film
A tizenkét éves Simon (Kacey Mottet Klein) egyedül él nővérével (Léa Seydoux) egy lepusztult panellakásban, egy névtelen svájci iparváros peremén. Körülöttük a felázott, latyakos föld és a munkanélküliség kilátástalansága, felettük néhány száz méterrel a hegytetőn pazar síparadicsom, a gazdag, külföldi turisták kedvenc téli úticélja. Minthogy hanyag és éretlen nővére alkalmi munkáit sem képes megtartani, s oly nagyon áhított "szabadságát" abban találja meg, hogy szinte ismeretlen férfiakkal tűnik el napokra, Simon idő előtt kénytelen a családfenntartás terheit magára venni. Így naponta feljár a hegyre síléceket, különböző jól értékesíthető felszereléseket, no meg hátizsáknyi szendvicseket lopni a turistáktól. A két testvér kapcsolatában vibráló alapvető feszültség a természetellenes szerepcsere miatt feltartóztathatatlanul közeledik a forrásponthoz, s ha mindez nem lenne elég, egy sokáig kimondatlan titok is terheli a két "gyerek" lelkiismeretét.
Az ellenpontozás finoman és visszafogottan, de jól érvényesül a film vizuális világában is. A rendező és Agnès Godard operatőr szemmel láthatóan egyaránt otthonosan mozog a szűk, zárt terekben és a végtelen tájakban. Minduntalan visszatérő jelenet a filmben, amint látjuk Simont a felvonó kabinjában "munkába menni", maga mögött hagyni áporodott levegőjű, kicsiny panellakásukat, hogy felérve kitáguljon számára a világ: a csodaszép hegytetőn, a társadalom kivételezettjei között a jó fogások és az őrizetlen értékek egész tárháza áll a rendelkezésére. A kitörés lehetőségei Simon számára azonban nem merülnek ki az aprópénzért eladható szemüvegekben és márkás kesztyűkben, de még a luxuskategóriás sílécekben sem. A jó szóra, viszonzott érzelmekre kiéhezett kisfiúban csakhamar feltámad az igény, hogy beilleszkedjen. Új nevet, személyiséget és történetet talál ki magának, hogy felkeltse a csinos családanya (Gillian Anderson) érdeklődését és szimpátiáját. Anyára vágyik, méghozzá olyanra, aki képes szeretetet és biztonságot adni neki - azt a biztonságot, amelyben nem kell lopott szendvicseket ebédelnie és vacsoráznia.
A síszezon idejére felhúzott üdülőparadicsom luxuskivitelűre csiszolt arculata mögé elrejtve ipari konyhákban dolgozó és átmeneti szállásokon élő idénymunkások állnak. Egy alkalommal az egyik Angliából érkezett férfi észreveszi Simon mesterkedését, s zsarolással eléri, hogy "beszálljon a buliba". Innentől Simon kezéből kicsúszik a gyeplő, a nála erősebbekkel szemtől szemben nem képes felvenni a versenyt.
A kiskamasz több fronton vív folyamatosan harcot, melyek egy adott pillanatban szükségképpen elérik a tetőpontot. A hófödte táj tompaságát sugárzó, csendes film ekkor robban igazán nagyot. Alig néhány rövid, de igazán intenzív, felokozott jelenetben összpontosulnak a visszafojtott érzelmek. Ami pedig ezután következik, az zavarba ejtően és szívszorítóan mámoros: Simonból felszabadulnak az indulatok és az ösztönök, zabolátlanul és önfeledten. Nem tudni, mennyi időre, de megint kisfiú lesz.
Nővér ( L’enfant d’en haut)
Színes, francia-svájci film, 2011
Rendeztő: Ursula Meier
Forgatókönyv: Antoine Jaccoud, Ursula Meier
Operatőr: Agnès Godard
Producer: Denis Freyd, Ruth Waldburger
Zene: John Parish
Vágó: Nelly Quettier
Szereplők: Léa Seydoux, Gillian Anderson, Kacey Mottet Klein, Martin Compston
Forgalmazza: Mozinet Kft.
Bemutató: 2012. június 28.