építészet
2006. 11. 18.
Kapuzárási pánik
Szülinapi ajándék: lángvágó és beolvasztás. 2006-ban ünnepli 50 éves születésnapját Budapest egyik meghatározó képe a Ganz UV típusú villamosa. Megérték.
Ma, a budai rakparton sétálva valami szokatlan dolog történt. Nem az a villamos kanyarodott fel a Lánchíd lábánál csikorogva, mint tegnap. Az a villamos volt, ami után a Nyugati pályaudvarnál szaladtam még tegnap.
Tudott volt, hogy Budapest utcáiról a Siemens Combino villamosok forgalomba állításával, a Nagykörútról lekerült Ganz csuklósok fogják átvenni a megszokott sárga villamosok helyét itt a 19-41-es vonalán is. Most látva, mégis elszomorodtam.
Hiányozni fognak.
Az UV jelzésű villamos a budapesti kötöttpályás tömegközlekedés, és hozzáteszem, a városi életünk II. világháború utáni korszakának egyik jellegzetes szereplője.
Az eltelt 50 év alatt a városkép szerves részévé váltak a járművek. Egy neves német közlekedéstörténész az UV típust "parádés kocsinak" nevezte. Megjelenése emlékeztet a Ganz korábbi típusaira, köztük a stuka néven ismert elődjére. A stuka a német légierő vadászbombázója volt a második világháború alatt. Ezeknek a villamosoknak a hangja fékezéskor tényleg a berepülő gépekre emlékeztetett. Ezt a jellegzetességet a mai UV kocsik is megőrizték. Hiányozni fog.
A típus kivonása a forgalomból a kilencvenes évek közepén kezdődött el. A csökkenő utasszám miatti járatritkítások együtt jártak azzal, hogy pótlás nélkül lehetett leselejtezni ezeket a kocsikat. A "hannoveri" villamosok jöttével még több járművet semmisítettek meg, így mára/tegnapra kb. 100 motorkocsi és 40 pótkocsi maradt. A BKV tervei szerint 2007 nyaráig ebből a 100 példányra zsugorodott jármű állományból hármat megtartanak, melyet múzeumba tesznek, a többit szétvágják és beolvasztják. Hiányozni fognak.
Ahol a jelenlegi példányok futnak, átkerülnek a körúton futó Ganz csuklós villamosok. Ezek a járművek szintén nem a legkorszerűbb járművek. 20-30 éves konstrukciók. Padlóvonaluk magasabban van, mint az UV-nak, műszaki megoldásai gyakorlatilag megegyeznek velük. A BKV a Nagykörúti villamosok felújítására kb. 50-100 milliót szán villamosonként, ekkora összegből feltehetőleg az UV típusokat is korszerűsíteni lehetne. Mert el kell ismerni: ezek a járművek hidegek, hangosak, zörögnek, csattognak, ide-oda rángatják a benne ülőket és valószínüleg nem energiatakarékosak. Egy modern, kényelmes, nyáron hűthető, télen fűthető, halkan sikló villamosnak mindenki örülne, de a régiek hiányozni fognak.
Budapest utcaképéhez hozzátartozik ez a villamos, egyedi hangulatával: az ötvenes éveket idéző formája, csilingelése, tekerővel mozgatható ablakai, faborítása, belső reklám felületei, hangja, zörgése, csattogása, a benne ülők ide-oda rángatása.
Európa számos városában van rá példa, hogy az ehhez hasonló felújított muzeális villamosok szállítják az utasokat. Köln, München, Lisszabon, Prága. Itt hiányozni fognak.
Tudott volt, hogy Budapest utcáiról a Siemens Combino villamosok forgalomba állításával, a Nagykörútról lekerült Ganz csuklósok fogják átvenni a megszokott sárga villamosok helyét itt a 19-41-es vonalán is. Most látva, mégis elszomorodtam.
Hiányozni fognak.
Az UV jelzésű villamos a budapesti kötöttpályás tömegközlekedés, és hozzáteszem, a városi életünk II. világháború utáni korszakának egyik jellegzetes szereplője.
Az eltelt 50 év alatt a városkép szerves részévé váltak a járművek. Egy neves német közlekedéstörténész az UV típust "parádés kocsinak" nevezte. Megjelenése emlékeztet a Ganz korábbi típusaira, köztük a stuka néven ismert elődjére. A stuka a német légierő vadászbombázója volt a második világháború alatt. Ezeknek a villamosoknak a hangja fékezéskor tényleg a berepülő gépekre emlékeztetett. Ezt a jellegzetességet a mai UV kocsik is megőrizték. Hiányozni fog.
A típus kivonása a forgalomból a kilencvenes évek közepén kezdődött el. A csökkenő utasszám miatti járatritkítások együtt jártak azzal, hogy pótlás nélkül lehetett leselejtezni ezeket a kocsikat. A "hannoveri" villamosok jöttével még több járművet semmisítettek meg, így mára/tegnapra kb. 100 motorkocsi és 40 pótkocsi maradt. A BKV tervei szerint 2007 nyaráig ebből a 100 példányra zsugorodott jármű állományból hármat megtartanak, melyet múzeumba tesznek, a többit szétvágják és beolvasztják. Hiányozni fognak.
Ahol a jelenlegi példányok futnak, átkerülnek a körúton futó Ganz csuklós villamosok. Ezek a járművek szintén nem a legkorszerűbb járművek. 20-30 éves konstrukciók. Padlóvonaluk magasabban van, mint az UV-nak, műszaki megoldásai gyakorlatilag megegyeznek velük. A BKV a Nagykörúti villamosok felújítására kb. 50-100 milliót szán villamosonként, ekkora összegből feltehetőleg az UV típusokat is korszerűsíteni lehetne. Mert el kell ismerni: ezek a járművek hidegek, hangosak, zörögnek, csattognak, ide-oda rángatják a benne ülőket és valószínüleg nem energiatakarékosak. Egy modern, kényelmes, nyáron hűthető, télen fűthető, halkan sikló villamosnak mindenki örülne, de a régiek hiányozni fognak.
Budapest utcaképéhez hozzátartozik ez a villamos, egyedi hangulatával: az ötvenes éveket idéző formája, csilingelése, tekerővel mozgatható ablakai, faborítása, belső reklám felületei, hangja, zörgése, csattogása, a benne ülők ide-oda rángatása.
Európa számos városában van rá példa, hogy az ehhez hasonló felújított muzeális villamosok szállítják az utasokat. Köln, München, Lisszabon, Prága. Itt hiányozni fognak.
További írások a rovatból
Hiány és emlékezet című Breuer Marcell emlékkiállítás Pécsett
Beszámoló a 18. Velencei Építészeti Biennáléról