bezár
 

film

2014. 10. 29.
Elegánsan pusztul el
Cormac McCarthy: A jogász – Forgatókönyv
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Elegánsan pusztul el A tavaly mozikba került A jogász kritikái egy tanulságot szűrtek le: a világ legjobb írói között számon tartott Cormac McCarthy életében nem látott még forgatókönyvet, nem is tudott összehozni épkézláb történetet.

Mert ennek a filmnek se eleje, se vége, a közepét meg nem érti senki. Vagyis azt feltételezik a Nem vénnek való vidék írójáról, hogy nem tud izgalmas, kerek bűnnarratívát írni. Pedig anno a szikár, pőre thriller-dramaturgiát működtető Nem vénnek való vidék is forgatókönyvként indult. Nagyban megkönnyíti a befogadás élvezetét, ha feltételezzük: McCarthy nem is akart a szó hagyományos értelmében érdekfeszítő, adrenalinnal dúsított bűnfilmet írni. Magyarul: A jogász szándékosan lett "unalmas". És ez az unalom még jelent is valamit.

prae.hu

Elsősorban a Nem vénnek való vidékkel szemben nyeri el értelmét A jogász. Ha úgy tetszik: A jogász Cormac McCarthy válasza a Nem vénnek való vidékre és annak filmváltozatára. McCarthy számos motívummal kiemeli a két mű közötti hasonlóságot: mindkettő a mexikói-amerikai határvidéken játszódik, és egy félresikerült drogüzlet körüli bonyodalmakat tárgyal. Gyűrődésmentesen simul egyik film a másikhoz: a legapróbb motívumoktól kezdve (a szóban forgó összeg 2, ill. 20 millió dollár) dramaturgiai fogásokig (a finálé hirtelen félbeszakadó, elmerengő nagymonológja) A jogász tökéletesen rímel a 2005/2007-es műre. Tulajdonképpen egymás ellentétpárjai: a Nem vénnek való vidék egy körömszaggatóan suspense-dús thriller, A jogász az izgalmakat eltagadó neo-noir. Egyikben a zsáknyi pénzbe véletlenül belebukkanó kisember hajszáját szurkoljuk végig, a másikban a zsáknyi pénzt drogüzlettel kaszálni vágyó nagymenő összeroppanását követjük figyelemmel.

A jogász

Cselekményvezetésében A jogász sokkal közelebb húzza magát A Sunsed Limitedhez, a McCarthy 2012-es forgatókönyvéből, ill. korábbi kamaradrámájából forgatott filmhez. A Tommy Lee Jones és Samuel Jackson főszereplésével készült művet a két alak végigbeszéli, miközben a nyugati kultúra fontos kérdéseit boncolgatják. A jogászt kisstílű gengszterek dumálják szét, de tarantinós szópárbajok helyett filozófiai kérdésekről merengenek. Ezért is stilizálja Ridley Scott a karaktereket: a pojácának öltöztetett, kvázi önmaga paródiáját adó klubtulajdonos Reinert (Javier Bardem) és a western-ruhába bújt, álmacsó Westray-t (Brad Pitt). Mindkettőjük egy archetipikus figura idézőjelbe szorított verziója. Reiner a drogüzleteket vezérlő gengszter paródiája: bizonytalanságok gyötrik, ő maga sem látja át a szóban forgó drogügyletet, és mint kiderül, ugyanolyan rossz döntéseket hoz, akárcsak a számára teljesen ismeretlen terepre tévedő jogász. De Reiner inkompetenciája egyben szimbolikus is. A gengsztervilág szabadúszóit nyugdíjazta egy újfajta "embertípus": a mexikói drogkartell. A jogászban az arcnélküli, szenvtelen maffia az, ami a Nem vénnek való vidékben Chigurh volt, aki a marhavágásra használt légpisztollyal, elvből (!) tizedelte az emberállományt. A Ridley Scott rendezte filmben viszont már nincs Bell seriffhez fogható figura, akinek tradicionális értékrendszere ellenpontozná a pszichopata gonosz szenvtelen pusztítását. Helyette Westray jelképezi a cowboyok anakronizmusát: a szájjártató közvetítőember nem férfiideál, hanem a nők által kijátszott, a férfiak által elvert bohó, akinek hagyományos öltözete kilóg a metropolisz geometrikus, letisztult közegéből.

A jogász

Mégis, Reiner és Westray többet tud, mint főhősünk. Az eredeti cím (The Counselor) jelentése, a tanácsadó még általánosabb a jogásznál: a film iróniája, hogy a Jogász az, aki mindenkitől tanácsot kér vagy kap. Leginkább azt vágják hozzá, hogy maradjon ki ebből a játszmából. A minden jelenetben túlhangsúlyozott intelmek okán A jogász McCarthy legközérthetőbb moralitásjátékává érik. A történetív hasonló, mint a Nem vénnek való vidékben: a bűnbe keveredő átlagembert bedarálják, szétporlasztják tettének következményei. A gonosz banalitását és feltartóztathatatlanságát jelképezi a bolo, a történet leglátványosabb gyilkolóeszköze. "Van benne egy ilyen kis villanymotor egy ilyen elég hihetetlen fogaskerekes szerkentyűvel ami fölteker egy acéldrótot. Elemes. A drót valami istentelen fémötvözetből van, majdnem lehetetlen elvágni, és hurokba van csavarva, és odalépsz a csávó mögé és átdobod a csávó fején és megrántod a drót szabad végét és mész tovább. Észre se vesz senki. A rántástól beindul a motor és a hurok elkezd szorulni és szorul egészen nulláig. [...] A drót átvágja a nyaki verőeret és fröcsköl a vér a bámészkodókra és aztán mindenki hazamegy."

A jogász

A bolohoz csatolt használati utasítás jelzi, hogyan válik mechanikussá az ölés aktusa, hiszen azt az ember helyett közvetve egy szerkezet végzi el. McCarthy-t legtöbb művében a gonosz természetrajza érdekli, Malkina alakjában pedig az elgépiesedő, a tárgyi világgal fúzionáló infernális embert vázolja. "Az a Bentley én vagyok" – hangzik Malkina sokatmondó felkiáltása, ami Reiner sokkoló történetének fényében nyeri el teljes értelmét. A ragadozószerű femme fatale úgy demonstrálja szexualitását és hatalmát Reiner felett, hogy megdugja a férfi Ferrariját. Felmászik a szélvédőre, terpeszbe vágja lábait, és hozzádörgölőzik az ablaküveghez, pár centire a lebénulva figyelő Reinertől. Gépkocsival szexszel, a bűntényt pedig kiterjedt hálózatkoordinátorként irányítja. Malkina a filmben fizikálisan nem bánt senkit, agresszív tett – már ha a Ferrarin elkövetett erőszakot nem vesszük annak – nem fűződik hozzá. Malkina csak telefonál, instruál, kijátszik: olyan, mint egy okos számítógép, ami átlátja, elemzi és irányítja az eseményeket. Érzése is csak annyi van, mint egy kompjúternek: mindent látott, mindent átélt már, valószínűleg ezért önmaga szórakoztatására vág bele a férfi ismeretségi körét likvidáló játékba.

A jogász

"Talán van egy virtuális börtön a virtuális bűnözőknek" – jegyzi meg cinikusan a gepárdnő, aki saját maga nem követ el kézzelfogható bűnt. McCarthy ezért is választhatott munkássága során először női főgonoszt: a femme fatale manipulációval, machinációkkal dolgozik, kerülőúton éri el célját, és ez tükrözi legjobban gonoszkoncepcióját. "Egy kultúrának a lelke mindig a hős természetében rejlik" – véli a gyémántszakértő, akitől a Jogász jeggyűrűt vásárol szerelmének. Majd hozzáfűzi: a harcost vagy a vallás emberét piedesztálra emelő klasszikus hősképek már nem érvényesek. A ma hőse az antihős. Gyerekfilmektől televíziós sorozatokig, mindenhol ambivalensre árnyalt héroszok bukkannak fel. Vagy ahogy Reiner soviniszta köntösbe csomagolja: a nők erkölcstelenek, ezért nyűgözi le őket a férfiakban a morális dilemma. A jogász McCarthy pesszimista látlelete arról a korról, ami az antihősben látja az érdekességet: a jogász totálisan érdektelen figura, aki teljes tehetetlenségbe hullik, amikor a bűn terepére téved. A legalitás határát átlépő, morálisan ambivalens embereket felzabálják az illegalitásban tartózkodó, morálisan tökéletesen romlott emberek. Mint ragadozó a prédát, gondolkodás nélkül, rutinszerűen eliminálják.

A jogász

A jogász antagonistája, Malkina gonoszsága viszont nem teljesen azonos a természet vadászösztönével. Kedvenc állatai, a gepárdok számtalan jelenetben tanyáznak a képek peremén. A Cameron Diaz által mesterien életre keltett karakter szereti nézni, ahogy gyilkolnak. "Nagyon megindító látvány számomra ha a zsákmányt elegánsan pusztítják el." Elegáns az is, ahogy Malkina kijátszik mindenkit maga körül. De szokása többet is elárul róla. A nő egyben voyeur is: a gyilkolás vizualitásának élvezője. Malkina lelki társai, a mexikói drogbárók is ebben lelik örömüket: ők snuff-filmeket gyártanak, ami úgy viszonyul a horrorfilmhez, mint erotikus mű a pornóhoz – a snuff-filmben az embereket tényleg megölik a felvétel kedvéért. "[E]gy termék fogyasztója a termék előállításának alapvető tényezője is" – okoskodik Westray a snuff-filmek kapcsán. A jogász ezért építi le a bűnzsáner hatásmechanizmusát, és fosztja meg a bűn élvezetétől befogadóját. A Nem vénnek való vidék széleskörű sikerével – melynek legjobb fokmérője, hogy az ultrakonzervatív Akadémia megszavazta neki a legjobb filmnek járó Oscart, Javier Bardemnek pedig egy lélektelen gyilkológép eljátszásáért a Legjobb Férfi Mellékszereplő díját – halad szembe A jogász. Ezért tuszkolja félreeső, rövidre szabott jelenetekbe a drogüzlet és a pénzlopás jeleneteit McCarthy. Azért bukkan fel még a 100. percben is új szereplő a filmben, akit nem ismerünk, azért hajtják végre arctalan kisemberek a gyilkosságokat, mert a gazság is személytelenné vált. Nem is lehet felfogni a médiából ömlő bűntettek súlyát: sokkolni kell, ha valaki át akar szúrni a közöny falán.

A jogász

McCarthy talán ezt felismerve írt forgatókönyvet, és nem regényt a történetéből. Mert így sztárszínészek játszhatják el és multiplexek játszhatják le a filmjét. Eljut ugyanahhoz a széles plénumhoz, mint a Ném vénnek való vidék, csak nem kielégíti, hanem megbotránkoztatja ugyanazt a tömeget, amelyik lélegzetvisszafojtva izgult Llewelyn Moss kalandjain. Amelyik hétköznapjain ugyanolyan voyeurként bámulja a gyilkolást, mint Malkina a gepárdok vadászatát vagy a járókelők Westray halálát. A jogász kilöki nézőjét az univerzumából, és kiveti őt a komfortzónájából azáltal, hogy idoljait a legbrutálisabb módokon gyilkolja le. A tömegkultúrában sérthetetlennek számító sztártest lebontásának lehet csak sokkértéke. Ezért tévesztenek célt azok a kritikák, amelyek A jogászon filmszerűtlenségét kérik számon. Hiszen a műfajdekonstrukció – a bűnfilm hatásmechanizmusának szétszerelése – magából a témából fakad. Forgatókönyvként csupán a dialógusokban való elmerülés – amúgy nem lebecsülendő – lehetősége adott pluszban a filmváltozathoz képest. Ridley Scott szinte szóról szóra, az instrukciókat követve vitte vászonra McCarthy forgatókönyvét, csupán egy motívumot hagyott ki belőle. A forgatókönyvben Malkina öt hónapos terhes a történet végén. A finálébeli beszélgetésben külön örömét fejezi ki afelett, hogy Reiner halott. Így legalább nem befolyásolja az apafigura a gyerek személyiségét, annak megformázása teljes mértékben Malkinára marad. Megértjük ugyan, hogy Scott miért hagyta el a gonosz továbbélésének, továbbhagyományozódásának motívumát (horrorfilmek koptatták klisévé), ám ez mégis plasztikusan illeszkedik McCarthy univerzumába. A jogász ugyanis a gonoszság és a gyilkolás szexuális oldalát domborítja ki. Van valami visszavonhatatlan biológiai kényszer abban, ahogy a gepárdok ölnek, és ahogy Malkina ölet. A vadász játéka fonódik össze a női csábítással, az őt megtermékenyítő hímet felfaló nőstény képével. De szexuális töltetű a voyeurködés is, ahogy Reiner megbénult tekintettel nézi a gépkocsin önkielégítő nőt, vagy ahogy Malkina nézi a gepárdok vadászatát.

A jogász

Halál, voyeurizmus és szexualitás forr tematikai egységbe A jogászban. Ebbe a motívumhálóba simul a maffiaábrázolás is. Malkinához hasonlóan a mexikóiak is kényszerből gyilkolnak: azért fejezi le az embereket a kartell, mert meg kell felelnie saját image-ének. A maffia így elrettentő látványossággá stilizálja a vérontást, hogy fenntartsa saját kérlelhetetlenségének látszatát. Így tesz A jogász is: a dialógosukra felfűzött filmben csak elvétve bukkan fel, de akkor szinte spriccel az erőszak, kihangsúlyozva az ölés véletlenszerűségét és banalitását. A sztrádán meghalnak az arra járó ártatlanok. A nagyvárosban a hulla köré gyűlnek az érdeklődők. Brad Pitt kaparja a nyakát, vergődik, és fröcsköl a vér. Hiába próbálkozik, a voyeuröket nem tudja kizökkenteni passzivitásukból.

"Szeretnénk fátylat borítani arra a sok vérre és rettegésre. Ami ide juttatott bennünket. A gyenge szívünk miatt legszívesebben eltakarnánk a szemünk hogy ne is lássuk mindezt, de épp mert így teszünk a végzetünkké válik. – boncolgatja Malkina, miközben az ebédjére vár. – Maga talán nem ért egyet ezzel. De nincs kegyetlenebb a gyáva embernél, és hogy micsoda mészárlás következik azt valószínűleg elképzelni se tudjuk."

Cormac McCarthy: A jogász – Forgatókönyv. Magvető Kiadó, Budapest, 2013. 184 oldal, 2690 Ft.

nyomtat

Szerzők

-- Soós Tamás --


További írások a rovatból

Tudósítás az első DIA filmklubról
Darren Aronofsky: Rajtakapva

Más művészeti ágakról

A megújult Életünk folyóirat 2025 őszi lapszámáról
Áfra János Kitakart anyám című kötetének bemutatójáról
Visky András Illegalisták című új regényének bemutatójáról
Pintér Béla és Társulatának Kabuki című előadása az Átriumban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés