bezár
 

zene

2007. 01. 09.
Illuzionista Chaplin-unoka
A Compagnie Adrien M Convergence 1.0 című előadása a Trafóban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Illuzionista Chaplin-unoka Valamelyik születésnapomat egy amszterdami zsonglőrbarátom lakásában ünnepeltem, aki sokat beszélt a szakmájáról. Ő kisebb labdákat dobál (illetve pattint a földre): többnyire sokat, különböző feltételekkel nehezítve - például monociklire ülés közben és azon egyensúlyozva -, és mindezt (többnyelvű) szöveggel önti nyakon. Más zsonglőrök viszonylag nagyobb üveggolyókat forgatnak a tenyerükben. Ujjaikkal életre keltik a golyókat, azok pedig táncra perdülnek a kezükön, a vállukon, a testük körül.
A közönség betöltötte a nézőteret, én pedig leültem, csak egy sötétszürke (áttetsző fekete) függönyt látva a Trafó színpadán. Csak később jöttem rá, hogy a vetítéshez használják a függönyt(egy virtuális labdavilág létrehozására). Kialudtak a fények és a hangszóróból alig hallható zaj szűrődött. Az előadás a zajból és a sötétségből bontakozott ki: az első látvány, amit a reflektor fokozatosan kiemelt, egy széken ülő ember teste volt. A férfi keze önálló életre kelt, pofon vágta magát. A táncos küzdött a saját kezével. Aztán kézfejei perdültek táncra. Végül a karjai önállósodtak, "kényszerzubbonyba" szorítva a férfit. Újra sötét lett.

prae.hu

A színpad (monitorszerű látótér) tetejéről egy labdát láttunk leereszkedni. A férfi feldobta és elkapta, majd ahogy sokasodtak a labdák, egyre zseniálisabb zsonglőrmutatványokba kezdett. Hátul, kissé jobb oldalon - a függöny (virtuális) rétege mögött - egy nő ült, csellóval az ölében. A figyelem hol a zsonglőrre (táncosra), hol a zenére terelődött, a fókuszból kieső esemény pedig statikussá, illetve ismétléssé vált (egészen Arisztotelész poétikájának megfelelően - megspórolva a kognitív terhelést). Az egész darabra jellemző volt a modalitások rendkívül finom, árnyalt, művészi kezelése - a polimodális kontrapunkt mesterfoka.

A jeleneteket elválasztó sötétségből leereszkedő labdák végül önálló életre keltek. Ekkor vált csak nyilvánvalóvá, hogy komputeres animációt látunk: az ügyes térbeli elrendezésnek köszönhetően a vetítés a félig-áttetsző függönyre teljesen meggyőző virtuális világot hozott létre. Először csak a labdák mozgása volt különös: szögletesen fordultak, majd önálló pályára tértek. A táncos „zsonglőrködött” a virtuális életüket élő labdákkal - jó zsonglőrként beépítve a kudarcot is attrakciójába. A virtuális labdákkal folytatott interakció egészen az áldozat szerepéig fajult (egy kultikus „számítógépes játékban”): a táncos teste célponttá vált - hajlongott a golyók elől, miközben a színpadon lámpák villogtak, ha találat érte. A legsokkolóbb mégis az volt, amikor lelassult a labdák és a férfi mozgása, a jelenet pedig állóképpé merevedett („levegőben” maradt labdákkal).

Az utolsó jelenet (kontakt) üveggolyó-tánc volt, valódi golyókkal. Persze ezek a golyók is „virtuális” életre keltek, de ezúttal nem az elektronika és a vetítés miatt, hanem a zsonglőr-illuzionista kezében, testén, táncában. És a darab végére egyetlen (Hermann Hesse) üveggolyó maradt. Bár - teljes joggal - a kitörő siker, a tapsvihar és még a tapsra villogó lámpák is bele voltak komponálva a darabba.

A zene mindvégig alkalmazott zene maradt: elektronikus zajok szabályos 4/4-ben és egy cselló. A cselló játéka egyetlen hangot variált, módosított és kerülgetett, ebből építve összetett mintázatokat a 4/4 körül. Az elektronikus effektek térbeli elrendezése (sztereofónia) időnként ütközésbe került a táncos mozgásával: önálló életre kelt - ahogyan minden elem a darabban.

Az előadás három réteg konvergenciájára épült: A táncos-zsonglőr mozgása (teste) alkotta az első réteget. A félig-áttetsző függönyre vetített virtuális világ - hol a táncos mögött (és a csellista előtt is, ha az éppen látszott), hol a férfi előtt - alkotta a második réteget. A harmadik réteget a cselló/nő mozdulatlan (illetve vonómozgásokkal átdöfött) teste alkotta: mozgás, látvány és zene vagy motoros, virtuális és auditoros konvergencia.

Az előadás előtt arról beszélgettünk egy barátommal, hogy Chaplin unokái hozták be a cirkuszt a francia színházba. Barátom - kissé csalódottan állván fel a székérôl - azt mondta, hogy: „ez nem az a cirkusz, amire számítottam”. Engem azonban lenyűgözött az, ahogyan ez a zseniális illuzionista a zsonglőrséget (egyben pedig a cirkuszt és a cirkusz-színházat egyaránt) - egyetlen ironikus fintorral - a virtuális világba emelte. Chaplin unokája bizony nagy illuzionista.

Alkotó és előadó: Adrien Mondot
Zeneszerző és előadó: Véronika Soboljevski
Hangtervezés és keverés: Christophe Sartori
Fényterv: Thierry Laroche
Művészeti vezető: Adrien Mondot


nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

A Papírsárkányok albumának lírai és érzelmi útjáról
Az Új Anya pécsi lemezbemutató búcsúkoncertje
Händel Jephtha című oratóriuma az Il Pomo d'Oro előadásában
Richard Strauss: Ariadne auf Naxos a Bécsi Állami Operaház előadásában

Más művészeti ágakról

Tudósítás az első DIA filmklubról
Visky András Illegalisták című új regényének bemutatójáról
Pintér Béla és Társulatának Kabuki című előadása az Átriumban
Az ismeretlen Gyóni


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés