészt – ha majd megnézed a filmet, látni fogod – egyáltalán nem szakítjuk ki a főhőst a mindennapi hazugságok világából. Pontosan azért érdekelt minket ez a téma, mert mostanában a politika, a közélet, az emberi kapcsolatok olyannyira át vannak itatva a hazugsággal, hogy úgy érzetük, érdemes erről beszélni. A hazugság sokféle fajtája és formája jelenik meg a filmben, és egyáltalán nem csak a szélhámos él ezzel az eszközzel.
Kaméleon - Csányi Sándor és Nagy Ervin
PRAE.HU: Ha Magyarországon nem tudják, ki legyen a férfi főszereplő, akkor Franco Nerót kérik fel, aki örömmel vállalja a munkát. Ti talán jobb irányt választottatok egy Richard Gere-típusú színész személyében. Könnyű volt megtalálni Nagy Ervint?

A szereposztást egy hosszú casting előzte meg, Kriszta sok színészt megnézett ebből a korosztályból, és úgy érezte Ervinhez illik a legjobban a szerep. Én – megmondom őszintén – kezdetben elleneztem; úgy éreztem, Ervin túl jó pasi, nem hihető, hogy különböző trükköket kell bevetnie, hogy elcsábítson egy nőt, de mikor láttam a felvételeket, rájöttem, hogy Ervin színészként is egy igazi kaméleon. Piti, vesztes szélhámosként éppoly hiteles, mint elegáns udvarlóként.

PRAE.HU: A besorolás szerint a film nem vígjáték. Tőled viszont szellemes, nevetésre ösztönző párbeszédeket szokott meg a közönség. Lehet-e a Kaméleon című film alatt nevetni is?

Nagyon remélem. Nem akartunk vígjátékot írni, úgy éreztük, a történet drámaiságát nem lehet kellőképpen átélni, ha túl sokat nevetgélünk közben, de maga a téma és a szituációk, mégis sokszor viccesek lettek. Nem tudom miért, de van valami komikus az átverésekben, persze csak addig, amíg nem velünk történik meg. Tehát ha a Kaméleon nem is vígjáték, de bátran mondhatom, hogy nagyon izgalmas film, ami szerintem elég ritka a magyar palettán.
Kaméleon - Hámori Gabriella és Nagy Ervin

Kaméleon premierje 2008. december 2-án van, majd december 4-től vetítik a moziban.
nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Balogh Endre --

A prae.hu művészeti portál alapító-főszerkesztője, a PRAE.HU Informatikai és Kommunikációs Kft. ügyvezetője. 2009-2011 a József Attila Kör Irodalmi Egyesület (JAK) elnöke. Önálló prózakötete: A parazita (2008, FISZ).


További írások a rovatból

Jon Watts: Pókember: Idegeben
50 éves a Szelíd motorosok, Dennis Hopper és Peter Fonda klasszikusa
Interjú Bucsi Réka animációs rendezővel a közönség szeretetéről, Amerikáról és a női nézőpontról
Interjú Tóth Luca animációsfilm-rendezővel networkingről, az animáció esélyeiről és a VIII. kerületről

Más művészeti ágakról

Külföldön Sikeres Magyar Művészek

Mindenből lehet meríteni Mindenből lehet meríteni
Interjú Maurer Dórával külföldi élményekről, lehetőségekről, fordulópontokról és képzésekről
irodalom

Amikor egy csapat művész öt napra elfoglalja Kámot Amikor egy csapat művész öt napra elfoglalja Kámot
Ilyen volt a III. Nyolc Ág Művésztábor
Sziget Fesztivál, 2019. augusztus 8.
Bánkitó, fesztiválemlék


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés