bezár
 

film

2012. 03. 08.
Mozi az egész világ
Martin Scorsese: A leleményes Hugo
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Little Italy-ből származó fenegyerek, Martin Scorsese A leleményes Hugóval megmutatja, hogy a gyerekfilm címke köszönőviszonyban sincs az infantilizmussal, és visszaviszi a műfajt az ősforráshoz: nincs szentimentalizmus, sem túláradó giccs, van helyette báj, gyermeki rácsodálkozás, és természetesen varázslat.

Hugo Cabret árva kisfiú, aki az 1930-es évek elején Párizsban, egy vonatpályaudvaron tengődik. Egy nap újra a figyelme középpontjába kerül tűzvészben halálát lelt apjának egyik felfedezése: a robot, amely a régi beszélgetések, mendemondák szerint valóságos csodamasina, életünk színesítője. Időközben összefut egy lepukkant játékboltot üzemeltető öregemberrel, valamint annak unokahúgával, Isabelle-lel. A találkozások következtében egyre több a meglepetés, olyan rejtélyek sorjáznak egymás után, amelyek végül új, és nem utolsósorban eszményien pozitív kicsengésű fejezettel gazdagítják a vasútállomáson nyüzsgők hétköznapjait.


Scorsese nem tagadja egy percig sem: a hollywoodi filmek kanonikus elbeszélés-modelljét követi, és természetesen a családi filmek/gyerekfilmek aranyos megközelítésmódját sem hagyja hátra. Akárcsak a legtöbb álomgyári mű protagonistái, úgy a Hugo karakterei is találkoznak egy változást okozó elemmel, olyasmivel, amivel korábban még nem volt dolguk, előtérbe kerülnek a konfliktusaik, majd feloldozás-megoldás következik, amitől az ember derűsebbé, határozottabbá válik.

Az álomgyári műfajmozik dandárján kívül számos családi mozi is ezzel a stratégiával él, más kérdés, hogy a késő huszadik és a kora huszonegyedik század multiplex-mágnásai csúnyán félreértelmezték a szerkezetben rejlő üzenetet, a ragadós, kellemetlen ostobaság talajára küldve filmjeiket. Lehetne példákat sorolni napestig az egykori szakállas, tornacipős George Lucas hideget-meleget kapott űropera-előzményeitől (meg persze a Star Wars-sorozat egyre technicistábbá és anyagiasabbá váló bőrlenyúzásaitól) Rodriguez elkorcsosult Kémkölykein át Spielberg ballépéseiig (Hook, Hadak útján). Mi több, a 3D hamis mágiájára is lehetne terelni a szót – ide kívánkozhat James Cameron teljességgel jellegtelen, szívet-lelket dollárhalmokra váltó Pocahontas és John Carter-szellemidézése, az Avatar.

De a Hugo okosan kerüli a buktatókat. Nem a milliók felmarkolását tekinti elsődleges célnak, sokkal inkább azt szeretné meglelni, milyen út vezet egy gyerek, egy felnőtt és egy idős ember szívéhez, desztillálva a barátság, felnőtté válás, szeretet örök, jó kezekben hálás témáit. Pontosan ehhez a célkitűzéshez kötődik a film kulcsigéje, ha tetszik, kulcs-küldetése: megjavítani. Rendbe hozni a szomorú figurákat zsenge korútól ősz hajú nagyapa-archetípusig. Scorsese többször is figurái szájába adja a Hugo vezértételét, vállalása, amit a szereplőin keresztül teljesít be, mégsem válik egy pillanatra sem negédessé, ráadásul a javítás-dramaturgiát egy kiváló metafora támogatja. Ez pedig nem más, mint a címszereplő gyerek padlásszobájában rejtőző masina – amit egy szív alakú kulcs aktivizál. Egyértelmű a jel: ha beledugjuk a kulcsot, utat találunk hozzá, ésa  robot alkot, jobbá téve ezzel a gyerekek napját, mi több, a mindenkori művészetre szomjazókat is a mennyekbe repíti néhány pillanatra.


Ugyanígy hat ránk a mozi, legalábbis azokra, akik hagyják, hogy a celluloid-varázslat bebársonyozza őket, és az eszképizmus gondűzőként mutatkozzon meg egy-egy film játékideje során. Csakúgy, mint az egykori feltaláló "ajándéka", a mozi ereje is elsősorban a szívünket, valamint gondolkodásmódunkat, egész lényünket vonja be jelképes aranyfénnyel, ami aztán – még ha csak hasonlatszerűen is – de talpra állíthat minket, kirántva bárkit a haszontalanság posványából. Scorsese egyszer sem hagyja ki a ziccert: képes hitelesen ábrázolni a gyermekek és a nagykorúak lelkivilágát. Noha most is kívülállókat szerepeltet, ezúttal nem a Taxisofőr vagy a Krisztus utolsó megkísértése hol depresszív, hol baljós tónusaival vértezi meséjét, hanem a kiskorúság prizmájával veri vissza a gyermekkori kívülállóság fényeit. Érezzük: Hugo valóban habzsolja a mozit, a pórusaiban, zsigereiben érzi, amikor Harold Lloyd Felhőkarcoló szerelmének kulcsjelentében a főhős az óraművön lóg, még nagyobb az öröm, amikor a mozgóképet még sosem látott barát-lány, Isabelle szorítja meg a karfát és hőköl nagyot ugyanezen jelenet láttán. A kislányszereplő jelleme is nyitott könyvvé válik előttünk, majdnem szó szerint: Isabelle imád olvasni, majd kicsattan, amikor Ózról vagy A Kincses szigetről áradozik, de Christina Rossetti versét is hasonló átszellemültséggel citálja. Ám a fókusz sosem tolódik el a főhősről, a 12 éves Hugóról: ő az, aki meg akarja javítani a robotot, és szintén az ő személyében tisztelhetjük azt, aki a történet legnagyobb felfedezését teszi, aki feloldja a fabula legnagyobb enigmáját, vagyis, hogy ki is az a zsémbes idős bácsi a poros, elromlott játékok halmában, szintén kérges, "elromlott" szívvel. A megjavítás-effektusokon (healing effect) túl épp a rejtély A leleményes Hugo másik vezérszava: rábukkanni arra, mi az, ami kiemel minket a szürkeségből, ami úgyszólván megvált, és a fikció univerzumában újjászül boldog-boldogtalant.


Valószínűleg nem árulok el nagy titkot azzal, hogy ez a Mozi nagybetűs Mágiája, és az sem meglepő, ha kiderül, hogy a filmbéli Georges papa valójában Georges Mélies (Ben Kingsley pazar alakításában), a fantasztikus-fikciós mozi ősatyja, aki nagy hatású munkái után kedvtelen, szegény játékboltos öregúrként végezte. (Mintha a Doctor Parnassus és a képzelet birodalma címhősét látnánk újra.) Itt azonban a depresszió, a totális keserűség nem létezik, végül ő is átalakul, "megjavul" és álomra szólít fel minden reménybelit: Hugo hatására adoptálja a világot egy filmszínház nagytermében, majd már tulajdon lakásának szalonjában tárul újra elénk a filmet nyitó pályaudvari mikrokozmosz. Mintha az egész világ újra megtanulna létezni, ezt sugallja ez a mikrovilág. Szigorú, tekintélyelvű rendteremtőből háromféle mosolyt is kifejlesztő szeretővé lesz a vasúti inspektor (beszédes, hogy a testi hibáján, a lábára szerelt síneken végül Hugo segít, ő alkot egy új szerkezetet), a mindig pozitív virágárusnő párra lel, és az idősebbek is önfeledtek, újra gyerekek lehetnek. Még egy filmteoretikus is képbe kerül: a Gengszterkorzóból ismert Michael Stuhlbarg egy kitalált esztétát, név szerint René Tabard-t alakítja, aki áhítattal emlegeti a napot, amikor kiskorában belépett a cinemágus Mélies üvegből készült stúdiójába. Pusztán zárójeles megjegyzés ez, ám ekkor még a filmkritikus is magára ismerhet, elmorzsolhat egy könnycseppet.

Korántsem véletlen, hogy Scorsese a mozi korai szakaszában regéli el grandiózus egymásra lelés-történetét, és ezt a hangulatot a párizsi vonatállomás embertípus-tömege ugyanúgy alapozza, mint a korabeli filmek új életre keltése. Látjuk A vonat érkezését, annak rendje és módja szerint a gyanútlan nézősereggel hőkölünk, amikor a lokomotív átzakatol a gyöngyvásznon, újranézhetjük az Utazás a Holdba örökérvényű hold-lövedék jelenetét, A munkaidő végét, Griffith Türelmetlenségét, Porter A nagy vonatrablását, Murnau Nosferatuját, Tom Mix westernjeit – posztmodern búvópatakba zuhanunk, némiképp hasonlóan, mint a mostanában bemutatott és díjakkal halmozott A némafilmes esetében. Együtt lélegzünk Hugóval, Isabelle-lel, amikor velük együtt betoppanunk a Filmarchívum könyvtárába, és a fiatal mozi históriáját olvasgatjuk: A leleményes Hugo valamennyi percében eléri, hogy mi, a nézők is ugyanazt érezzük, mint a szereplők. Gyerekké váljunk, átalakuljunk, és higgyünk a mozivarázslatban, abban, hogy a filmek hatalma bárkit megszelídít és könnyekre fakaszt.


Kaland az egész, Scorsese közelítésmódján is látszik ez. Bár a 3D-technológia nincs örökké a helyzet magaslatán (a mélységélesség most sem stimmel teljesen), kapunk pár kiválóan időzített nagytotált, bravúros kameramozgásokat, bámulatos színvilágot, mintha valaki a kezünket fogná, és egy Amélie csodálatos életéhez hasonlatos sosemvolt tündérmesei Párizsba invitálna bennünket, ahol a romos épületek felett is napfény ragyog, ahol az éjszaka gőzei plasztikusan fehérek és a macskaköves út ugyanolyan lebilincselőn kék, mint az égbolt. Távolról sem kell attól remegni, hogy egy újabb Féktelen harag vagy negyedik Karib-tengeri kalózfilm tesz lóvá minket: még, ha a térhatás nem is a legkiválóbb, Scorsese nem egy üres belsőt palástol a spektákulumával, hanem minden erejével elbeszél egy archetipikus sztorit, emellett restaurálja a korai filmtörténet remekeit, a 2010-es évek hajnalán. Sajátos üdvtörténettel rukkol elő az új-hollywoodiak legügyesebbje. Gyakorlatilag Király Jenő világ-adoptációjának szentel két órát: amikor mindenki testvérré válik egy szűkebb térben, amikor egy jelképes néptömeg gyűlik össze akár egy vászon előtt, akár egy lakásban, és ledőlnek a falak, a család minden tagja élvezi, amiben részesülhetett.


Martin Scorsese ezúttal a 21. század technológiai őrületének krónikásává válik, ám nem éri be a puszta leckefelmondással. Az idén 70 éves rendezőlegenda korábban az olasz filmtörténetről készített dokumentumfilmet, a modernizmus örökbecsűiről zengett ódákat, aljas utcákra száműzte a talján gengsztereket, a Pokolba küldte a mindent időben teljesítő amerikai hősöket, és többek között egy hatvanas évekbeli pszichothriller, a Cape Fear képi világát álmodta újra a kilencvenes évek színvonalán. Most sem marad el a tiszteletadás: ezúttal az egyre gyerek- és fiatalság-orientált hollywoodi tömegfilm-gyártásra irányuló vádak (lassan az ötévesek lesznek a célcsoport, minden csak a látványpornóról szól, nincsenek eredeti ötletek, csak a másolatok másolatával vannak tele a mozik) kapnak fricskát. De csak szépen, szentimentalizmus nélkül, senkit meg nem bántva, hanem éppen ellenkezőleg: mindenkit a keblére ölelve.

prae.hu

 

A leleményes Hugo

(Hugo)

Színes, feliratos, amerikai családi film, 2011, 126 perc

12 éven aluliak számára nem ajánlott!

Rendezte: Martin Scorsese

Írta: Brian Selznick A leleményes Hugo Cabret című regénye alapján John Logan

Zene: Howard Shore

Fényképezte: Robert Richardson

Vágó: Thelma Schoonmaker

Szereplők: Asa Butterfield (Hugo), Chloe Grace Moretz (Isabelle), Ben Kingsley (Mélies), Helen McCrory (Jeanne), Sacha Baron Cohen (Gustave)

Forgalmazza: UIP-Duna Film  


A film alapjául szolgáló Brian Selznick-regény, A leleményes Hugo Cabret Dunajcsik Mátyás fordításában jelent meg a Libri Könyvkiadónál.

A könyvről hamarosan olvashatnak a prae.hu gyerek rovatában!



Kapcsolódó cikkek


nyomtat

Szerzők

-- Szabó Ádám --


További írások a rovatból

A Kuba és Alaszka és a Szanatórium című dokumentumfilmek a 22. Verzió Filmfesztiválon
Az Oscar-jelölt A zuhanás hangja című filmről
Interjú Nemes Jeles Lászlóval

Más művészeti ágakról

Jutta Bauer Nagypapa őrangyala című könyvéről
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 50. számáról
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 5. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés