bezár
 

art&design

2011. 12. 20.
Vénusz: a másik nem
Drozdik Orshi: A másik Vénusz
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Férfi néz nőt. A férfi szemmel nézett nő a másik nem. Nő néz nőt. A női szemmel nézett nő másik nő. Drozdik Orshi művész és nő – szemlélő és megfigyelt. A nő nézőpontját tartja legfontosabbnak, mivel a nőiség ábrázolásának kérdése nőként foglalkoztatja és ez olykor paradox helyzetbe sodorja.

Kényelmes, kissarkú cipőmben belépek a Modem előterébe. Az ajtó magától nyílik (mármint az etiketnek köszönhetően egy férfi kinyitja és előre enged), én pedig kihasználom a helyzetet (amúgy nem igazán problémázok azon, hogy én vagyok a gyengébbik nem), és energiát spórolva folytatom utamat a földszinti kiállítótér felé. Feltett szándékom, hogy megnézem Drozdik Orshi A másik Vénusz című kiállítását, bár – azt gondolatfolyamom elején rögtön előrevetíthetem, hogy – érzésem szerint nem vagyunk teljesen egy hullámhosszon az alkotónővel.
Drozdik Orshi kiállításának megnyitóján a Modemben
Posztfeminista tanokon alapuló művészete a '70-es években bontakozott ki, és látszólag az előző évtized eredményeire, csalódásaira épül. Próbálom elhelyezni magam e területen – állást foglalni mellette vagy szembe helyezkedni vele. Eleinte némi rokonszenvet érzek a Drozdik közlési vágyát tartalmazó tájékoztató iránt, miután végig mérem magamon kényelmes öltözékemet. Hiszen részben talán az általa képviselt álláspontnak köszönhetem a farmernadrág iránti szenvedélyemet, illetve annak társadalmilag legitimált viselését. Ennek ellenére némileg elfogulatlannak tartom magam a téma iránt, mivel úgy tűnik, éppen a patriarchális alapon szerveződő etikettnek köszönhetően jó dolog a gyengébbik nemhez tartozni. Korlátaim egyben védettséget biztosítanak, ezzel a védettséggel kezdek bele az alkotói munka értékelésébe.
Drozdik Orshi: Drapéria 0065 Róma
Drozdik a társadalmi nemiség problémájával „küzd” – nőként átéli, művészként szemléli, majd annak oda-vissza hatását nyíltan feldolgozza és önmagával szembesíti. Így tevékenységének értelme nemén belül marad, hiszen olyan kódokat használ, melyeket a másik nem (itt most éppen a férfi) eredendően más módon fejt meg. Mint női szemlélő, paradox helyzetbe kerülök, és úgy érzem, hogy minden munka csak férfi nézőponton keresztül teljesedik be igazán. A női szem olykor elfogult lehet.
Drozdik Orshi: Az én manufakturálása
Drozdik művészete analitikus irányt követ – elemzi, részletesen vizsgálja, többféle módszerrel körbejárja a nők reprezentációjának kérdését. Mindig is voltak férfi szerepkört bitorolni kívánó nők és mindig voltak e nők javára megalkuvó férfiak. Férfi és nő tekintélye családon belül, korszakoktól függetlenül változott, mivel a személyes döntés is befolyásolta ezeket, és nem csak a társadalmi norma. Ugyanakkor a női tekintély általános meghatározása társadalmi kérdés. A ’60-as évek szabad szelleme férfi és női akarat között egyenlőség jelet tett, nők és férfiak jogát ember jogokká egyszerűsítette és felborított egy korábbi időkben még tisztelt, kényes egyensúlyt. A feminista mozgalom a nyugati kultúrákban megváltoztatta a nők életét: választójogot szerzett nekik, megnyitotta előttük a felsőoktatási intézmények kapuit, és karrierlehetőségekhez juttatta őket. Ez mind szép és jó, de az elnyomásban élő nők tekintélyt követelő cselekedetei nem csak építő, de bomlasztó hatással is voltak a későbbi generációkra, s leginkább talán éppen a nőkre.
Drozdik Orshi: Medusza
Félig megoldott problémákat és félig tisztázott helyzeteket hagytak maguk után. Susan Van Scoyoc írónő a következő kérdéssel fordul olvasóihoz: „Valójában segítettünk a nőkön vagy pokollá tettük az életük azzal, hogy egyenlő elvárásokat támasztunk velük szemben a munkahelyen, de a magánszférájukban minden a régi maradt?” Férfi és nő társadalmi szerepe összemosódott, de az általános kép nem sokat változott. A ’60-as évek optimizmusa végül véget ért és a női ábrázolás problémája megmaradt.

Drozdik Orshi elbeszélésekkel, installációkkal, performanszokkal, videókkal és fotókkal próbálja női látásmódját a kortárs művészet perspektívájában elhelyezni, befolyásolni, megérteni és megértetni igyekszik. Mintha művész akar lenni, semmi több, ennek ellenére mégis elfogult. Mikor tanulmányai során magát a nőt helyezte vizsgálódásainak fókuszába, paradox helyzetbe került. A nőiséget nemtől semlegesen próbálta kezelni, de önmaga nézőpontját egyszerűen nem tudta kizárni és ebből kifolyólag bármit tett, azt nőként tette.
Drozdik Orshi: Sétáló agyak
Nemi identitásának tekintélyét maga rombolja, olyan oldalról világítva azt meg, mely az előítéletekre és a nemek hatalmi viszonyára épül. Szimpatikus, mert a gyengébbik nem problémáját nőies lágysággal kezeli. Őszinte. Több szépség van munkáiban, mint erő. Gyenge marad és törékeny. A képet, mely korábban a nőkről kialakult megerősíti bennem, de kilépve a kiállítótérből nem érzem magam sem kevesebbnek, sem többnek. Konceptuális művészetének vizsgálati tárgyát nem is áldozatnak, hanem inkább „megbukott nemnek” tekintem. Tagadásnak. A kijárat felé megyek és várom, hogy valaki kinyissa az ajtót, hogy ezzel is igazoljam magam.


Drozdik Orshi A másik Vénusz című kiállítása megtekinthető Debrecenben, a Modemben 2012. január 15-ig.

 

nyomtat

Szerzők

-- Erdős Mária Éva --


További írások a rovatból

Kelemen Kinga kiállításának megnyitóbeszéde
Papageorgiu Andrea alkotásai a Barabás Villában
art&design

Interjú Révész Emese művészettörténésszel

Más művészeti ágakról

Alex Garland: Polgárháború
irodalom

Závada Péter: A muréna mozgása, Jelenkor, Budapest, 2023.
Az év ódaköltője 2024 pályázat eredményhirdetése
Kritika Babarczy Eszter Néhány szabály a boldogsághoz című kötetéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés