bezár
 

film

2011. 05. 06.
Minden, ami francia – az EUShorts rövidfilmes programja a Francia Intézetben
Rövid filmek programja, április 26. kedd 19:00-20:30
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Francia Intézet impozáns, szép épülete, ez a Duna parti Párizs április 26-án este francia rövid filmekkel örvendeztette meg a francia filmkultúra elkötelezett és hálás híveit. A programajánlóban feltűntetett, megtévesztő cím, miszerint itt vicces rövidfilmek lesznek láthatóak, kevéssé áll közel az igazsághoz, amennyiben mind a kilenc film magán kellene viselnie ezt az elnevezést. Ehelyett mind a kilenc film valós illetve lehetséges problémák bemutatását tűzte ki célul – a humor, a tréfa színskáláján végigpörögve egészen az iróniáig, a fekete humor vadvizébe áztatott történetekig.

Néhányat kiemelve érdemes megemlíteni a La Dinde marinée (Szaftos pulyka) címűt, kivételesen a meghökkentő, zavaró ízléstelensége miatt. A film egy háziasszony és családja életébe nyújt bepillantást, akiket a feleség George Clooney iránt érzett rendíthetetlen vonzalma és imádata sodor a felkavaró tragédia közepébe. A vacsoraasztalon gőzölgő fémedény mélyén a pulyka helyett a család legfiatalabb tagja, egy kisbaba fekszik, akiből az asszony épp készül az első szeletet férje tányérjára tenni. Majd rádöbben, a tévénézés miatt összecserélte  az egyik két lábút a másik két lábúval. E jelenet többekből kiváltotta a nevetést, bennem valami csendesen, de mélyen eltörött. Ezután a jelenet után a színészek rossz játéka, gyenge alakításuk, felsülésük komor füstje lepte el a vetítővásznon játszódó eseményt, a lelkiismeretes férj ásóval megindult a kert irányába, miközben az asszony odabent tovább figyelte a tévéképernyőn látszólag ráköszönő George Cloony-t. Az utolsó képkockákon a kertben a két korábbi, növényekkel álcázott csecsemősír mellé helyezett harmadikat láthattuk a bagolyhuhogásnyi, de Sade fényű, francia éjszakában. Fekete humor, van olyan, de karakteresebb színészekkel, esetleg egy angol filmben hihetőbb, jobb lehetett volna a tálalás. Így viszont az egész nem volt több, mint egy füstbe ment terv, egy odaégett történet, ami ráadásul megfeküdte a gyomrom.

prae.hu



La Dinde marinée

Szerencsére az est mélypontjának elmarasztaló lovagrendjére egyedül ez a film szolgált rá, a többi aztán ötletben, humorban gazdagon, igazi párizsi hangulatot felidézve nézett szembe a nézők tekintetével. A legzseniálisabb a kilenc közül a Logorama című, mint később megtudtam, Oscar-díjjal (Legjobb animáció, 2010) jutalmazott rövid film a márkanevekből felépített Los Angeles-ben játszódik, ahol a rendőrség, Michelin figurák alakjában egy ámokfutót vesz üldözőbe, akit a McDonald’s jókedvű bohóca testesít meg. A hajsza több halottal, óriási pánikkal járó forgataga egyszeriben véget ér, miután egy rettenetes földrengés hatalmas árkokat hasít az aszfaltba, romba döntve a Pepsitől és egyéb ismert márkanevektől émelyítően világító várost, majd a végső apokalipszist díszítve a felszakadt fúró kutakból elszabadult fekete olaj fénylik és ragyog mindenfelé. Gyönyörű képek és gyönyörű mozgalmasság, egy éles, egyszerre az Egyesült Államokat és magát a golobalizálódó világot érintő társadalomkritika, a kép és a bizarr humor nyelvén előadva. Tanulságos film, meghökkentő borzongás lesz úrrá a nézőtéren, a világvégi hangulatot kísérő édes zene csak fokozza a nézőben pezsgő adrenalint. Akciófilm apokaliptikus díszletekkel, a Jelenések könyvének modern kori feldolgozása.


Gratte-papier

Érdemes továbbá a kevésbé súlyos, könnyedebb, nem a sokkolás módszerével hatást gyakorló filmeket is szóba hoznom, ezek közül figyelemreméltó a Gratte-papier (Irka-firka) és a Vivre avec même si c'est dur (Se vele, se nélküle) címűek. Az előbbi egy tipikus francia szerelmi történet nyitányának beillő jelenetet párosít az ötletességgel, férfi és nő ismerkedését a száguldó metrón, akik az  ölükben tartott könyv lapjain aláhúzogatott szavak, mondatok segítségével kommunikálnak. Egyetlen hangforrás a zörgő metró, ez a zaj festi alá a hangtalanul összetalálkozó tekintetek képeit. Szerelem első látásra, sokadik betűre. Az utóbbi film, a Se vele, se nélküle mesefilmbe illesztett riportokkal mutat be különféle, banális testi fogyatékosságokkal küszködő állatokat, elegáns és kristálytiszta humorral. Kihangsúlyozandó, a valóságban érdemes lenne toleránsabban viseltetnünk egymás iránt.


Le Petit Dragon

A többi film ugyancsak a humor bevehető magaslata felé kívánkozik, egyikben egy életre kelt Bruce Lee-figura - hazaérve azonnal elindítottam a számítógépen a Tomboló ököl című Bruce Lee-remekművet - a másikban egy női ruhába bújt szerető képében köszön vissza a francia könnyedség, a pehelykönnyű jókedv és derű.

Aki ott volt, együttvéve minden egyes percét élvezhette a másfél órának, a saját két szemével győződhetett meg róla, hogy a francia film továbbra sem lankad, sőt!

 

 

 

nyomtat

Szerzők

-- Ayhan Gökhan --


További írások a rovatból

Haragonics Sára: Szia Sári!
A Vonatok és az Álomélet stockfotóból című dokumentumfilmek a 22. Verzió Filmfesztiválon

Más művészeti ágakról

Az Élet és irodalom LXIX. évfolyamának 51‒52. számáról
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 50. számáról
Az orosz barát az Örkény Színházban
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés