bezár
 

színház

2009. 10. 24.
A néző vágya?
A nő vágya a Pesti Színházban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Zola-regényből színház, annak alapján egy másik színdarab immáron cseh változatban – majd mindebből egy musical 14 éven felüliek számára. Legalábbis ezt ígéri a Pesti Színház. Sajnos a parádés jelmezeken és szép muzsikán túl sokat nem kapunk A nő vágya című előadástól. De hol a hiba?

A színészek játéka korrekt, de ettől tovább nem jutnak. A fiatal és tehetséges Bata Éva sem. A főszerepet alakító frissen diplomázott színésznőből ezúttal valami hiányzik. Denis megformálása statikus marad, hiába  rejt  sok lehetőséget a szerep: a vidékről Párizsba kerülő fiatal lány óriási változáson megy át. Mintha olyan könnyedén át lehetne lépni addigi önmagán, s az üzleti siker érdekében, még a gyújtogatás garázdaságát vállalva is, cselekedni. Ez komoly döntés és belső harc következménye, hisz az átalakulás nem véletlenül megy végbe, ő maga akarja.

Denis tehát Párizsba érkezik egy rokonához, Janához. A nő vágya nevű áruházban kezd dolgozni, s a tulajdonos Octave első pillantásra beleszeret, de a gonosz és megátalkodott Jean Jouve úr is szeretné a lányt legalább egy kellemes délutánra. Miután ezt nem kapja meg, jön az ármány és cselszövés, elhiteti Octave-val, hogy kapcsolata volt a lánynak egy másik alkalmazottal (Robineau-val, aki viszonzatlanul valóban szereti a lányt), így mindkettőjüket kirúgják. Ám végül fény derül az igazságra, s az Octave álal a vagyonáért elcsavart fejű Desforges kisasszony a rettegett Jouve úrral egy másik áruházat nyit. Ezzel  ellehetetleníti a kiskereskedőket, köztük Denis rokonát, Janát is. A nő vágyával éppen szemközt lévő áruház viszont rejtélyes körülmények között leég, és láthatjuk Denis arcán a kaján mosolyt, miközben meggyújtja cigarettáját, s immáron igazi vagyonos hölgyként Octave oldalán ő is tagja lesz egy addig számára ismeretlen társadalomnak.

Hegyi Barbara játékáról szintén a fent említetthez hasonló mondható el: az általa alakított Henriette Desforges vagyona miatt rendkívül befolyásos személy, akit kezdetben a legkevésbé sem érdekel a divat, ám egyszerre óriási változáson megy át, sőt ő maga is irányítója lesz a divatvilágnak. Éppen a fokozatosság, az árnyaltság hiányzik karaktere megformálásából; a hoppon maradt női énje, aki egy másik szövetséget köt, hogy megbosszulja sérelmeit. S e bosszú veleje hiányzik, az elszántság, a mindent ledönteni képes düh, amellyel a férfi ellen fordul, aki csúnyán kihasználta.

A nő vágya

Mindvégig bravúrosan játszik viszont a meleg transzvesztitát alakító Lajos András és Csőre Gábor. A paródia minden eszközét felhasználva olyan bulvársajtósokká válnak, akik nem riadnak vissza semmitől, melegek és a nők kedvencei, élnek-halnak a divatért, s ruhakölteményeiket egészen eredeti módon képesek viselni. Az egész előadásból kiemelkedik közös jelenetük, amelyben a kihallgatott Denis és Octave beszélgetését játsszák el újra, eltúlozva, igazi stílusparódiaként.

Apropó, stílus. A rendezőnő korábbi állítása szerint éppen a musicalek stílusa az, amit céltáblájuk középpontjába akarnak állítani. S talán éppen ez a bökkenő: a próbálkozás elbukik. A kellő humorral tűzdelt darabnak nem sikerül egységes musical-paródiává válnia, sőt bizonyos esetekben úgy tűnik, beáll a musicalek sorába. Octave szerelme nagyon is őszinte, a vidéki kislány álmainak beteljesülése, Robineau szerelmi szenvedése, Jana Baudu, a fiatal kalaposlány lázadása egytől egyig igazi musicalbe illő történetelemek. Ez utóbbiban pedig megjelenik a szörnyűnek vélt kapitalista társadalom elleni felháborodás.

De akkor mégis miben hoz újat a darab? Musicalként nem mondható igazán radikálisnak, a téma pedig még annyira sem.  Viszont az interneten olvasható információk alapján az is felmerül, hogy a rendező és a színészek közötti kommunikáció bizony nem volt a legmegfelelőbb. Talán az lehet a hibaforrás, hogy míg egyes színészek a darab radikális mivoltát a musical hagyományainak felbontásában látta, addig másik a témát tekintették – meglepő módon – újnak.

Pedig a fogyasztói társadalom pellengérre állítása cseppet sem újkeletű dolog. A Fetherstone – Turner – Hepworth szerzőtriász körülbelül három évtizeddel ezelőtt írta meg A test című munkáját, amely élesen szembefordul az akkori társadalommal. S nem is csak azzal, hiszen alaposan vizsgálják benne, hogy a vallási böjt szerepe miként változott meg az évszázadok során. Foucault pedig éppen arról ír A szexualitás története című (fő)művében, hogy míg azt állítjuk, nem beszélünk a testiségről, mást sem csinálunk. Mindezek mellett még mindig ott a Zola-regény, amely a darab alapját képezi – a saját korában valóban igazi újdonságnak a számított téma.

A nő vágya

Mindezzel együtt Hegedűs D. Géza Csőre és Lajos párosa mellett szépen és szuggesztíven játszik. Az általa megformált Jean Jouve igazi aljas nőcsábász, alamuszi tekintete a kettősséget rejti, amellyel az áruház tulajdonosát, Octave-ot is megtéveszti.

A táncosok egyben az áruház eladói is, közülük Kovács Patrícia játéka megkapó, de nincs benne semmi parodisztikus. A magát könnyen eladó, a pénz és saját teste hatalmát beismerő fiatal lány tapasztalatait adja át a kezdetben naiv Denisnek. Alakításában egyszerre jelenik meg az enyhe erotika és a saját adottságait kihasználó, de titkon talán mégis szerelemre vágyó fiatal nő képe; Duda Éva koreográfiája is ezeket a kettősségeket sugalltatja a táncosokkal.

A színpadképet mindvégig a bábuk uralják: arctalanok, akarat nélküliek, ahogyan e közösség minden tagja. Ilyenné válik a mű végére Robineau és Jana Baudu is, kénytelenek behódolni.

A jelmezek Petra Vlachynska és Barbara Wojtkowiak munkáját dicsérik, akik egészen provokatív módon öltöztették szereplőiket. Különösen igaz ez a transzvesztita párosra, akik harisnyatartót vagy éppen fűzőt viselnek. Nemcsak a nemek határának elmosása ez, ami egyre inkább jellemzi napjaink divatját, hanem ennek őszinte felvállalása is. Ha valami radikális a darabban, akkor az a jelmezköltemények tömkelege, amelyet e két fiatal művész hozott létre. Bravúros a pekingi bejárónőt avagy szakácsnőt alakító Viszt Attila, aki holdjárójában és testhez simuló, popsikivillantós, fűzős, padlizsánszínű ruhájában virít a színpadon. A táncosnők hegyesedő műmellbimbója is igazi truváj, az egyre inkább elterjedő mellbimbóplasztika szép kritikája.

Az előadás némiképp mégis csalódást okoz. A végén persze tapsvihar, szereti a Pesti Színház közönsége, amelynek oka megint további, fajsúlyosabb kérdésekhez vezetne.


M. O. Stedron – L. Malkova – J. Tosovsky: A nő vágya

Denis Baudu: Bata Éva
Octave Mouret: Sarádi Zsolt
Jean Jouve: Hegedűs D. Géza
Paula Cugnot: Kovács Patrícia
Henriette Desforges: Hegyi Barbara
Philippe Robineau: Fesztbaum Béla
Marta Marty: Kútvölgyi Erzsébet
Moimir Guibal: Lajos András
Renée Guibal: Csőre Gábor
Jana Baudu: Kovács Martina
Marie de Boves: Hullan Zsuzsa
Li: Viszt Attila
Lucie, eladónő: Ruzsik Kata e.h.

Táncosok: Vida Emőke, Nagy Sarolta, Hajdú Anita, Kelemen Zsolt, Kovács Tamás, Latabár Kálmán, Karsai J. András, Szabó Bence

Zenészek: Kövi Bálint, Kádi Erika, Csizmadia Dávid, Kiss Árpád, Nagy Balázs, Bennert Árpád, Ágnecz Kati, Huszár Mihály, Kertész Csaba, Udvarhelyi Gábor, Schneider Szilveszter, Földesi Attila

Díszlet: Iva Nemcova
Jelmez: Petra Vlachynska, Barbara Wojtkowiak
Zeneszerző: Milos Orson Stedron
Zenei vezető: Keresztes Zoltán
Fordította: Gál Róbert
Dalszövegek: Kiss Judit Ágnes
Dramaturg: Lőrinczy Attila
Koreográfus: Duda Éva

Rendező: Lucie Malkova

Bemutató: 2009. október 3.
Pesti Színház

A képek forrása:
www.musicalinfo.hu
www.metropol.hu
www.pestiszinhaz.hu

nyomtat

Szerzők

-- Antal Nikolett --


További írások a rovatból

színház

Interjú a Rég volt, mese volt, minden szava igaz volt című darab kapcsán
színház

A Katona József Színház Közösségi színházi projektjének bemutatójáról
színház

Sétálószínházi Kékszakállú-adaptáció az Anyaszínháztól és az RS9 Színháztól
Ördög Tamás Darázs című darabja a Marczibányi Téri Művelődési Központban

Más művészeti ágakról

Az Élet és irodalom LXIX. évfolyamának 51‒52. számáról
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 50. számáról
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 5. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés