bezár
 

zene

2007. 06. 22.
Álom és axióma
Dream Theater-koncert a Pecsában, 2007.06.06.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Álom és axióma „A Dream Theater jó, a Dream Theater okos, a Dream Theatert szeretni kell” – valahogy így hangzott az az axióma, amit egy mezei metalhívő betéve fújt a ’90-es években, ha eleget forgatta a Metal Hammer névre hallgató profán-Bibliát. Pelyhedző állú fémszívűként én magam is érzékeltem ezt az elvárást, aminek jó tanuló módjára igyekeztem is megfelelni. Ez azonban csak félig-meddig sikerült.
Az amerikai progresszív metal csapat albumai ugyanis dalokra, dalai pedig témákra esnek szét, mivel a Dream Theater „okossága” gyakran nem jelent mást, mint hogy több lemeznyi témát zsúfolnak egy 8-10 percre elnyújtott dalba. Mindez nem valami zenei puritanizmus szempontjából gond, hanem azért, mert így a témák önálló életet kezdenek élni, és a dalok nem lesznek elég koherensek. Az egyes zenészek megkérdőjelezhetetlen tudása a kelleténél többször fullad öncélúságba, és játékuk nem hoz létre csapategységet. Így a zseniális pillanatokkal együtt is inkább vegyes, mint katartikus az összhatás.

prae.hu

Dream Theater: Scenes From A MemoryA június 6-i koncert is ilyesféle élményt adott, azzal együtt, hogy azért a mérleg nyelve mindig is a pozitív oldal felé billen, hiszen nyilván nem véletlen kerültem sok ezred magammal ezen az esősnek induló napon a Pecsába. A srácok igen szerethetik a helyszínt, ugyanis negyedszeri eljövetelükkel visszatérő vendégeknek számítanak. A mostani fellépés apropóját a hivatalosan június 4-én megjelenő új lemez (Sytematic Chaos) adta, külön örömömre azonban a koncert a 1999-es Scenes from a Memory első két dalával kezdődött, amely koncept-album a DT pályafutásának abszolút csúcsa. Itt ugyanis – részben az átfogó tematika révén – összeforrt invenció és önmérséklet, valódi progresszivitás és a dal (valamint a hallgatók) iránti alázat. Talán az sem véletlen, hogy a buli végén is ez a lemez került előtérbe, a Home és a The Spirit Carries On megidézésével.

A zenekarA Homeban benne van minden, amiért a DT valóban progresszív: komplex, de egymásra „odafigyelő” témák, finom hangszeres összjáték, invenciózusan „műfajidegen” betét, himnikus refrén és a mindezt megalapozó sodró erő. A Spirit pedig abban a nehezen belőhető sávban mozog, ahol a metálballada nem fullad tömény giccsbe, hanem egyszerű eszközökkel képes intenzív érzelmeket kelteni a hallgatókban. Volt is éneklés rendesen, középkorú öltönyöstől kacskakezű, részeg szlovákon át hirtelen-kamasz leánykáig. Merthogy nemcsak a zene, hanem a közönség is vegyes volt, ahogy a felnőttkorba lépett együtteseknél ez már triviális: úgy ugorjuk át ilyenkor a generációs szakadékot, mint Szergej Bubka a 6 métert. A koncert zárásaként az As I Am zúzdája következett, amiben a hidegfejű zsurnalisztából végre kiszabadult a tomboló kisördög, megalapozva a másnapi nyaktáji fájdalmakat. Ily módon – bár e legutóbbi dal a 2003-as Train of Thoughtról való – nekem a Scenes from a Memory jelentette a koncert keretét és a legfőbb viszonyítási pontot, amely szempontból a koncert közepe kevésbé volt magával ragadó. Volt klasszikus múltidézés 18+ dalokkal (Take the Time, Surrounded), előkerült néhány gyerkőc-darab a közelmúltból (Endless Sacrifice, I Walk Beside You), és persze néhány újszülött szerzemény, amelyek közül nekem a fülbemászó refrénű Forsaken maradt meg.

Összességében kellemes show-t láthattunk, amelyben a legfőbb showman a dobos, Mike Portnoy volt, aki importgigolós fejével és égbe dobált verőivel vélhetően nem kevés lányszívet dobogtat meg visszatérő jelleggel. Attrakciójának külön ízt adott a magára kapott 4-es számú magyar focimez; milyen kár, hogy a számmisztika csak az aznapi meccsen a magyaroknak rúgott norvég gólokban mutatkozott meg. Az énekes, James „nyálas vagyok és körszakállas” LaBrie is igyekezett kommunikálni a közönséggel, de a pálma egyértelműen az átlátszó szerkón nyomuló ütősé volt. Myung és Petrucci basszus- illetve szólógitáros kollégák rezzenéstelenül nyomták az ipart, amíg a Biohazardba illő külsővel bíró billentyűs forgott össze-vissza, mint megélhetési politikus a húsosfazék körül. Takáts Tamás meg jóváhagyólag bólogatott a közönség szélén; ő már csak tudja, mitől döglik a légy.

Dream Theater and crew „A Dream Theater végül is elég jó, a Dream Theater végül is nem buta, a Dream Theatert végül is lehet szeretni” – valahogy így hangzana most a dogmából személyes véleménnyé szelídült mondat, de ugye bármikor jöhet egy újabb zseniális jelenet az álom színházában, mert: chaos is in motion, the show is going on.

nyomtat

Szerzők

-- Virágh Szabolcs --


További írások a rovatból

Az Új Anya pécsi lemezbemutató búcsúkoncertje
Danczi Csaba László emlékére
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán

Más művészeti ágakról

Az orosz barát az Örkény Színházban
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 1. nap
Park Chan-wook: Nincs más választás


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés