bezár
 

zene

2007. 02. 28.
Szervezett gerjedés és rezonancia
IX. Making New Waves Fesztivál. Koncertek és installációk
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Szervezett gerjedés és rezonancia Némi csend, majd kedélyes mikrofonok gerjedése hallatszik a hangszóróból, miközben egy-egy zenész lassú, komótos mozdulatokkal körbejárja a szinpadot és néha-néha fúj egyet hangszerébe. A gerjedés természetesen nem mikrofonok gerjedése: az eszközök jól be lettek állitva, ráadásul kibontakozik egy másik „gerjedés” (vagy inkább rezonancia) is – ezúttal a hangszerek játékából.
Alvin LucierA [a]http://www.makingnewwaves.hu[text]IX. Making New Waves Fesztivál[/a] mottója, „I Am Sitting In A Room” (Ülök egy teremben), Alvin Lucier kultikus művének címe 1969-ből. Az idei fesztivál programjában központi szerep jut a zenét befolyásoló térnek. A XX. században számos zeneszerző próbálja újra hallhatóvá tenni, a zene számára új jelentéssel megtölteni a fizikai teret, amikor a zenei forma kialakításához segítségül hívja a geometriát, a földrajzot, az akusztikát vagy az elektronikát.

A műsor különféle tereket - akusztikus, virtuális, földrajzi, stb. - mozgásba hozó zeneműveket, installációkat, műhelyeket tartalmaz, melyek alkalmat nyújtanak, hogy új formájukban csodáljunk meg olyan jelenségeket, mint az akusztikus, illetve elektronikus visszacsatolás, a rezonancia, a fáziseltolás, valamint hogy tanúi lehessünk egymástól nagy földrajzi távolságra felvirágzó zenei kultúrák találkozásainak.

prae.hu

A koncertprogamot zenei installációk (többek között Alvin Lucier „I Am Sitting In a Room” c. darabjnak jelenidejű változata) és kreatív zenei műhelyek egészítik ki.

Csütörtök
MAE (Maarten Altena Ensemble), Hollandia


MAEA Trafó szinháztermét félig megtölti a közönség. Némi csend, majd kedélyes mikrofongerjedés hallatszik a hangszóróból, miközben egy-egy zenész lassú, komótos mozdulatokkal körbejárja a szinpadot és néha-néha fúj egyet hangszerébe. A gerjedés természetesen nem mikrofonok gerjedése: az eszközök jól be lettek állitva, ráadásul kibontakozik egy másik „gerjedés” (vagy inkább rezonancia) is – ezúttal a hangszerek játékából.

Jókora absztrakcióra van szüksége az emberi fülnek ahhoz, hogy észrevegye a nüansznyi különbséget és harmóniát az olyan hangokban, amelyek távolról sem hasonlitanak a tonalitásban megszokott hangokra, illetve hanglépésekre. Hasonló élmény, mint amikor meghallod a „zenekari hangzást” a fehérzajban. Mert van benne.

Még nem hallottam olyan koncertet, ahol a klasszikus hangszerek az elektromos „zajok” spektrumát utánozzák: most megtörtént. Ennek ellenére egészen a koncert két felét elválasztó szünetig csak döbbenten ültem és hallgattam valami egészen jót, de mégsem az igazit.

Szimpátiámat a második szám előtti - hosszú és kényszerű – technikai szünet alatt nyerte el a társaság: kedves értetlenséggel álldogáltak a színpadon a fesztivál első malőrje alatti várakozás közben. A második rész pedig meghozta azt a plusszt is, amire vártam. Amióta a különböző hangolási rendszereket és intonációkat figyelem, van némi konfliktusom a zongorával - a zongora hangolásával. Arról van szó, hogy a zongorán nincs lehetőség a fix hangmagasság módositására. Ezen persze lehet gyors billentésekkel finomitani, de a hang akkor is csak fix marad, pontosan a - mindenhol hamis - egyenletes lebegésű temperálás által kijelölt helyen.

Képzelheted megdöbbenésemet, amikor hallom, hogy zongorával kisérnek egy csúszkáló szinuszhangot! Pontosabban harmonikus relációban lévő (és azonos amplitúdójú) szinusz-összetevőkről lehetett szó, hiszen a csúszkáló hang időnként interferenciába került önmagával.

De nem került konfliktusba a zongorával. A zongorista mélán, hihetetlen (Feldmanra emlékeztető) lágysággal klimpírozott: a zongorahangok úsztak a levegőben és beépültek, harmóniát alkottak a csúszkáló hanggal. Számomra ez a zene volt az est csúcspontja (ami után még kissé revideálnom kell zongora-tanomat): az elektronikus, számítógépes eszközök, a (klasszikus) hangszerek és a zenészek tökéletes egysége valósult meg a [a]http://www.ensemble-mae.com/[text]MAE[/a] koncerten.

Előadók:Jelte van Andel - nagybőgő; Karolina Bäter - furulyák; Diego Espinosa - ütőhangszerek; Noa Frenkel - ének; Reinier van Houdt - zongora; Wiek Hijmans, elektromos gitár; Hilary Jeffrey, harsona; Michel Marang, klarinét; Barbara Lüneburg, hegedű
Hangmérnök: Clare Gallagher
Művészeti menedzserek: Yannis Kyriakides, Roland Spekle

Műsoron:
Nicolas Collins : Pea Soup2
Felix Profos : Mafra Dream
Henry Vega : Vapour Collisions
Yannis Kyriakides (GR): Seventeen and a half
Peter Adriaansz : Structure #VIII
Alvin Lucier (USA): Still Lives



Péntek
Florian Hoelscher (D) és Johannes Kretz (A): Termek-Rituálék-Régiók


Florian HoelscherTalán a pénteki napnak köszönhető, de a közönség majdnem teljesen megtölti a Trafó nagytermét. A színpadon Szigetvári Andrea szabadkozását halljuk, hogy a zongora legalsó B-húrja szőrén-szálán eltűnt, és nem tudtak újat szerezni – „technikai” malőr. Egy magas, öltönyös férfi lép be, piros csokornyakkendővel a nyakában. Öltözéke nagyon szolid, hatásos: igazi nyárspolgár. Bejelenti, hogy a hiányzó B-húr miatt nem tudja eljátszani Ligeti egyik darabját.

A belépő másik férfi már kevésbé úri, ám ő is öltönyben és nyakkendőben van (szerencsére a megszokott fazonban). A zongora előtti teret két hordó között kifeszített szalag (rajta térkitöltő fehér papirlapok sora) zárja: a koncert szimbolikus kezdeteként a zongorista elvágja ezt a szalagot.

Johannes KretzHasonlóan mókás akciókat látunk tőle később is: ollójával levágja a másik férfi nyakkendőjét, salátát aprít és kever egy tálkában, külön asztalon. A brossúrákon megjelent „fluxus” varázsszó sem segit: én nem látok koncepciót ebben az ügyködésben, és meggyőződésem, hogy Flusser (vagy akár Cage) sem így gondolta.

A koncert első felében mások szerzeményeit játszák: hihetetlen pontossággal, precizitással. A zongorista egy óramű. Német óramű: olyan érzésem van, hogy egyetlen hangot sem játszana, ha az nem lenne a „kottában”. Miközben rendkívül virtuózan játszik - talán a piros csokornyakkendőnek köszönhetően, vagy az eltúlzott zengetés miatt - a cukrozott tejszínhab émelyitő édességén merengek.

A szünet után aztán felülkerekedik az élő elektronika: a zongorahangok más hangszínnel, hangmagassággal folytatódnak, ismétlődnek, variálódnak; pörögnek, forognak, és valóban nagy szükség van a zongorista kikezdhetetlen óramű-pontosságára – e kavalkád közepette. A hangzás néhol halláskárosodással fenyeget, eltipor: előttem valaki befogja a fülét. És miközben itt-ott olyan emberi hangokat, dallamtöredékeket hallunk, amelyekről az eltúlzott effekt ellenére is legalább sejtjük, hogy valamilyen ázsiai kultúrából származnak, a címben és a brossúrában ígért világkörüli utazás erőszakos elektromos hangzásba fullad.

Florian Hoelscher (D) - zongora
Johannes Kretz (A) - élő elektronika

Műsoron:
Georg Friedrich Haas (A): „Ein Schattenspiel” (2004.) zongorára és élő elektronika
Karlheinz Stockhausen (D): Klavierstück VII (1955.)
Klavierstück VIII (1954-1955.)
Ligeti György (H, A, D): 2 Etűd zongorára
Vykintas Baltakas (LIT): Pasaka/ein Märchen („a fairy tale”) (1995-1997) szóló zongorára
Eötvös Péter (H): „Kosmos” (1961.) szóló zongora változat
Johannes Kretz (A): From „KlangLogBuch” (2006) zongorára és elektronikára
Part 1: „ponso no tao”
Part 2: „plenty o' nothing”


Szombat
Arditti vonósnégyes, Anglia


Arditti QuartetAz [a]http://www.ardittiquartet.co.uk/[text]Arditti vonósnégyes[/a] nagy hírnevére – és talán a szombati dátum miatt is – a Trafó nagyterme megtelik. Mindenki megilletődve várja a nagynevű vonósegyüttest és Marco Stroppa élő elektronikáját.

A második számban (Alvin Lucier: Navigations for Strings) egyetlen hangot ismételnek a vonósok, amiből – fázisában és néhány centtel – kiemelkedik egy-egy hangszer hangja. Rossz helyre ültem: a nézőtér elején ülve ugyan hallok némi térbeli mozgást a színpadról, de a hallgatóságot körbevevő hangszórók térbeli játéka elkerül. Az ugyan megszakításokkal, de folyamatosan ismétlődő hang és a zenészek monoton játéka egy idő után választásra kényszerít: vagy feladom a figyelő státuszt és zavaró jelnek észlelem a hangokat, vagy a monotónia ellenére is figyelemmel kísérem őket, várva a feloldást. Az utóbbi mellett maradok, így katarzisként ér a vég – és úgy látszik, hogy a közönség is így döntött, mert vastapssal fogadja az előadást.

Ezek a vonósok többnyire olyan hangokat játszanak, melyekről – ahogy időnként eltűnődöm – Mari néni azt mondja: a kislányom tanul hegedülni. Valóban, ahogyan a zongorát is lehet kalapáccsal ütni, illetve a húrjait tépni, a hegedűből is különös, néha reszelő, néhol recsegő, máshol kopogó, időnként pedig szinte elviselhetetlenül magas hangok csalhatók elő.

Technikailag bravúros a koncert – még a megszokott technikai malőr is elmarad, csupán a térbeliségről, és ezzel Marco Stroppa élő elektronikájáról maradok le –, valahogy azonban nem az én szívemhez szól a muzsika és ezt őszintén sajnálom.

Hallható fény installációk

A workshop résztvevői: Matthias Kranebitter, Christoph W. Breidler, Fernando Riederer, Wei-Ya Lin, Robert Kellner Ausztriából és Matkó Tamás, Siska Ádám, valamint Szigeti Máté hazánkból.

A Trafó emeleti Stúdiójában enyhe köd fogad – szórt kék fénnyel súlyosbítva – amit zöld lézersugarak döfnek át. Az első napon két fényforrásból indultak ki a nyalábok, és a padlón landoltak. A padló fölé két, egymást metsző virtuális piramist írtak le a sugarak. A második naptól – egy technikai malőrnek köszönhetően – egy harmadik, piros fényforrás is megjelent, egy harmadik, virtuális síkot vetítve a két egymást metsző zöld piramis fölé.

A teremben negyedóránként váltották egymást az installációk (nap közben és a koncertek szüneteiben), azonban többé-kevésbé mindegyik a szobában található két fényforrásra épített, ezért csak a virtuális piramisok formáját tudták variálni (illetve azon belül a sugarak elhelyezkedését). Az első nap kissé bátortalanul, sokat kérdezősködve és csak kevesen botorkáltak a virtuális világba, hogy birtokukba vegyék a „hangszereket”. Az utolsó napra felbátorodott a közönség.

Az installációk egy része arra várt, hogy a közönség interakcióba lépjen vele: a lézer-sugár útjába eső test (a visszaverő fehér felület, például fehér kesztű vagy papírlap) indította be a hangzást. Olyan installációk is voltak azonban, amelyekben a virtuális térbe lépő (illetve a lézersugarakat metsző) emberi testek a programozott zenei folyamat paramétereivel léptek interakcióba – és így ezeknek a zenei folyamatoknak aleatorikusan komponált formája volt.

A kiállító fiatal zeneszerző-növendékek arra vállalkoztak, hogy az emberi testek (térbeli, motoros) virtuális (vizuális) térre vetített mozgására reagálva hozzanak létre (auditoros) hangokat, méghozzá hallható esztétikai igényességgel: virtuális hangszereket alkottak.

Legkönnyebb dolga a gyermekeknek szóló installáció közönségének volt: többnyire állathangok válaszoltak a fénnyalábokon átívelő mozgásokra. A látható fényinstallációk közönségének azonban nehéz dolga volt a felnőtt hangszerek „birtokba vételével”: volt olyan installáció is, ahol több ember átlagolt térbeli helyzetváltoztatása kellett – és többnyire jókora késéssel – a hangzó folyamat megváltoztatásához. Azért csak próbálkoztak.

Workshop zárókoncert

A nagyterem előterében Nicolas Collins szerzőségével fémjelezve The Budapest Hacking Sinfonietta „A Walk in the Garden” című – valamijét „játsza”. Nem tudom, hogy mi ez, mivel számos asztalt borítanak el a teremben mindenféle ketyerék, kibelezett rádiós-magnók, ez az a bolhapiacról, a sufniból…

Hihetetlen ötletesség nyilvánul meg a hangok előcsalásában és kontrolálásában. Az egyik fickó egy zseblámpával világít meg valamit, ami leginkább egy kibelezett magnó felvevőfejéhez hasonlít, és ahogy mozog a fénysugár, változik a hang.

A kreativitás burjánzása közben azonban azon tűnődöm, hogy a gyermekemnek jobb, ha nem beszélek most erről a workshop-ról – a szomszédok miatt. Az itt-ott elhelyezett hangszórókból ugyanis alig-alig kontrolálva, néhol ritmikus elemekkel színezve ugyan, de azért mégis kaotikausan szól sokezer elektronikus ketyere. Szerencsére az átívelő csengőhang beszólít a nagyterembe.

A Fluxus, szabadság, improvizáció workshop viszonylag említésre méltó események nélkül telik. A középiskolások által megszólaltatott Véletlenjáték workshop rendkívül koncepciózus – szerintem túlságosan is: a véletlen folyamatok problémamentes, „gyermeki” hangokat és hangzásokat csalnak elő a hangszórókból (legalábbis a fesztivál össz-hangzásához képest), ahogy a középiskolások a komputer perifériás egységein matatnak.

Végül a MAE által játszott kompozíciók (rezonanciák - a Maarten Altena Ensemble és Yannis Kyriakides zeneszerzői műhelye) nyerik el a tetszésemet. Az utolsó előadott darab, amit a szerző, Zlatko Baracskai „vezényel” (Cue) különösen figyelemre méltó könnyed humorával és reflektáltságával.

A beszámolókban nem ejtettem szót Szigeti Máté installációjáról és MAE által játszott kompozíciójáról – érintettsége miatt.


Kapcsolódó cikkek


nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

Musica Moralia a Dugattyúsban
Marie Jacquot és a Bécsi Szimfonikus Zenekar koncertje a Musikvereinban
A Nagy Emma Quintet legfrissebb lemezéről

Más művészeti ágakról

színház

Interjú a Rég volt, mese volt, minden szava igaz volt című darab kapcsán
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát
Márfi Márk Telik című drámájának 82. előadásán jártunk
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 49. számáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés