bezár
 

film

2012. 06. 29.
Erő-ellenerő
Ursula Meier: Nővér
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Ursula Meier Ezüst Medve-díjas rendezésének, a Nővérnek címe roppant beszédes: tudniillik, a film az öcsről szól. Pontosabban: e két főszereplő különös kapcsolatáról. A film minden eleme ellentétpárokba rendeződik, hogy egy központi konfliktus köré gyűlve mutassa be az egyszeri emberi életekben feszülő kettősséget és a Svájc csillogó-kikezdhetetlen országimázsa mögött meghúzódó kétarcú valóságot.

A tizenkét éves Simon (Kacey Mottet Klein) egyedül él nővérével (Léa Seydoux) egy lepusztult panellakásban, egy névtelen svájci iparváros peremén. Körülöttük a felázott, latyakos föld és a munkanélküliség kilátástalansága, felettük néhány száz méterrel a hegytetőn pazar síparadicsom, a gazdag, külföldi turisták kedvenc téli úticélja. Minthogy hanyag és éretlen nővére alkalmi munkáit sem képes megtartani, s oly nagyon áhított "szabadságát" abban találja meg, hogy szinte ismeretlen férfiakkal tűnik el napokra, Simon idő előtt kénytelen a családfenntartás terheit magára venni. Így naponta feljár a hegyre síléceket, különböző jól értékesíthető felszereléseket, no meg hátizsáknyi szendvicseket lopni a turistáktól. A két testvér kapcsolatában vibráló alapvető feszültség a természetellenes szerepcsere miatt feltartóztathatatlanul közeledik a forrásponthoz, s ha mindez nem lenne elég, egy sokáig kimondatlan titok is terheli a két "gyerek" lelkiismeretét.

Az ellenpontozás finoman és visszafogottan, de jól érvényesül a film vizuális világában is. A rendező és Agnès Godard operatőr szemmel láthatóan egyaránt otthonosan mozog a szűk, zárt terekben és a végtelen tájakban. Minduntalan visszatérő jelenet a filmben, amint látjuk Simont a felvonó kabinjában "munkába menni", maga mögött hagyni áporodott levegőjű, kicsiny panellakásukat, hogy felérve kitáguljon számára a világ: a csodaszép hegytetőn, a társadalom kivételezettjei között a jó fogások és az őrizetlen értékek egész tárháza áll a rendelkezésére. A kitörés lehetőségei Simon számára azonban nem merülnek ki az aprópénzért eladható szemüvegekben és márkás kesztyűkben, de még a luxuskategóriás sílécekben sem. A jó szóra, viszonzott érzelmekre kiéhezett kisfiúban csakhamar feltámad az igény, hogy beilleszkedjen. Új nevet, személyiséget és történetet talál ki magának, hogy felkeltse a csinos családanya (Gillian Anderson) érdeklődését és szimpátiáját. Anyára vágyik, méghozzá olyanra, aki képes szeretetet és biztonságot adni neki - azt a biztonságot, amelyben nem kell lopott szendvicseket ebédelnie és vacsoráznia.

prae.hu

A síszezon idejére felhúzott üdülőparadicsom luxuskivitelűre csiszolt arculata mögé elrejtve ipari konyhákban dolgozó és átmeneti szállásokon élő idénymunkások állnak. Egy alkalommal az egyik Angliából érkezett férfi észreveszi Simon mesterkedését, s zsarolással eléri, hogy "beszálljon a buliba". Innentől Simon kezéből kicsúszik a gyeplő, a nála erősebbekkel szemtől szemben nem képes felvenni a versenyt.

A kiskamasz több fronton vív folyamatosan harcot, melyek egy adott pillanatban szükségképpen elérik a tetőpontot. A hófödte táj tompaságát sugárzó, csendes film ekkor robban igazán nagyot. Alig néhány rövid, de igazán intenzív, felokozott jelenetben összpontosulnak a visszafojtott érzelmek. Ami pedig ezután következik, az zavarba ejtően és szívszorítóan mámoros: Simonból felszabadulnak az indulatok és az ösztönök, zabolátlanul és önfeledten. Nem tudni, mennyi időre, de megint kisfiú lesz.

Nővér ( L’enfant d’en haut)
Színes, francia-svájci film, 2011

Rendeztő: Ursula Meier
Forgatókönyv: Antoine Jaccoud, Ursula Meier
Operatőr: Agnès Godard
Producer: Denis Freyd, Ruth Waldburger
Zene: John Parish
Vágó: Nelly Quettier
Szereplők: Léa Seydoux, Gillian Anderson, Kacey Mottet Klein, Martin Compston

Forgalmazza: Mozinet Kft.

Bemutató: 2012. június 28.

 

nyomtat

Szerzők

-- Dombai Dóra --

Dombai Dóra az ELTE BTK magyar nyelv és irodalom, valamint filmtudomány és esztétika szakán végzett. Rendszeresen publikál filmkritikákat, elemzéseket és társadalmi témájú esszéket. Érdeklődési területe a kortárs magyar filmművészet, a feminista kritika és a környezetesztétika.


További írások a rovatból

Haragonics Sára: Szia Sári!
A Kuba és Alaszka és a Szanatórium című dokumentumfilmek a 22. Verzió Filmfesztiválon
Tudósítás az első DIA filmklubról

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
Az orosz barát az Örkény Színházban
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap
Márfi Márk Telik című drámájának 82. előadásán jártunk


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés