art&design
2006. 11. 21.
Bandita Miskolcon

Braun András művészetéről sok mindent el lehet mondani, de azt a legkevésbé, hogy festményei nem látványosak. Befogadói attitűdök függvénye, hogy kire hogyan hatnak képei, kiből milyen érzéseket váltanak ki, ha egyáltalán kiváltanak valamit (annak tekintem a tetszés/nem tetszés bináris kód mentén kialakított véleményt is). Van, aki a nappalijába is tenne egy Braunt, és nap mint nap együtt tudna élni vele, ugyanakkor engem zavarna. Nem azért, mert nem hatna rám, nagyon is vonzzák a tekintetem képei, szinte kisajátítanak: szuggerálnak, manipulálnak, becsapnak. Rövid szemlélődés után már szívnak is magukba, ahogyan a kilencvenes években az acid partyk „zaja”, a stroboszkóp, esetleg valami más is, ami ismeretlen idők és terek dimenziójába vitt el. Ez az intenzív, agresszív optikai stimuláció az, amivel szemben muszáj hagynia magát az embernek, hogy földbe gyökerezzen a lába, és hogy a látvány az agyát teljesen leszívja. Az azonos vagy hasonló tónusú, egymás mellé-föléhelyezett vonalhálók tércsapdába kerítik a szemet, agyat. Mi is a valóság? A látvány, vagy amit előidéz vele? Hová süllyeszt, milyen mély tudatalatti sötétségekbe? Ha hagyja magát a befogadó, hogy a látvány nyújtotta energia a hatalmába kerítse, sok minden feltárulhat előtte.
Kevésbé direkt-vibrálók és agresszívek azok a munkái, amikben nem a vonalháló struktúrája érvényesül. Hatalmas méretű vásznai első ránézésre élénk színekben pompázó virágokra emlékeztetnek. Azonban ne kalandozzunk el hiába valami romantikus helyszínre, mert hamarosan elér minket a felismerés, hogy ezek is „Banditás” képek: ahogyan fáradhatatlan szemmunkára kényszerülve elmerülünk a színpompás festményekben, úgy tárul fel egy mikroszkóp nyújtotta steril látvány vérképünkkel, sejtjeinkkel és a bennünk működő éltető vagy romboló, pusztító erőkkel. A több rétegben felrakott festék és a sablonnal ismételt motívumok furcsa elegye tapinthatóvá teszik a felületet: a virág helyett kapott kocsonyás masszaszerű forma újra és újra összezavarja érzékeinket.
Ilyen és ehhez hasonló érzéseket élhet(ne) át az, aki a Miskolcon idén ősszel megnyitott Művészetek Házában megnézi Braun András kiállítását. A szemlélődés azonban koránt sem lehet zavartalan és teljes. Bosszantó látni, hogy egy kiállítóhelynek nevezett, ám arra a legkevésbé sem alkalmas teret hogyan nyelik el levegőt követelve maguknak a hatalmas, folyamatosan vibráló és hullámzó képfelületek. A hangversenyterem oldalsó üvegezett folyosóján – mit szépítsük: a vécétől jobbra és balra – az üres falfelületek kitöltésére „született” meg ez a felemás ötlet: díszítsék a falakat itt képek, amiket a hangversenyek szüneteiről kijövők útban a büfé felé megnézhetnek.
Művészetek Háza
2006. november 2. – november 30.
Miskolc, Rákóczi u. 5.
Nyitva: naponta 9-22 óráig
[a]http://www.muveszetekhazamiskolc.hu/[text]http://www.muveszetekhazamiskolc.hu/[/a]
Kevésbé direkt-vibrálók és agresszívek azok a munkái, amikben nem a vonalháló struktúrája érvényesül. Hatalmas méretű vásznai első ránézésre élénk színekben pompázó virágokra emlékeztetnek. Azonban ne kalandozzunk el hiába valami romantikus helyszínre, mert hamarosan elér minket a felismerés, hogy ezek is „Banditás” képek: ahogyan fáradhatatlan szemmunkára kényszerülve elmerülünk a színpompás festményekben, úgy tárul fel egy mikroszkóp nyújtotta steril látvány vérképünkkel, sejtjeinkkel és a bennünk működő éltető vagy romboló, pusztító erőkkel. A több rétegben felrakott festék és a sablonnal ismételt motívumok furcsa elegye tapinthatóvá teszik a felületet: a virág helyett kapott kocsonyás masszaszerű forma újra és újra összezavarja érzékeinket.
Ilyen és ehhez hasonló érzéseket élhet(ne) át az, aki a Miskolcon idén ősszel megnyitott Művészetek Házában megnézi Braun András kiállítását. A szemlélődés azonban koránt sem lehet zavartalan és teljes. Bosszantó látni, hogy egy kiállítóhelynek nevezett, ám arra a legkevésbé sem alkalmas teret hogyan nyelik el levegőt követelve maguknak a hatalmas, folyamatosan vibráló és hullámzó képfelületek. A hangversenyterem oldalsó üvegezett folyosóján – mit szépítsük: a vécétől jobbra és balra – az üres falfelületek kitöltésére „született” meg ez a felemás ötlet: díszítsék a falakat itt képek, amiket a hangversenyek szüneteiről kijövők útban a büfé felé megnézhetnek.
Művészetek Háza
2006. november 2. – november 30.
Miskolc, Rákóczi u. 5.
Nyitva: naponta 9-22 óráig
[a]http://www.muveszetekhazamiskolc.hu/[text]http://www.muveszetekhazamiskolc.hu/[/a]
További írások a rovatból
Riport a Honey, have you ever heard of “zacskós-tej-tartó”? című kiállítás kurátoraival, Mayer Kittivel, Novák Piroskával és Viski Noémivel
Farkas Tiffany megnyitóbeszéde Ernszt András és Körei Sándor 'Longing for Gaia' című kiállításán
Más művészeti ágakról
Kotányi Attila Éberen kutató élet könyvét mutatták be a Nyitott Műhelyben
Andris Kalnozols: Szólíts Naptárnak – a kötetbemutatóról