bezár
 

zene

2010. 07. 20.
Jethro Tull - too old to rock’n’roll
Jethro Tull, 18. Gastroblues Fesztivál, Paks, 2010.07.04., ASE Csarnok
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Jethro Tull - too old to rock’n’roll Ian Anderson 1976-ban még tagadta, hogy önéletrajzi ihletésű lenne „Túl öreg a rock’n’rollhoz, túl fiatal a halálhoz” című albumának története, a sztárságot a divat kiszámíthatatlan hullámzásán keresztül elveszítő, majd újra elnyerő rock-ikon alakja. Azonban profetikus szellemmel „látta előre” a mai retro hullámot, amikor minden régi újdonságnak számít – az a Jethro Tull is, akik még 2010-ben is teltházak előtt koncerteznek. Pakson is.

Persze, a Jethro Tull sosem volt rádióbarát sztárbanda, tömeges sikereiket is inkább a King Crimson, Genesis, Yes és társai által fémjelzett progresszív rock genezis (cirka 1970-es évek eleje) korában élveztek. Számukra a kultikus státusz jutott, ami a karizmatikus frontember, az énekes-furulyás-dalszerző Ian Anderson kreatív egójának köszönhető, aki biztos kézzel vezényelte együttesét többé-kevésbé kitaposatlan zenei ösvényeken keresztül, legyen szó progresszív, jazz, blues, vagy folk rockról. Anderson nem csupán ösztönös művészzseni, hanem öntudatos rendező is, aki lenyűgöző precizitással tervezte megy egy-egy album muzikális, történeti és vizuális koncepcióját, sőt, a koncertek menetrendjét, hangszerelését, és színpadi show-ját is. Nem volt ez másképp most Pakson sem, ahol a nagykorúvá érett Gastroblues fesztivál főaktjaként tért vissza röpke két év után Magyarországra a Tull.
 

prae.hu



Jethro Tull - Cross-eyed Mary (1971)

 

Míg a kajálós-borozós fesztivál korábbi napjain elsősorban a bulizásra és az ízes-exhibicionista gitárjátékra helyeződött a hangsúly, a Jethro egy szolid, az improvizáció helyett profi, megtervezett hatásmechanizmusra épülő ülőkoncertet adott. A sportcsarnokot egy klasszikus koncerthez hasonlóan székekkel töltötték fel, amelyek előtt egy alacsony pódiumon, visszafogott fénytechnika mellett pusztán a zenéé volt a főszerep.

Anderson mester olyannyira nem tűrt meg semmilyen rendbontást, ami a maximális koncentrációt megtörhette volna, hogy amikor a Budapest című szám alatt két lelkes rajongó előresétált a székek között, és leült a földre, furulyajátékát megszakítva ripakodott rájuk, hogy térjenek vissza a helyükre. Mondani sem kell, a biztonsági emberekben megfelelő partnerre talált, akik mindenféle mozgást, még az állva tapsolást is derekas igyekezettel próbálták meghiúsítani. Hiába, az ilyesfajta „anarchista” viselkedés rockkoncertekhez dukál.


 

Jethro Tull - A Change of Horses (2010)

 

Merthogy, kár is tagadni, ez nem igazán rock koncert volt – amivel persze semmi baj nincs. Ahogy a Tull utóbbi lemezein elkezdett kacérkodni a világzenével, úgy koncertbeli hangzásvilágukat is lágyabbra, szofisztikáltabbra vették, amik az olyan karcos-szikár régi számok prezentálásakor feltűnőek igazán, mint például a most is előadott Cross-eyed Mary. Az utóbbi években írt (!) új dalokhoz viszont perfektül passzolt, a régi örökzöldek között megbúvó Hare In The Wine Cup, illetve A Change of Horses például rendkívül felemelő élményt nyújtott.

Anderson a 1,5 évvel ezelőtti indiai turnén írta ezt az indiai folk és a kelta zenék találkozását megvalósító „szösszenetet”, amit a magyar Sturcz Kvartett vonósnégyes is színesített. Az együttműködés apropója nem csupán a hazai koncert volt, Sturczék már a 2003-as karácsonyi Jethro albumon is dolgoztak együtt az angol művész úrral és társaival.



Jethro Tull - Hare In The Wine Cup (2010)


A Kvartett egyik tagja még arra figyelmeztette sorban álló családtagjait, hogy ne üljenek az első három sort kitevő bársonyszékekre, mivel ott az ének se lesz túl hallható, másrészt pedig a mélynyomó várhatóan nem lesz adós egy szolid halláskárosodással. Ennek ellenére (legalábbis az 5-6. sorban) kifejezetten közepes hangerővel szólalt meg az egész koncert, Sturczék is a háttérben „maradtak”, inkább csak színesítették a zenei palettát.

Az éneket viszont sehol nem lehetett jól hallani. Nem is hangosítási problémák miatt: egész egyszerűen Anderson hangja az utóbbi évtizedben valamikor észrevétlenül szublimált, amolyan (ritkán) hazajáró lélekké változva, aki élesben csak ritkán teszi tiszteletét a megfelelő hangtartományokban. (Érdekes, a másik hírneves Anderson, Jon a Yes-ből is hasonlóan járt.)

Nem kell a dolgot túldramatizálni, mindenki megöregszik egyszer, ráadásul Anderson mindezt – pár kortársával ellentétben – elegánsan teszi, csak hát ezután a sok rajongó által fetisizált, úgynevezett lemezminőség maximum nosztalgia tárgya lehet. A koncertnek ez volt talán az egyetlen, ám tagadhatatlanul rendkívül zavaró pontja: Ian végigspórolta az énektémákat, az átkötések-hajlítások nemigen mentek neki, és gyakran énekelt „lentebb”. Ám orgánum-deficitéért eksztatikus-hipnotikus furulyajátékkal és extravagáns, teátrális mozgáskoreográfiákkal igyekezett kárpótolni a minden megmozdulását vastapssal díjazó publikumot. „Csupán” ennyi maradt a 70-es évek elejének őrült koncert-cirkuszából, ám a védjegy-mozgások és a markáns brit humor így is kellően szórakoztató volt.



Jethro Tull - A New Day Yesterday (2010)


Mindemellett, ahogy azt az Andersonra koncentráló, nagyon erős főfénnyel operáló világítástechnika is kiemelte: ez bizony egyszemélyes show volt. Ian mozgáskultúrája, lépegető-rugdalózó furulya-szólózásai, a felkonferált, számokhoz fűzött sztorik és megkoreografált mozgás-viccei felejthetetlenné tették előadásmódját.

Mindez nem is csoda, hisz a Tull jelenlegi felállása mindössze 2007 óta van együtt, David Goodier basszusgitárossal és John O’Hara billentyűssel. A kísérőzenész funkciót ellátó zenészrészleg mellett csupán Martin Barre részesült a reflektorfényből, főleg az olyan gitárorientált ős-rock klasszisok során, mint az Aqualung, vagy (az) A New Day Yesterday.

A lemez nyitányát hasonszőrű korai dalok alkották, az akkoriban bizonyára még „groovy-nak” titulált furulyajátékkal ellátott, elszállós Beggar’s Farm, az énekesmester számára komoly feladványt okozó, 71-es kislemezes Life Is A Long Song, illetve a bluesosabb hangvételű A New Day Yesterday


A show további része egyenlő arányban oszlott meg az együttes különböző stílusú korszakai – és az új dalok – között. Kár, hogy a kánonrésztől megfosztott, egyébiránt zseniális Songs From The Woods helyett nem vették elő talán legrockosabb – ám egyben folk rockként kategorizált – albumuk, a Heavy Horses valamelyik dalát – engem speciel rögtön lekenyereztek volna.

Szomorkodni azért senkinek sem volt oka, hisz a már említett örökzöldeken kívül elhangzott az – igaz, kissé kiherélt – Thick As A Brick pár perces koncertverziója, és az epikus-varázslatos Budapest is. Aki pedig ezalatt nem markolta széke karfáját muzikális orgazmus-veszélytől tartva, az akár fel is adhatja „progresszív rock” (?) koncertlátogatási hobbiját. 


Jethro Tull - Budapest (2010)

 

A mintegy másfél órás koncert hangulati csúcspontjait ez utóbbi szám mellett a klasszikus zenei, instrumentális interpretációk adták. A Bourée még 1969-ből, amely egy Bach-darab atmoszférikus-közérthető átirata, illetve a Pastime With Good Company (VIII. Henrik reneszánsz folk slágere), amit Tullék a manósipkában bohóckodó ex-gitárhős, Ritchie Blackmore jelenlegi bandájánál sokkal jobban dolgoztak fel. A – mindössze egy számos – ráadásban pedig jöhetett az elmaradhatatlan, bombasztikus hangszeres végpontot jelentő Locomotive Breath, igaz, így is elmaradtak olyan „kihagyhatatlan” darabok, mint a Too old to rock’n’roll, a Minstrel In The Gallery, a Pied Piper, bármi a Broadswordről, a… de mégiscsak, legalább egy 3 órás koncert kellene egy „tömör” best of Jethro Tull bulihoz.
 

Habár Anderson hangja már – ezen este alapján úgy tűnik – túl öreg a rock ’n rollhoz, a meditatív, jazz-rockosabb, vagy éppen világzenéhez hasonló hangszerkavalkáddal bíró számok még mindig jól állnak neki, így reméljük, hogy a koncerten elhangzott új számokból egyszer egy stúdiólemez is születik. Különben is tudjuk, a stúdiótechnika ma már „csodákra” képes…

nyomtat

Szerzők

-- Soós Tamás --


További írások a rovatból

Avagy a svédek operába mennek – a Così fan tutte Uppsalában
Heo Yoon-jeong koreai citeraművész koncertje az Eiffel Műhelyházban
Az Új Anya pécsi lemezbemutató búcsúkoncertje

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
Az orosz barát az Örkény Színházban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés