bezár
 

jövőnéző

2012. 09. 09.
Egyre professzionálisabbá váló forradalmi hangulat
Vizualitás a zenében – a zenei klipek szerepe és lehetőségei (Jövőnéző Fesztivál, Örökmozgó Filmmúzeum, 2012. szeptember 9.)
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Egyre professzionálisabbá váló forradalmi hangulat Hogyan kapcsolható össze a komolyzene a videoklipekkel? Mennyiben érvényesülhet a vizualitás mint zenei marketinges eszköz? Hogyan hat vissza a képiség saját észlelésünkre? Ezekre és ezekhez hasonló kérdésekre kereste a választ Bella Máté zeneszerző, Batta Barnabás médiakutató, esztéta, kommunikációs szakember és Gaborják Ádám kritikus, kultúrakutató. A beszélgetést Danczi Csaba, a prae.hu zenei rovatvezetője moderálta.
A beszélgetést a videoklipek és a komolyzene kapcsolatának vizsgálata indította. Bella Máté arról beszélt, hogy már számos olyan kísérletet látott, ahol ez a kontaktus létrejött. A Trafó Galériában például jónéhány olyan underground megmozdulás született, ahol a kortárs zenét képivé tették, ám maga ez a vizualizáció koherens részét képezte az előadásnak. A fimzenés koncerteken is sokszor megjelenik a képiség, olyan formában, hogy az adott filmzene eljátszása közben a háttérben a filmből vett jelenetek futnak. A harmadik lehetőség pedig a fesztiválokon jöhet létre, mely során egy adott koncert előtt werkfilmet lát a közönség, ami beavat a próbafolyamatokba, így téve intimebbé az adott előadást.
Bella Máté

A komolyzene vizualizációja azonban számos problémát felvet. Itt szólni kell a terjedelemről, tudniillik a klasszikus zene jóval hosszabb, mint egy popzenei munka, így értelemszerűen egy klipben csak annak bizonyos részlete jelenik meg, ezáltal sokkal kevésbé képes hatni. A videoklip tulajdonképpen a klasszikus zene Achilles-sarka, így a vizualizáció inkább egy koncerten valósítható meg, de Bella Máté szerint ott is csak ritkán, mivel csak nagy kanyarral lehet e két, igen eltérő műfajt összekapcsolni. Ráadásul a közönség sem igényli az efféle zene képi megjelenítését. E ponton került szóba John Cage 4 perc 33 másodperc című munkája, ami a komolyzene képi megjelenítési módjának egy érdekes esete. A koncerten a karmester feláll a pódiumra, int a zenekarnak, azonban a hangszerek nem szólalnak meg. Senki sem játszik, a közönség pedig nyugtalanul mozgolódni kezd a székeken és ezek a zajok jelentik tulajdonképpen a darab hangjait.
Batta Barnabás

Batta Barnabás szerint az effajta minimalizmus egyre nagyobb teret hódít. Ez a folyamat a 80-as évek Amerikájából indult, ahol gyorsan népszerűvé is vált. Közkedveltsége pedig éppen kommersz jellegéből fakadt, hiszen a leegyszerűsített zene könnyebb megértést, egyszerűbb befogadást kínált. A környezeti zajok bevonása is efféle redukció eredménye, hiszen e folyamatban a hangszerek hangjai sokkal egyszerűbbek és ezáltal érthetőbbek is.

A beszélgetés következő nagy témája a videoklipekben bekövetkezett változás tetten érése volt. A 80-as években a zene vizualizációját az MTV-generáció határozta meg. Az emberek jórészt a televízión keresztül ismerték meg a videoklipeket és az énekeseket, például Madonna karrierje szorosan köthető a népszerű zenei csatorna indulásához. Ezek a videoklipek igen nagy hatással voltak a kultúrára, hiszen eltörölték az addig olyan népszerű rádiós generációt. A 2000-es években pedig az MTV korosztályát egy újabb követte: ez pedig a Youtube nemzedéke. Ma már jórészt interneten jutunk hozzá a klipekhez, és éppen ezért a reklámok is átkerülnek ide. Sőt egyre inkább megtörténik az, hogy a klipek kisfilmekké szélesednek (lásd Lady Gaga: Telephone), így kiváló felületet biztosítanak a különböző hirdetéseknek is. Batta Barnabás még egy érdekes tendenciára hívta fel a figyelmet: a 90-es években indult a white label – black label irányzat, mely során maga a rajongó emeli ki az előadót a névtelenségből, ő csinál neki hírverést azáltal, hogy saját maga gyárt klipet egy adott zenéhez. A vizuális kultúra pedig önállósul, hiszen az alkotó teljesen kilép a folyamatból.
Danczi Csaba

Ilyen szempontból a popzene marketingje igen szárnyaló ívet mutat, míg Bella Máté kiemelte, hogy a kortárs zene efféle reklámozása még gyerekcipőben jár. Sokszor próbálnak ugyan bizonyos komolyzenei darabokhoz képeket társítani, de ez nem elégíti ki várakozásokat. Itt az egyetlen marketinges lehetőség a film lehet, ahol megjelenik az adott zenemű vagy annak egy részlete. A Youtube-on megfigyelhető, hogy egy adott filmzenére körülbelül tízszer annyian kattintanak, mint egy komolyzenei műre.
Gaborják Ádám

Egy bizonyos: a vizualitás minden esetben marketinges eszköz, annak ellenére, hogy Gaborják Ádám szerint még igen nehezen megítélhető az, hogyan alakítja maga a vizualitás a kultúrát és a kultúra a vizualitást. Számos megoldás létezik a zene képivé válására, de vannak olyan esetek is (abszolút zene), amikor direkt ki van zárva minden vizuális dolog a zenéből. Mindenesetre elmondhatjuk – és ebben a beszélgetőpartnerek is egyetértettek – , hogy egyre professzionálisabbá válnak a technikák és egyre több termék, épület, könyv stb. kerül majd reklámozásra vizuális eszközök segítségével. Az ok egyszerű: így sokkal szélesebb tömeghez képes eljutni a reklámozni kívánt dolog.

 
Fotó: Bach Máté
nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Kocsis Katica --


További írások a rovatból

jövőnéző

Átlépés az, ami forró Átlépés az, ami forró
Milián Orsolya: Átlépések könyvbemutató (Jövőnéző Fesztivál, Örökmozgó Filmmúzeum, 2012. szeptember 9.)

Más művészeti ágakról

Külföldön Sikeres Magyar Művészek

Mindenből lehet meríteni Mindenből lehet meríteni
Interjú Maurer Dórával külföldi élményekről, lehetőségekről, fordulópontokról és képzésekről
Lábjegyzetek a kortárs autódesignhoz
Jon Watts: Pókember: Idegeben
Bánkitó, fesztiválemlék


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés