bezár
 

zene

2006. 12. 04.
Méla őszi szellő...
A World Festival Choir opera-gálaestje, MÁV Szimfonikusok, karmester: Kesselyák Gergely
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Méla őszi szellő... Az olyan előadás, amely több mint háromszáz ember kooperációjára épül, már csak monumentalitása végett is nagy elvárásokat kelt: a produkció aztán vagy beváltja a hozzá fűzött reményeket, vagy sem. Nos, ami a World Festival Choir koncertjét illeti, sajnos az utóbbi eset történt.
És ez nem az egyébként ígéretes program miatt történt és nem is a MÁV Szimfonikusok miatt, akik ugyanolyan jól játszottak, mint általában (sőt talán még egy kicsit jobban is).

prae.hu

A vonóskar imponáló pontossággal játszott, a rezesek tisztán és lágyan szóltak. A karmester jó munkát végzett: a dinamika átgondolt és rendkívül árnyalt volt, a tempók eltaláltak. Az összhang csak ritkán csúszott el, ami annak a jele, hogy Kesselyák azon túl is nyújt valamit, hogy kimondottan artisztikus mozdulatokat tesz a pulpituson.

Gondjaim a kórussal kezdődtek. A hatalmas létszámban felvonuló zenészek látványa (akik szinte annyian voltak, mint a hallgatóság) joggal kelt magas elvárásokat a közönségben. A várt hatás itt azonban elmaradt.

Egyrészt - és kissé szerencsétlen módon - a WFC nevével reklámozott koncertnek alig a felén énekelt a kórus: a zenekari részek (nyitányok) és az áriák alatt csupán az impozáns háttér szerepét játszották. Másrészt, amikor énekeltek - egyszerűen kevesek voltak. Kevesek: nem feltétlenül szakmailag - inkább jelenlétben, hangerőben és dinamizmusban. Elvártunk volna egy szélviharos előadást, ám ehelyett csak méla őszi szellő susogott.

Ráadásul - feltehetőleg a rövid próbamunkálatok miatt - nem sikerült egységbe kovácsolni a zenekart és a kórust: a kórus többször is önálló életre kelt tempójában. Mindenképpen javára kell írni azonban a Jan Jensen vezette WFC-nek, hogy mégis csak egy profi csapat megfelelő belső arányokkal, amiket csak a további szép, telt férfihangok hiánya billent a fölényben lévő női hangok felé.

A műsorválasztás izgalmas és egyben szerencsétlen is volt. Populáris operákból válogattak, azonban a kiemelt részletek önmagukban elégtelenek a katarzishoz. A program az eredetileg meghirdetetthez képest változott, mivel Frankó Tünde betegsége miatt Kertesi Ingrid énekelte a szopránt, ami a műsort is átrendezte (és nem pozitívan). A legnagyobb baj azonban az volt, hogy minél több darabot akartak belezsúfolni az estébe és így nem figyeltek az említett aránytalanságra: nevezetesen arra, hogy a kórus alig kap szerepet a hangversenyen.

Az énekesek sem szögezték a székbe a hallgatót: az áriák és duettek ugyan teljesen szalonképesek voltak, ám lenyűgözőek éppen nem. Kertesi Ingrid mint A szicíliai vecsernye Elenája nem volt átütő, a litván Algirdas Janutas (tenor) és Busa Tamás (bariton) kettőse a Bohéméletből még kevésbé. Ezen aztán a második részben Kertesi (Lauretta áriája) javított, ami Janutasnak (Carmen – Virágária, Anyegin – Lenszkij áriája) is sikerült, Busa azonban sem fellépésében, sem teljesítményében nem nyújtott Torreadorhoz méltó teljesítményt.

Ieva Prudnikovaité, a litván mezzoszoprán sem volt Carmen: Habanerája feszültség- és izgalommentes volt, ám a Sámson és Delila túláradó Bosszúáriája már kétségkívül jól állt neki. Janutashoz hasonlóan szereti kiereszteni a hangját és ilyenkor mutatja meg legfőbb erényét: a vérbő romantikához igencsak passzoló, mégis kiegyensúlyozott, kissé borús hangszínét.

Az Aida II. felvonásának Fináléja kézenfekvő és klasszikus záródarab az ilyen gálaesteken: a közönség még akkor is hátrafelé forgatja a fejét a karzatról harsogó trombitások felé, ha már századszor játsszák el ezt a trükköt vele.

nyomtat

Szerzők

-- Falvai Mátyás --


További írások a rovatból

Heo Yoon-jeong koreai citeraművész koncertje az Eiffel Műhelyházban
Schlanger Tamás és a Sonus Cordis Kvartett a FUGA-ban

Más művészeti ágakról

Vészits Andrea Ábris és az azúrkék patkány (Pagony, 2025) című kötetéről
Pintér Béla és Társulatának Kabuki című előadása az Átriumban
gyerek

Magyarország animációfilmes fesztiválja
Az ismeretlen Gyóni


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés