irodalom
2013. 11. 18.
Fák, virágok, autóbusz-menetrend
Németh Bálint kötetelőzetese a Roham Bárban
Ha már mindent megírtunk a halálról, írhatunk akár az autóbusz-menetrendekről is. A Roham Bárban, a József Attila Kör szervezésében a kötet előtt álló Németh Bálint mutatkozott be. A szerző tervezett első, Kiküszöbölés című könyvéről, hiányról és halálról beszélgetett Ijjas Tamással.
Az elbeszélés nehézségei című bevezetővel indul Ottlik regénye, az Iskola a határon, Németh Bálint pedig Az elbeszélés könnyűsége címmel írt verset. Habár ez nem párhuzam, nem is ellentét, a beszélgetés mégis ezzel a témával indul, mivel a készülő kötet verseinek prózai vonásai is vannak. Németh Bálint beszélgetőpartnere, Ijjas Tamás megkérdezi, mennyire tartja pszeudoepikusnak saját költészetét, mire a szerző közli, hogy bajban van az ehhez hasonló fogalmakkal, ugyanis nem bölcsész, hanem közgazdász végzettségű, és matematikát tanít.
Ezzel kapcsolatban elárulja, hogy a verseinek van valami köze a közgazdaságtani ismereteihez, de jobb, ha ezt csak ő maga tudja, és nem az olvasónak tűnik fel. Kézenfekvő kérdés egy elsőkötetes (vagyis leendő elsőkötetes) szerzővel kapcsolatban, hogy mikor kezdett el írni. A válasz meglehetősen egyszerű, és nem tartalmaz konkrétumokat: régóta ír. Ennek ellenére kötetben sokáig nem gondolkodott. A legrégebbi szövege 2008-ban íródott, tehát a könyvben szereplő versek meglehetősen heterogén képet mutatnak majd, már csak az egyes darabok keletkezési ideje miatt is.
Ijjas mindkettejük szellemi apjaként említi Jónás Tamást, aki két csoportba, a versben és a költészetben gondolkodók halmazába szokta sorolni a költőket. Az elhangzottak alapján Németh Bálint az előbbibe tartozik, ő maga azonban nem tud mi kezdeni ezzel a besorolással, azt viszont elárulja, hogy koncepciója tényleg nem volt, egyszerűen csak összegyűltek a versek. Ijjas mégis lát valami koncepciót, illetve visszatérő elemeket.
Ilyen visszatérő elem például a hiány. Bálint elismeri, hogy ez az a fogalom, amitől tényleg megőrül, nehezen dolgozza fel azt a látszólag egyszerű tényt, hogy valami volt, és többé nincs. Ezt a hiányt kell kibeszélnie, kiírnia magából. Önzőnek tartja magát, arra a kérdésre, hogy milyen számára az ideális olvasó, azt feleli, hogy egyáltalán nem érdekli, írás közben nem gondol a befogadóra, csak arra, hogy neki magának tetsszen, amit alkot.

Aki Bálintot ismeri, tudja, hogy szereti a nyolcvanas, kilencvenes évek underground zenekarait, amelyek közül most is megemlíti a Balatont, a Vidámparkot és a Karabélyt. Ijjas megkérdezi, hogy mennyire érzi a dalszövegek hatását a saját versein, amire azt a választ kapja, hogy konkrét hatások nincsenek, inkább tudat alattiak. Sokszor hallgat hetekig Balaton-számokat, ilyenkor a zene és a szöveg hangulata ragadja meg, és ez később más formában jelenhet meg a költészetében.
A felolvasott versek közül a címadó Kiküszöbölés a leginkább mellbevágó, egyszerű, mindennapi mozzanatokkal ábrázolja a halált. "Nem felejti el a születésnapodat, mert meghalt. Nem jut eszébe többet a születésnapod, mert meghalt." A fiatal költő mindenesetre nem tartja magát a múlton folyamatosan kesergő embernek, sőt a humor legalább olyan fontos számára, beleértve a szóvicceket is, ami általában a reál beállítottságú emberekre jellemző, bár ő nem sorolja magát igazán közéjük.
Felmerül azonban a kérdés, hogy ha a kötetben ennyire markánsan jelenik meg a hiány-tematika, ha elsősorban a halál témakörét járja körül, vajon a következőkben is ezt viszi-e tovább Németh Bálint? A szerző erre nem tudja a választ, csak annyit felel, hogy legközelebb talán fákról, virágokról és autóbusz-menetrendről ír.
Ezzel kapcsolatban elárulja, hogy a verseinek van valami köze a közgazdaságtani ismereteihez, de jobb, ha ezt csak ő maga tudja, és nem az olvasónak tűnik fel. Kézenfekvő kérdés egy elsőkötetes (vagyis leendő elsőkötetes) szerzővel kapcsolatban, hogy mikor kezdett el írni. A válasz meglehetősen egyszerű, és nem tartalmaz konkrétumokat: régóta ír. Ennek ellenére kötetben sokáig nem gondolkodott. A legrégebbi szövege 2008-ban íródott, tehát a könyvben szereplő versek meglehetősen heterogén képet mutatnak majd, már csak az egyes darabok keletkezési ideje miatt is.
Ijjas mindkettejük szellemi apjaként említi Jónás Tamást, aki két csoportba, a versben és a költészetben gondolkodók halmazába szokta sorolni a költőket. Az elhangzottak alapján Németh Bálint az előbbibe tartozik, ő maga azonban nem tud mi kezdeni ezzel a besorolással, azt viszont elárulja, hogy koncepciója tényleg nem volt, egyszerűen csak összegyűltek a versek. Ijjas mégis lát valami koncepciót, illetve visszatérő elemeket.
Ilyen visszatérő elem például a hiány. Bálint elismeri, hogy ez az a fogalom, amitől tényleg megőrül, nehezen dolgozza fel azt a látszólag egyszerű tényt, hogy valami volt, és többé nincs. Ezt a hiányt kell kibeszélnie, kiírnia magából. Önzőnek tartja magát, arra a kérdésre, hogy milyen számára az ideális olvasó, azt feleli, hogy egyáltalán nem érdekli, írás közben nem gondol a befogadóra, csak arra, hogy neki magának tetsszen, amit alkot.

Aki Bálintot ismeri, tudja, hogy szereti a nyolcvanas, kilencvenes évek underground zenekarait, amelyek közül most is megemlíti a Balatont, a Vidámparkot és a Karabélyt. Ijjas megkérdezi, hogy mennyire érzi a dalszövegek hatását a saját versein, amire azt a választ kapja, hogy konkrét hatások nincsenek, inkább tudat alattiak. Sokszor hallgat hetekig Balaton-számokat, ilyenkor a zene és a szöveg hangulata ragadja meg, és ez később más formában jelenhet meg a költészetében.
A felolvasott versek közül a címadó Kiküszöbölés a leginkább mellbevágó, egyszerű, mindennapi mozzanatokkal ábrázolja a halált. "Nem felejti el a születésnapodat, mert meghalt. Nem jut eszébe többet a születésnapod, mert meghalt." A fiatal költő mindenesetre nem tartja magát a múlton folyamatosan kesergő embernek, sőt a humor legalább olyan fontos számára, beleértve a szóvicceket is, ami általában a reál beállítottságú emberekre jellemző, bár ő nem sorolja magát igazán közéjük.
Felmerül azonban a kérdés, hogy ha a kötetben ennyire markánsan jelenik meg a hiány-tematika, ha elsősorban a halál témakörét járja körül, vajon a következőkben is ezt viszi-e tovább Németh Bálint? A szerző erre nem tudja a választ, csak annyit felel, hogy legközelebb talán fákról, virágokról és autóbusz-menetrendről ír.
További írások a rovatból
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről
Kritika Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című kötetéről
Más művészeti ágakról
Interjú Nagy Emmával
Trafik címmel nyílt kiállítás Lobot Balázs műveiből a Printa edition galériában