bezár
 

film

2009. 11. 12.
Isten hozott a mátrixban!
Pater Sparrow: 1
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Isten hozott a mátrixban! Pater Sparrow első nagyjátékfilmjének nemes egyszerűséggel az 1 nevet adta, de nemcsak a szokatlan címválasztás miatt tűnik ki a mozi a magyar mezőnyből, hanem mert megpróbálja bebizonyítani, hogy igenis létezik magyar meditatív sci-fi.
Az 1 című filmen 237 ember dolgozott, 91 perces lett, 2009-ben került a mozikba. A forgatás 45 napig tartott, 3 kamerával dolgoztak, a kész műben 41 totál, 201 szekond, 109 közeli került be és mintegy 32 percnyi anyagot kellett kivágni a filmből. A bemutatón 240 ember vett részt, közülük 180-nak tetszett a film, 60-nak nem, 3-an elaludtak, horkolásuk 42 másik nézőt idegesített. Sokáig lehetne folytatni a felsorolást, amiben az adatoknak természetesen semmi köze a valósághoz, csak találomra írtam őket a szavak mellé. Persze nem is ez a lényeg, hanem az a dilemma, ami az 1 központi kérdése is egyben: jellemezhető-e valami élő dolog pusztán adatokkal? Sparrow nem ad választ, inkább közös gondolkodásra invitálja nézőjét.
k
Stanislaw Lem filozofikus töltetű írása, Az emberiség egy perce lett az utolsó mű a kultikus mester életművében, aminek megfilmesítésére ő maga adott engedélyt. Szerencsére úgy alakult, hogy a rendkívül idétlen Pater Sparrow név mögé bújt hazánkfia, Verebes Zoltán rendezhette meg a történetet, aki Londonban sajátította el a filmrendezés mesterségét. Az ambiciózus direktor kemény fába vágta a fejszéjét, amikor a sci-fi mellett tette le a garast, hiszen egy olyan műfajról van szó, ami a magyar filmművészetben szinte semmilyen gyökérrel nem rendelkezik. Másrészt viszont jól is ki lehet jönni ebből a játékból, hiszen ha a sci-finek nincs hagyománya itthon, könnyen a műfaj egyeduralkodójává válhat az ember.
k
A bonyodalom egy könyvesboltban veszi kezdetét, ahol a zárás után fura dolog történik. Az összes könyvritkaság eltűnik, helyükre egy rakás vaskos kötet kerül, amire mindössze ennyi van írva: 1. Speciális nyomozók jelennek meg a helyszínen, hogy fényt derítsenek a misztikus esetre, de ahogy haladunk előre, már sejtjük, hogy ebben a kriminek induló históriában nem a ki?, a hogyan?, sőt nem is a miért?, hanem a mi? kérdés fog dominálni. Phil Pitch (Mucsi Zoltán) ügynök bizonyíték és indíték hiányában kénytelen egy elzárt szanatóriumba vitetni a négy szemtanút, és különféle kísérleteknek alávetni őket, hogy megtudja, mi történt a könyvesboltban. Ettől a ponttól egy klausztrofób agymenés veszi kezdetét, az idő előrehaladtával pedig nem, hogy közelebb kerülnénk a megoldáshoz, inkább újabb és újabb kérdőjelek kerülnek elő, hogy a fináléra az egész történet egy létfilozófiai sínre helyezett rémálomszerű hullámvasút-élménnyé váljon. Ezenkívül van még elmaradhatatlan atmoszférikus zaj, remek jelmezek, klipes doku-montázs születésről, halálról és persze szexről.
t
Az 1-ben remek színészi alakításokat láthatunk. Mucsit végre nem azért szeretjük, mert jóízűen káromkodik, Kerekes Vica tökéletesen hozza az elmebomlott lány figuráját, Sinkó László pedig remek választás volt a bölcs öreg szerepére. Ami még ennél is fontosabb, hogy a film képeit olyan vizuális kreativitás jellemzi, amit nagyon ritkán látni magyar filmben. Érezni, hogy Sparrow elsősorban képekben gondolkodott, amikor nekilátott Lem novellájának filmes adaptálásához. Sajnos a mondanivaló nem annyire kidolgozott, mint a film vizuális világa. Persze nem is várt senki egy Tarkovszkij-színvonalú filmet, de talán kisebb vállalással jobb eredményt ért volna el a direktor. Persze nehéz Lem magvas gondolatai közül mindössze párat kiválasztani, de a filmes forma megkívánja, hogy az alkotó szelektáljon, és képekkel is alátámassza a verbális gondolatokat. Az 1 túl sűrű maradt, ilyen mennyiségű bölcsességet nem bír el egy 91 perces mozi.
3
A történet mozgatórugója az a gondolat, miszerint az emberiség nem más, csak adatok, számok, képletek, statisztikák összessége és két számjegy között nincs semmi vitális, semmi transzcendens, ami összekötné azokat. Az 1-ben csak a narrátor és a híradós bemondó közli velünk, hogy az egész világ összeroppant ezen felfedezés súlya alatt, mi végig a szanatóriumban maradunk, ahol a szereplők privát őrületében megmártózva tudatosítjuk ugyanezt. A központi figurák megértik a helyzetet, elfogadják, kellőképp belebolondulnak, és már csak álmaikban élnek tovább emberként, hisz a realitás csak egy kiábrándító tény.

Ezeket a gondolatokat tolmácsolja az ifjú rendező, és itt a tolmácsolás szón van a hangsúly, mivel a gondolatok Lemhez tartoznak, Sparrow csak a megfelelő közeget és formát biztosítja ahhoz, hogy a nézőhöz eljussanak. Eltekintve attól, hogy az 1 elsőre túl nagy vállalás, mindenképp pozitív élmény, és néhány zavaró tényező (Kerekes Vica felesleges törölközős jelenete, amiben csak bájait villantja meg, vagy a hatásvadász inzertek beszúrása) kivételével mindenképp nagy meglepetés. Reméljük, Sparrow tiszteletre méltóan bátor rendezői attitűdjével nem marad fehér veréb, vagyis holló a magyar filmszakmában.
4

1
Színes magyar film, 91 perc, 2009.
Rendezte: Pater Sparrow
Forgatókönyv: Stanislaw Lem novellája alapján Gószán Judit és Pater Sparrow.
Operatőr: Tóth Widamon Máté
Zeneszerző: Szesztay Dávid
Szereplők: Mucsi Zoltán, Sinkó László, Kerekes Vica, Mácsai Pál, Haumann Máté



nyomtat

Szerzők

-- Hlavaty Tamás --


További írások a rovatból

Hajdu Szabolcs: Kálmán-nap
Interjú Vermes Dorkával az Árni című első nagyjátékfilmjéről
Az idei Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztiválról

Más művészeti ágakról

Karácsonyozzatok velünk, vagy ússzatok haza az Örkény Stúdióban
(Nép)mesék és kisebbségi diskurzusok Szegeden
irodalom

Mechiat Zina volt a Boggie: Költőim rendezvénysorozat februári vendége


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés