bezár
 

art&design

2012. 12. 31.
Vendégség az ősműhelyben
Borsik Miklós: EasiCath®
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Vendégség az ősműhelyben Borsik Miklós EasiCath® című kiállítása egy evolúciós ősműhelybe vezeti a látogatót. Az evolúció folyamatának mindig csak a már kész egyedeit, fajait láthatjuk, de soha nem azt a szürreáliát, ahol még minden alakulóban van. A képek és szobrok ebbe a rejtélyes erőtérbe engednek betekintést. A kiállítás megnyitóján Nemes Z. Márió és Borsik Miklós performansza követte Kerber Balázs alább olvasható szövegét.

prae.hu

Vajon hol találhatjuk meg magunkat egy örvényben, a nehezen kibogozható vonalak, uszonyok, hullámok között? Szemben áll-e ez a renddel, a rendezettséggel? Vagy éppen, hogy a forgásban új struktúrák, világok tűnnek fel, s maga ez a bogozódás, szálazás válik rendszerré, anélkül, hogy az általunk elgondolt rendszerfogalmaknak eleget tenne, ezáltal újra is írva azokat? Vagy lehetséges, hogy a rendszert megelőző formálódás, a rendszer megszületésének folyamata is rendszerré válhat? Borsik Miklós képeiben és szobraiban mintha ennek az ősműhelynek, az általunk ismert rendszert megszülő állapotnak a darabkáit, pillanatait fedeznénk fel. Ám egy ilyen pillanatból még közel sem láthatjuk a megoldás felé vezető utat, a majdani rend lehetőségét, csupán a felmerülő ötletet, hogy egyszer a struktúra is megszülethet. Ezért kezdődik el a nagy rendezkedés az ősműhelyben, ezért kavarognak a darabok. Épp ez a kavargás, ez a csavarás-szerelés válik itt önmagában rendszerré.

A rendszer fogalma persze tág értelmű, kérdés, melyik rendszer ősrendszerében vagyunk. Borsik Miklós ősműhelye evolúciós ősműhely: lábak, kezek, fejek, növénymotívumok indáznak, vagyis a lénnyé válás lehetősége jelenik meg, anélkül, hogy egy lény is világos kontúrokat kapott volna. Az evolúció folyamatának mi mindig csak a már kész egyedeit, fajait látjuk, de soha azt a szürreáliát, ahol még minden tag, testrész, testforma egymásba kapaszkodik, kapcsolódik, gubancolódik, s ezek a szobrok, képek mintha épp ebbe a tapinthatatlan, fizikailag nem létező előtérbe engednének betekintést, ahol minden eldől, s amely térnek valahol mégis léteznie kell. Ahol az uszonyokról, farkakról még nem lehet tudni, milyen lények részei lesznek, és az indák sem biztosan növényi eredetűek, hiszen még a növény-állat differencia sem egészen világos. A képzeletbeli alkotó, aki a folyamatot, az evolúciót koordinálja, még a munka sűrűjében van, így az ősrendszer egyben az ő jegyzetfüzete is; Még mindig ugyanott van a köldöke – olvashatjuk az egyik rajzon, s ez mintha a világépítő emlékeztetője, kommentárja volna saját munkájához; miközben pakolgat, csavar, jelzi maga számára, hogy hol tart a munkában. A rajzokon feltűnő fejek, riadt szemek hirtelen felmerülő ötletek, hisz tulajdonosaik nem kaptak még konkrét formát, így most testüket, alakjukat keresik.
''Még mindig ugyanott van a köldököm'' Az Az vagy nekem, mi hisztériának a szorgalom című kép szélén rózsaszínes háttérben láthatunk két, lábra és haltestre is emlékeztető alakot, melyek egy készülő, de épp félbehagyott lény darabjainak tűnnek. A végtagok már megvannak, de most az alkotó épp a teret tervezi, úgyhogy a félkész anyagot a rajzasztal szélére helyezte.

Merthogy nem csak a lények darabjai, hanem a világ, talán a civilizáció elemei is ebben az őslevesben kavarognak már, a lényrészektől még nem különválva; a geometrikus formák gyakran a tudatos, mesterséges tér kezdeményeinek látszanak, néha lépcsőalakoknak, kőkockáknak tűnnek. A Vendégség egyrészt címével ironikusan reflektál az "ősleves" fogalmára, másrészt a leves-metaforát, az irónia részeként, realizálja, ugyanis a torzított alakokban tálat és evőeszközöket fedezünk fel. A "vendégség" fogalma itt azonosul az evolúcióval, illetve annak ősállapotával, hiszen mintha egy prevendégséget látnánk; a tál geometrikus formái nem mások, mint a vendégség résztvevőinek, a vendégség terének formálódása. Így együtt, ez a sűrített elővendégség válik ismét az evolúció metaforájává, utalva, megint csak iróniával, a táplálékláncból következő, szintén kavargó küzdelemre, mely ősörvény-szerű harapásokkal, indaszerű fonódásokkal, bekerítéssel történik.
VendégségTér- és lényszerveződés kapcsolatát, szoros egymásra épülését láthatjuk Az irónia fája, amint körbetáncolják az imposztorok című képen, ahol az épp összeállni készülő kék lény (lények?) darabjai narancssárga és kék térdarabok között úsznak. A lény egyes foszlányai halat, vagy legalábbis vízi élőlényt, más darabjai pedig madarat, vagy pamacs-, illetve nyálkaszerű alakot formáznak. Mintha itt azt a kérdést fontolgatná a koordinátor, hogy szárazföldi vagy vízi élőlényt tervezzen-e, s pillanatnyi döntéseinek engedve hol földet, hol vizet kever köré.
Az irónia fája, amint körbetáncolják az imposztorokA rajzok magát az ősműhelyt, a forgást és kavargást, a csavarodást mutatják, míg a szobrok a nagy munkafolyamat, a rendeződés kiragadott pillanatait. A koordinátor megáll egy-egy pillanatra a munkában, hogy "teszteljen" egy épp felmerült lényállapotot, egy épp teljessé szervezett, épített lényt, mely azonban még csak részben teljes, ugyanis nem kapta meg végső simításait; más lények részei gubancolódnak rajta. Itt az a paradoxon válik rendszerszervező elvvé, hogy bár a lények az egész munkálathoz, a rendhez viszonyítva félkészek, önmagukban mégis teljesek, mégis egységek. A kiállítás elrendezéséből úgy tűnik, hogy a rajzok alkotják a koordinátor billentyűzetét, műszerfalát, mellyel a lényalkotó procedúrát irányítja, s a falon látható, középen elhelyezkedő Tárcaszáj-szobor pedig a képernyő, amely jelzi, hogy a folyamat jelenlegi állása szerint milyen lesz a lény kinézete.
TárcaszájA lábasfejű testalkata kissé csavarodott, és mintha helyezkedés közben önnön szervei próbálnának úrrá lenni rajta. Az aljából kilógó két drótról még nem lehet tudni, uszonyok vagy lábak lesznek-e, a fejen áthatoló két szem pedig mintha igyekezne kitörni a testből, látszólag önállósítja magát. A szörny épp az egyedösszeállás pillanatában lehet, épp abban a percben, mikor az eddig önállóan mozgó tagok lassan egymásba szerveződnek, de még ellenkeznek is ez ellen. A Tárcaszáj ugyanezzel az állapottal küzd, ám itt a porolók végén elhelyezkedő dobozoktól a szobor többletjelentést kap; ezek mintha egy magyarázó ábra, egy skála részei volnának, melyek részterületek, részosztályok, más egyedlehetőségek felé mutatnak. Itt az evolúció folyamata, hasonlóan a rajzműhely technikájához, absztrahálódik.

A kiállítás címe EasiCath®, mely eredetileg egy katétermárka; egyes szobrok EasiCath® katétert tartalmaznak. Könnyű, könnyed ez az evolúció, vagy inkább fonódás, indázás, küzdelem? Amennyiben az örvény részeseiként elfeledkezünk az előállapotokról, és csak a látottat, az örvényt érezzük rendszernek, úgy mi is beleolvadunk a gubancokba, s innentől fogva csak áramlunk; ez pedig valóban könnyű. Legyetek vendégeink az ősműhelyben!

Borsik Miklós EasiCath® című kiállítása 2012. december 12-én nyílt meg a budapesti Roham bárban és 2013. január 15-ig tekinthető meg.

Borsik Miklós szinopszisa a kiállításról itt olvasható az ikOn.hu-n.

Nemes Z. Márió megnyitó performanszos szövege a KULTer.hu-n.

nyomtat

Szerzők

-- Kerber Balázs --


További írások a rovatból

art&design

Mihai Barabancea: Cyborg Dolphin Tears kiállítás és könyvbemutató
art&design

A Köddé vált jégtenger – Kortárs reflexiók Caspar David Friedrich művészetére című kiállításról
art&design

Riport a Honey, have you ever heard of “zacskós-tej-tartó”? című kiállítás kurátoraival, Mayer Kittivel, Novák Piroskával és Viski Noémivel
Kurátori bevezető

Más művészeti ágakról

Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
irodalom

Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról
Bogdán Viki mesekönyve diszlexiás gyerekeknek
Megnéztük a 15. Frankofón Filmnapok legjobb filmjeit


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés