bezár
 

zene

2010. 01. 19.
A zene olyan, mint a jó pálinka
Lázár Zsófival és Móser Ádámmal, a Bácsi Gyurka zenekar két tagjával Virágh Szabolcs beszélgetett
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A zene olyan, mint a jó pálinka Moldvai népzenét sokan játszanak Magyarországon, táncházat sem túl nehéz találni egy átlagos budapesti hétvégén, de január 23. különlegesnek ígérkezik a műfaj honi kedvelői számára: együtt lép fel a Bácsi Gyurka és a Fanfara Complexa zenekar az alapvetően jazzre szakosodott Take 5-ban, hogy DJ Snare-rel kiegészülve megpörgessenek és felrakjanak minket a Budapest – Bacau gyorsvonatra egy moldvai zenei kortúra keretében.

prae.hu

PRAE: Mit kell tudnunk a Bácsi Gyurka zenekarról?

Móser Ádám: 2004-ben alakult a zenekar, majd több tagcsere után 2009 augusztusában alakult ki a jelenlegi felállás. Hegedű-központú moldvai népzenét játszunk, amit koboz, dob és harmonika kísér. Újabban a cimbalom is nagyobb szerepet kap a zenében, mert több árnyalat megjelenítésére alkalmas, ezáltal a hangszerelésünk is némiképp eltér az itthon megszokott furulya-alapú moldvai zenétől.

Lázár Zsófi: Moldvában az az izgalmas, hogy a mai napig él a népzenei kultúra és dallamkincs, csak szükségszerűen modernizálódik. Így kerül például a szaxofon a képbe, aminek kint most igen nagy keletje van.

PRAE: Milyen gyakran jártok Moldvában, hiszen Szentendréről és Tatabányáról nem lehet könnyű nyomon követni a most zajló népzenei változásokat?

Lázár ZSófi: Igyekszünk minél több gyűjtőutat szervezni, minél több alkalmat megragadni, hogy együtt zenéljünk moldvai zenészekkel, tanuljunk tőlük.

PRAE: Ha jól értem, ez azt jelenti, hogy gyűjtésekből dolgoztok. Ti magatok leírjátok egyáltalán a dallamokat?

Móser Ádám: Gyűjtések után, emlékezetből játszunk, nem kottából. De ez a népzenészeknél így természetes. Egyfajta szemléletmódról van itt szó, közös zenei kommunikációról, aminek megvannak a szabályai, de természetesen mindenki hozzáteszi a saját világát. Minden területnek megvan a maga jellegzetes hangzása. Ha lejjebb ásunk, minden egyes zenésznek jól felismerhető díszítései, megoldásai vannak. Úgy kell ezt elképzelni, mint egy dallam-, harmónia-, és ritmuskészletet, amit megtanulsz, utána meg úgy használsz, ahogy éppen a zene megkívánja.

PRAE: De vajon mennyire lehet autentikus és népszerű mindez 2010-ben Budapesten?

Móser Ádám: Patetikusnak hangozhat talán, de én alapvetően azt gondolom, hogy ami kint jó, az itt is jó. Megtehetnénk, hogy megspékeljük a zenét valami világzenei hozzávalóval, ezt nagyon sokan, nagyon jól csinálják, mi mégis más utat választottunk. Tudatosan nem nyitunk a világzene felé, de mivel itt játsszuk ma Magyarországon ezt a zenét, szükségszerűen formálódik a kezünk alatt.

Lázár Zsófi: A másik pedig az, hogy igyekszünk hangsúlyozni a népzene fejlődésének kontinuitását: a furulya-alapú pásztormuzsikától kezdve jutunk el a szaxofonos dallamokig, s így nem valami archaikus zárvány megőrzésén munkálkodunk, hanem a múltba nézés mellett a népzene élő mivoltát szeretnénk közvetíteni.
Bácsi Gyurka
PRAE: Ki a célközönségetek? Kik járnak a koncertekre, táncházakba?

Móser Ádám: Elsősorban a fiatalok, egyetemisták. A moldvai alapvetően vidám zene, ráadásul a táncait is viszonylag könnyű elsajátítani, szóval nem kell népzenei-néptáncos előképzettség ahhoz, hogy valaki jól érezze magát egy ilyen táncházban. Ez a zene olyan, mint a jó pálinka. Ha tiszteled, bármennyit megihatsz belőle. Ha viszont nem tiszteled, nem jól kevered vagy hígítod, csúnya vége lehet…

PRAE: Létezik egyáltalán tánc nélkül ez a zene?

Lázár Zsófi: Az tény, hogy a tánc van a központban, hiszen a zene Moldvában is elsősorban táncmulatságokhoz kötődött. Mi is leginkább tánczenét játszunk, a most készülő CD-nken ennek a zenének a sokféleségét igyekszünk bemutatni.

PRAE: Hogy kerültetek össze a Fanfara Complexával?

Lázár Zsófi: Azt gondoltuk, hogy ezen az estén a moldvai zene sokrétűségét igyekszünk bemutatni. Mi visszük a hagyományosabb szálat, a hegedűre épülő zenét. A Fanfara Complexa alapvetően a fanfáros - rezesbanda hangzásra épít, szaxofonokkal, amely most olyan népszerű nem csak kint Moldvában, de Nyugat-Európában is (pl. Fanfare Ciocarlia). Nagyon pörgős, igazi bulizenét játszanak, elképesztő hangulatot tudnak teremteni! Akár még közös örömzenélés is kisülhet a dologból...

Móser Ádám: Egyébként külön érdekesség lesz DJ Snare szetje, amely a moldvai, román illetve balkáni népzene különféle továbbélési lehetőségeit vonultatja fel a manelétől a beatboxig, szóval azt, hogy mire buliznak ma a moldvai fiatalok, vagy épp mire asszociál egy brooklyni MC...

PRAE: Azt még azért áruljátok el, hogy ki az a titokzatos Bácsi Gyurka?

Móser Ádám: Pár éve, amikor kint jártunk gyűjteni Moldvában, éppen egy Csernyik György nevű magyarfalusi csángó harmonikást kerestünk. Álltunk a kapuja előtt, és egy barátunk bekiáltott, hogy „Bácsi Gyurka, honn vannak-é?” Zsófi erre megbökött, hogy „te, ez jó lenne zenekarnévnek”. Azóta Bácsi Gyurka és Barátai a zenekar neve. Tehát Bácsi Gyurka igazából „Gyurka bácsi”, egy fiktív személy, inkább a zenéhez való viszonyunkra utal. Mi meg vagyunk a barátok…
Fanfara
nyomtat

Szerzők

-- Virágh Szabolcs --


További írások a rovatból

Musica Moralia a Dugattyúsban
A Tame Impala legkevésbé inspirált albuma
A Nagy Emma Quintet legfrissebb lemezéről
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap
színház

Interjú a Rég volt, mese volt, minden szava igaz volt című darab kapcsán
Az orosz barát az Örkény Színházban
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés