bezár
 

zene

2009. 01. 18.
Hogyan szelídítsük meg a problémás nőket?
A Caruso-Da Silva-duó koncertje (MR Márványterem, 2009. január 13.)
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Hogyan szelídítsük meg a problémás nőket? Hogy kapcsolódik a még bemutatásra váró film címe a Caruso–da Silva-duó koncertjéhez? Az alábbi cikkből kiderül: több szállal is. De az is lehet, hogy nem csak ezek a válaszok lehetségesek...

prae.hu

Barátaim hívtak a Portugál Nagykövetség újévi koncertjére, a Rádió Márványtermébe, hogy írjak róla. Az indoklás: a fellépő fiatal művészházaspárnak nagy szüksége van kritikára. Több nehézség is mutatkozik azonban: egyrészt nevezett hangverseny műfaja, másrészt az elhangzó művek nagy részének ismeretlen volta (nem beszélve a fellépő művészekről – mellesleg a nagykövet fiáról és menyéről). A harmadik: noha a felkérés baráti, kvázi személyes, nem szeretek kesztyűs kézzel bánni senkivel és semmivel, ha klaviatúrát ragadok. Most tehát benyomásaimat írom meg (bízva benne: nem leszek diplomáciailag persona non grata).

A Magyar Rádió Márványterme népszerű koncerthelyszín, noha akusztikailag ezt semmi sem indokolja. Ezúttal a terem hosszabbik falán a színpad, ez a szokatlanabb, de talán szerencsésebb elrendezés. A művészek fiatalok, első látásra szimpatikusak és megnyerőek, a műsorfüzetben életrajzuk is olvasható. És itt az első tanulság: ha ezeket az életrajzokat olvassuk, alighanem egy Shankar-Horowitz-duóra számítunk. Neves egyetemek, filmzenék (pl. Richard Témtchine címben említett, még premierre váró filmje). Igaz, a gitáros Pedro da Silva életrajzában kissé mókás, mikor koncertjeinek helyszínei közt ezt olvashatjuk: „Carnegie Hall, Lincoln Center, Joe’s Pub, in the USA”, vagyis (szabad fordításban) fellépett már a Zeneakadémián, a Művészetek Palotájában és a Zöld Dióban. Mindegy, életrajzot írni tudni kell. A történet így is szép: egy portugál gitáros az Egyesült Államokban tanulva feleségül vesz egy argentin zongoristát, hogy közösen írjanak filmzenéket és turnézzanak be legalább három kontinenst.

A koncert némiképp az életrajzhoz hasonlatos: a világzenei vonal már a hangszerelésből és a műsorszámokból sejthető (Pedro portugál gitáron és szitáron játszik, pl. rágákat), de az eklektika is, hiszen a másik hangszer zongora. A fiatalok minden műsorszámot magyarázatokkal vezetnek fel. Mégis: valahogy nehezen oldódik a hangulat. Lucía Caruso, a zongoraművésznő, elsősorban hangos, Pedro da Silva pedig inkább a lelkes tudós, mint a virtuóz benyomását kelti. Amikor sűrűsödnek a hangok, Pedro lassul, Lucía viszont siet, pedálozik és összemos. Valahogy mégis együtt maradnak, legalábbis egyszerre érnek oda. A „hova” nem nehéz kérdés: az est kulcsszava a variáció, aki virtigli huszonegyedik századi zenére vágyik, rossz helyen jár. A gitár viszont gyönyörű, kicsit a mandolin és a koboz rokona, el tudjuk képzelni: tűz mellett pengetve, dalkíséretként vagy magában egész este élveznénk a hangját. De hol az a tűz?

A második-negyedik számban a gitárt szitár váltja fel, rágákat és rága-részleteket hallunk, a negyedikként elhangzó Raga Todiban preparált, pengetett zongorával. Egyre erősebb a benyomásunk: ez a párosítás tévedés, a preparálás se segít. Az indiai hangulatba hol némi latin-amerikai, hol némi portugál elem szivárog, de az egész valahogy reptéri, már ami az autentikusságot illeti. Cseppet sem kellemetlen, de ha ezt klasszikus zenei koncertként kezelnénk, a lelkes amatőr, a kedvesen fiatalos lenne a maximum – a világzenéhez viszont nem értek annyira, hogy ítéletet mernék alkotni…
Salvi Nora
Aztán jön az est komoly része: Salvi Nóra oboajátéka végre meghozza a hiányolt hangulatot és az elmélyülést. Dowland és Purcell egy-egy műrészletében (Flow my Tears, illetve Dido panasza) nemcsak dallamformálását csodáljuk: oboája makulátlanul szól. A Dido és Aeneas részlete egyben forrás az est összes Caruso–da Silva-művéhez. Salvi Nóra még a zongoraművésznőt is árnyaltabb játékra ösztönzi. Harmadik műsorszámában, Lucía Caruso Shakespeare-ihletésű szerzeményében az oboát portugál gitár kíséri, és lám: milyen szépen együtt tudnak működni. Ahogy Pedro da Silva saját szóló-szerzeményében sem kell már a hangulatot hiányolnunk. A Lachrymae fadóba ültetett Purcell, a változatokból és Pedro játékából ezúttal a virtuozitás sem hiányzik.

Ezután ismét együtt a házaspár. A Balkán is megjelenik az 1=3=7 (némileg didaktikus) című számban, noha a hetet én olykor bizony nyolcnak számolom – de talán épp ettől nemzetközi ez a darab is, nem kell azt a 7/8-ot olyan bartókosan komolyan venni, a latin vér a lazaságot itt is megengedi. És hát az ő szerzeményük, ők tudják. A záró darab aztán összefoglalja az estét: a reneszánsz „őrület” (La Folia) dallama variálódik, Corellihez vagy Vivaldihoz képest kissé ötlettelenül, pedig Lucía olykor itt is pöngeti a zongorát, és foltokban megjelenik – szelíd átmenetiséggel – a disszonancia is. A mű előtt azt ígérik: eljutunk a 21. századig, de ez csak amolyan filmzenésen történik meg. Őrület, az van, vagyis verik a gitárt, a zongorát – de a végén az egész valahogy kipukkad.
Duo Caruso-da Silva
A szerzőpáros tehát kellemes, de nem túl mély estét szerez a – zömében diplomáciai – közönségnek. És nincs is itt semmi baj: egy ilyen koncert után kellemesen lehet koccintani portóival, és könnyen elképzelhető, hogy az a bizonyos film sem okoz majd csalódást a könnyedén komoly kikapcsolódást keresőknek.

nyomtat

Szerzők

-- Mesterházi Gábor --


További írások a rovatból

A Tame Impala legkevésbé inspirált albuma
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán

Más művészeti ágakról

Jutta Bauer Nagypapa őrangyala című könyvéről
Máray Mariann Így megy ez című könyvéről
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 50. számáról
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés