bezár
 

zene

2007. 01. 21.
16 húr, 88 billentyű
Morton Feldman: Piano and String Quartet-jéről
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
16 húr, 88 billentyű Lehet-e beszélni olyan művekről, melyek többet rejtenek el, mint mutatnak meg magukból? Morton Feldman 80 perces kvartettje kiváló lehetőség minderre...
Írnom kell egy darabról. A kritikus hajlamos úgy felfogni a feladatot, hogy a művel való személyes találkozásáról kell minél részletesebben írnia. Én azonban óvakodom attól, hogy az írásban a kritikus személye kerekedjen felül, háttérbe szorítva a szerzőt, és esetenként magát a darabot. Mert ha egy írás azzal kezdődik, hogy „miután megvásároltam a hagymát és a zöldpaprikát a piacon, feltettem főni a marhapörköltet, és a nappalimba visszatérve beraktam a hifibe XY legújabb lemezét...”, akkor mindenkit jobban foglalkoztat az ebéd sorsa, a kritikus főzési szokásai, mint maga a darab, amit egyébként írása tárgyalni hivatott.

Vannak művek, melyek többet rejtenek el, mint mutatnak meg magukból. Ilyenkor igyekezetem hiábavaló. Mit írhatnék arról, amiről nincs tudásom? Ez a probléma számtalanszor merül fel Feldman darabjaival kapcsolatban. Olyan szerző, aki nagy életművet hagyott maga után: több, mint 150 darab szerepel műjegyzékében - ezek közül a legrövidebb 1 perc, a leghosszabb pedig 6 órás. Bármennyit hallgatunk meg közülük, azt biztosan érzékeljük, hogy hasonló kompozíciós problémákat dolgoznak fel, függetlenül attól, hogy hol, mikor és milyen apropóból íródtak. Csakhogy éppen a kompozíciós kérdésekben nem látunk tisztán: Feldman volt szíves úgy távozni az élők sorából, hogy senkit sem avatott be zeneszerzői gondolkodásába, módszereibe.

prae.hu

Morton Feldman: Piano and String Quartet

A darab 80 perc hosszúságú, ami már mahler-i terjedelem. Ám amíg egy Mahler-szimfónia időbelisége könnyen felfogható - mert formanyelvét már évszázadok óta ismerjük európaiságunk révén - a Feldman-darabok módosítják időérzékelésünket. (Ugyanis a formai egész többnyire nem percipiálható, figyelmünk a darab lokális jelenségeire korlátozódik.)

5 játékos zenél a darabban: egy zongorista, aki tört akkordokat és egy vonósnégyes, aki tartott akkordokat játszik, anyagát a különböző hosszúságú hangok és csendek váltakozása adja. Beáll a ritmus: hangot csend követ, csendet pedig hang - csendet sosem követ újabb csend, az túl drámai lenne.

A 43. perc táján általánossá válik egy mindaddig ritkán tapasztalt jelenség: a hangokat hangok követik, majd megint hangok és újra hangok - beállnak az ismétlődő formulák. Egy ideig a zongora szerepe is alárendelődik az új játéknak: megszűnik tört hangzatokat játszani, helyette egy magas esz hangon állapodik meg, azt ismétli harangszerűen.

Nagyjából fél óra van még hátra a darabból, amikor kezdünk beletörődni, hogy már nincs itt a helye a drámai erejű változásnak. Miközben – a kellő érzékenységgel megáldva - nem győzünk gyönyörködni a sokszínűségében. Soha nem halljuk kétszer ugyanazt: a vonós akkordok összetevői egy bizonyos pillanattól kezdve egymáshoz képest egyre jobban elcsúsznak, majd ismét szinkronba kerülnek - ez a folyamat talán az egyetlen rétege a darabnak, amelyben tendenciát érzékelünk.

10 perc van még hátra a darabból. Az utolsó pillanatokban megtörténik az, ami mégis valami egészen drámait teremt. Miután leáll az ismétlés, megszűnik a mozgás, lecseng az utolsó vonós akkord is, a darab még néhány pillanatig folytatódik: a zongorista a végső magára maradás állapotában még lejátszik négy akkordot, összesen 16 hangot. Szerény eszköz a katarzishoz, ám aki csak egyszer is átéli ennek a pillanatnak a súlyát, az mindig is emlékezni fog rá.

Biztos akadnak még dolgok, amelyek felfejthetőek, amelyeket le lehetne írni egy precízebb analízis nyomán, de nem hiszem, hogy erre lenne a legnagyobb szükség. Néha a hallgatás messzebb vezet.

nyomtat

Szerzők

-- Szigeti Máté Csaba --


További írások a rovatból

Musica Moralia a Dugattyúsban
Taylor Swift új albuma fényes, de mélység nélküli popparádé
Az ország legismertebb előadóival énekel együtt a gyermekkórus

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 5. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
Márfi Márk Telik című drámájának 82. előadásán jártunk


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés