bezár
 

irodalom

2014. 10. 20.
Szórul szóra
Izsó Zita: Színről színre. PRAE.HU-PALIMPSZESZT. Budapest, 2014
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Szórul szóra Nincs könnyű dolga a költőnek, ha jobb verseskötetet akar létrehozni az előzőnél, pláne, ha az előző egyben az első is. Érzésem szerint, Izsó Zitának, a Színről színre című második verseskötetével ez sikerült. Tengerlakóból, úgyszólván „földlakóvá” lépett elő. Otthonosan, éretten mozog. Immáron „két lábbal jár a földön”. És mintha azt is tudná, hogy a járás: visszatartott, visszafojtott zuhanás. Bejárja, belakja a földet. Szinte szerelmes (de néha-néha úgy tűnik: reménytelenül) a természetbe, az emberbe, a fénybe. Ez tudásnál is több – hit. Félt, óv, vigyáz, őriz és ápol. A költők már csak ilyenek.

Izsó egy-egy versén belül, valósággal „hemzsegnek” a találó és kitűnő képek. Mint itt: „… feje felett a tető, /mint egy nyitva hagyott, / lefelé fordított könyv”; vagy: „Neki a felkelő nap olyan, / mint egy glória, / ami elől hiányzik a szent” (Párhuzamos jelentések). Kétségkívül jól tud bánni a súlyokkal, az éppen-hogy-közhely és az éppen-hogy-nem-közhely képlékeny határán könnyedén, természetesen vezeti át a verset – az egyedüli helyes végcél felé – a műalkotásba.

prae.hu

Jónéhány „fény-verse” közt található egy igen különös és különleges látomás(os), melynek stílszerűen Fény a címe is. Ebben a versben a „túlburjánzott” fényről, a csak-fény veszélyeiről, és annak egyeduralma ellenében kínál alternatívát. Az egyensúly (lásd, a költő mint egyensúlyba-hozó „erőművész”) szükségességére figyelmeztet, amikor így ír: „… a sötétet építeni kell” (Fény), nincs mese… És ez a figyelmeztetés – teljesen nyilvánvaló – a fordított szituációra is érvényes.

De az adott „princípiumok” egyéb módon is helyet cserélhetnek. Mondjuk, hogy Izsó Zita férfi-szerep-verseket ír: az „alap-nemek” egy-egy vers, versciklus, vagy kötet erejéig megcserélődnek az alkotóban, jelezve a költő teljesség-birtoklását, vagy teljesség-igényét, lelki gazdagságát. És ez a „jin-jang”-os többlet, az érzékenység megkettőződése, csak még feljebb emeli a művészt. És ki tudja: „talán lesz feleségem is, / a sok műtéttől ránctalan arca, / falon a dísztányérnak hagyott / számlap és mutatók nélküli óra, / testnyílásai, mint cukortartón az adagoló” (Utolsó idők).

A női szerepversekben klasszikus anya-szerep toposzai, a csecsemő; a szülés; és a család tárgyköre kerül elő - egyáltalán nem megszokott módon: „(A) szabadban akart szülni, / hogy állatok nyalogassák a sebét”; valamint: „úgy tartotta a barackokat a vízben, / mint fürdetéskor a csecsemő fejét” (Méhkirálynő); „A nők szépek, de hasuk üres, / bár lenne odvas, mint egy fa,/ költöznének bele lárvák és madarak” (Talált gyerek).

Izsót, a verseit – hite megtartja. Saját(os) hit, s a versek sem a szokványos metafizikai aládúcolástól állnak meg. Mintha a kételyek recsegő-ropogó grádicsain járna föl-le, a Felállványozott mennyországig, és vissza. Annak a kis i-vel írott „istennek” (Az életmentő), aki oly ritkán „fordul elő” a kötetben – mondjuk, hogy egyetlen esetben, legalábbis konkrétan megemlítve –, pontosabban, a hiányának ellenében, mintha ő maga, a költő, venné át a jó, a tevékenyen működő jó szerepét. Embereket ment, állatokat ment, és – korlátozott lehetőségei szerint – bolygót ment. A kötet utolsó ciklusában azonban, mintha kissé megtorpanna a mentés aktusa. A versek a búcsúzás (Búcsú a földtől), a rezignációszerű elfogadás felé tendálnak inkább. De mégsem az apokaliptikus világ-állapotba, lét-érzésbe torlódnak végül. A vég nem vég. Csak, mint egy átugrandó akadály, melyen mindannyian, ha akarjuk, ha nem, legalább át kell botladoznunk. Ily módon, a Színről színre című verseskötetnek sincs vége. És biztos vagyok benne, hogy Izsó Zita költői pályájának sem.

Végül úgyis minden (és mindenki) a helyére kerül. Annak ellenére – ahogy a fiatal költő írja –, hogy: „Nem építettem vészkijáratot az imáknak” (Épülettest).

nyomtat

Szerzők

-- Jahoda Sándor --


További írások a rovatból

Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről
Ilyen volt a Margó első napja
Recenzió az elmúlt három év elsőköteteiről
Kritika Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című kötetéről

Más művészeti ágakról

Történeti gyökerek, előzmények és érdekességek
Steven Soderbergh: Fekete táska
Trafik címmel nyílt kiállítás Lobot Balázs műveiből a Printa edition galériában
art&design

Mihai Barabancea: Cyborg Dolphin Tears kiállítás és könyvbemutató


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés