bezár
 

art&design

2011. 03. 09.
Kóser vagy nem kóser?
A müncheni Zsidó Múzeum
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A müncheni Zsidó Múzeum érdekes felfedező útra invitálja látogatóját, s miközben a helyi zsidóság hagyományait fürkésszük, tetten érhetjük azt a szemléletváltást is, amely napjainkban átértelmezi a kollektív emlékezet intézményesült formáit.

Ugyan már a századelőn megfogalmazódott a bajor főváros izraelita közösségében a múzeumalapítás ötlete, a város zsidó hagyományait bemutató első állandó tárlat mégis csupán a nyolcvanas években valósulhatott meg egy lelkes műgyűjtőnek, Richard Grimmnek köszönhetően. Az ekkor még mindössze 28 négyzetméterre összezsúfolt kiállítást azonban anyagi okokból rövid időn belül be kellett zárni. A városi levéltár és a helytörténeti múzeum ezt követően hosszabb-rövidebb időszaki kiállításokat szervezett a javarészt a helyi hitközösség által adományozott tárgyakból. Amikor aztán az ezredforduló után Wandel Hoefer Lorch saarbrückeni építész tervei alapján építeni kezdték München belvárosában a zsidó kulturális központot, nem volt kérdéses, hogy az addig hánytatott sorsú múzeum is helyet kap majd a St. Jakobs Platzra tervezett impozáns épületegyüttesben.
A müncheni Zsidó Múzeum épülete
Az új komplexum három épületének otthont adó tér szimbolikus mezők metszéspontja. A múzeum mellett itt áll a zsinagóga és a zsidó közösségi ház, melyben rabbinátus, iskola, imatermek és egy kóser étterem is található. A mai zsidó életnek ezen terei egy közös tengelyen helyezkednek el, metszve a zsidó múzeum és az azzal átellenben található városi múzeum között húzott képzeletbeli egyenest. A múlt és a jelen, a saját és az idegen találkozik, s jut nyugvópontra itt. Az épületek maguk is kettősséget hordoznak, hiszen robosztus tömbszerkezetük egyszerre idézi fel a zsidóság léttapasztalatának két meghatározó motívumát: a szilárd kőtemplomot, valamint a vándorlást és az örök otthontalanságot szimbolizáló sátrat.
Zsinagóga

Épp így egyszerre rejti magába és mutatja fel a kulturális másságot maga a Zsidó Múzeum épülete is, melynek kiállítótereiben szintén az állandóság és a folyamatos változás, a tradicionális és a modern olvad eggyé. Ugyanis szokatlanmód a 900 négyzetméteres kiállítótér csak egyetlen, kisebb tárlata foglalkozik a helyi zsidóság múltjával, a többi termet időszaki kiállítások töltik be. Betudható ez a koncepció ugyan részben a rendelkezésre álló, meglehetősen csekély számú kiállítási tárgynak, illetve annak is, hogy a zsidóság története Münchenben kevés folytonosságot mutat, s így az aligha illeszkedne egy hagyományosan kronologikus és katalogizáló múzeumi elbeszélésbe.
Zsinagóga a St-Jakobs-Platz-on

Tetten érhető azonban a Hangok-Terek-Korszakok című, hét installációt felvonultató állandó tárlaton a jelenkori muzeológia paradigmaváltása is. E szemléletváltás révén ugyanis a múzeum immáron nem a múlt mindentudó tárházaként tekint magára, hanem egyre inkább a kooperatív tapasztalás tereként értelmezi önmagát. Amellett, hogy a történetírásban lezajlott fordulat nyomán a kiállításokon is egyre hangsúlyosabb szerephez jut az egyén és a hétköznapi élet, a befogadás is egyre jobban a személyes tapasztalást helyezi előtérbe. Ingergazdag atmoszférájával és mozaikos szerkesztettségével a tárlat arra ösztönzi a látogatót, hogy közvetlen kapcsolatba lépjen a kiállítás tárgyaival, s játékosan együtt gondolkodva saját maga alkossa meg a múlt elbeszélését.
A müncheni Zsidó Múzeum kiállításának első installációja

A müncheni Zsidó Múzeum kiállítása épp ilyen felfedezőútra hívja látogatóját, ahol is a nyitó installációban egy képzeletbeli pályaudvaron találjuk magunkat. A repülőtereken szokásos monitorok között vezet az utunk, s különböző generációk elbeszéléseit hallgathatjuk arról, hogy ki honnan és hogyan érkezett a városba. Ezután a látogató előtt is kitárul a város: szőnyegre festett térkép fogad bennünket, a falon pedig hatalmas sötét monitorok. Az egyes kerületeket számok jelölik, és ha a megfelelő bábukat ezekre helyezzük, akkor felvillan egy-egy megsárgult régi családi fénykép, melyek a zsidó kultúra meghatározó rítusait örökítik meg. Ezen hagyományok mentén jutunk el a következő stációhoz, melyet paraván választ el a fényképektől. A fal egyik oldalán a judaizmushoz kötődő tárgyak sziluettjei rajzolódnak ki, mintegy arra irányítva rá a figyelmet, mennyire felületesen is ismerjük mi ezt a világot, mennyire homályos, sztereotip elképzelésünk van a zsidó kultúráról. A fal túloldalán aztán közelebbről is szemügyre vehetjük ezeket a tárgyakat: egyik oldalt eredeti, gondosan kimunkált műtárgyak sorakoznak, a másik oldalt pedig ugyanazon tárgyak modern, hétköznapi már-már populáris változatait, köztük például internetről rendelhető tenyérnyi Tóra-tekercset és sófárt vehetünk kezünkbe.
Enteriőr

A következő installáció egy falba vésett járat, mely az előző térképtől egészen a szemközti falig húzódva mutatja be ezúttal leltárszerűen a müncheni zsidóság történetét. A vájatban csak néhol helyeztek el egy-egy makettet, az alatta húzódó idővonalhoz rendelt események is töredékességet mutatnak; hosszú, üres, fehér szakaszok törik meg a felsorolást. A tárlat nem törekszik koherens, hiátus nélküli, zárt elbeszélésbe szorítani a múltat és ilyen módon (is) szembe helyezkedik a múzeumi elbeszélések azon tradíciójával, amely vonakodik felvállalni a folytonosság hiányát.
A kiállítás Rituálék című installációja

A hagyományos múzeumi elbeszéléstől szintén idegen a két záró installáció. A háború után kivándorolt és napjainkban ismét Münchenbe látogató zsidó család képregénybe foglalt kalandjai ugyan egyfajta folytonosság keresését mutatják, jelentőségük azonban abban áll, hogy az alkotó Jordan B. Gorfinkel a populáris kultúra egyik meghatározó beszédmódjával megsemmisíti azt a tudományos tárgyilagosságot, mely a tradicionális múzeumok önértésének sajátja. A kurátorok kedvenc tárgyait felvonultató színes kavalkád pedig, melyben század eleji zsidó társasjátékoktól kezdve zsidó témájú kalandregényekig sok minden elfér, újfent a hagyományos múzeumi elbeszélésekből száműzött, bár mindig is jelenlevő szubjektív nézőpontot fedi fel a látogató előtt.
Képregény

Aki tehát betér a müncheni Zsidó Múzeumba, nem egy szokványos kiállítással találja szembe magát, amely halomnyi lelet és korabeli tárgy segítségével saját elbeszélésének igazát bizonygatná. Ez a tárlat nyíltan vállalja töredékes voltát, fokozottan épít érzékeinkre, benyomásainkra, gyermeki játékosságunkra, elbeszélésének módja pedig így újból és újból felveti a kulturális másság és a múlt elbeszélhetőségének problematikáját.

prae.hu

 

A müncheni Zsidó Múzeum állandó kiállítása megtekinthető keddtől szombatig 10-18 óra között.

nyomtat

Szerzők

-- Trippó Sándor --


További írások a rovatból

art&design

Diki Luckerson: Haladás labirintus szája felé
art&design

A „Jövő a Jelenben” MOME Photography MA diplomakiállításáról
art&design

Missing The Point - Endrődi Aladár fotói Ukrajnából

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 5. nap
színház

Interjú a Rég volt, mese volt, minden szava igaz volt című darab kapcsán
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 1. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés