bezár
 

építészet

2014. 10. 20.
“Nagyfaluból” modern várossá
Budapest nagyvárossá alakulása
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Budapest Transzfer ebben az évben az urbanizáció szemszögéből vizsgálja az irodalom és építészet kapcsolatát, a PIM szervezésében megvalósuló fesztivál beszélgetései, felolvasásai, városi sétái arra keresik a választ, hogy az irodalmi művekben miképpen jelenik meg az épített környezet, illetve, hogy az hogyan hat vissza az irodalomra. A 0. napon e téma megalapozásaként László Ferenc moderálásában a nagyvárossá váló Budapestről és annak kulturájáról beszélgetett Fábri Anna, Kemény Mária és Ritoók Pál.

“Másfél századdal ezelőtt mi volt még Pest?! Kőfallal körülkerített nagy falu. A mai Belváros volt a régiek egész Pestje" - írta Pásztor Mihály újságíró 1909-ben. A belváros ugyan már a 18. században kialakult, azonban csak a 19. század közepétől kezd el növekedni és modernizálódni a fővárosunk, meséli Kemény Mária, majd archív fotók segítségével megidézi a régi Pestet és megmutatja, hogy ez a falusi jellegű környezet “mint nőtt naggyá, széppé, hatalmassá”. A képeken jól látszik, hogy a 20. század fordulójáig a városban még inkább a kisebb házak és a keskeny utcák domináltak, persze ekkoriban már volt néhány magasabb, háromszintes épület, Ybl például 1861-ben megépítette a neoreneszánsz stílusú Első Hazai Takarékpénztárat, 1837-ben a Nemzeti Színház is megkezdte a működését az Astoria szállóval szemben, felépült az Operaház, azonban e ezeket még továbbra is az egyszintes, falusi lakóházak vették körül. Kemény hozzáteszi, hogy emiatt nagyon sok tűzfal volt látható, ezek sokkal inkább jellemzőek voltak a 19. század közepén, mint most.

prae.hu

Ritoók Pál úgy látja, hogy az igazi felgyorsulás csak az 1860-as években kezdődhetett meg, mert ugyan már az 1790-es években világossá vált, hogy Pest-Buda válhat az ország szellemi és kulturális központjává, azonban a történelem során számos olyan esemény történt, ami mindig visszavetette a fejlődést. Az 1838-as nagy árvíz hatalmas károkat okozott, és ugyan ezt követően már tartósabb anyagokból építkeztek és nagyobb léptékben gondolkodtak, a ‘48-as szabadságharc mégis komoly megtorpanást jelentett a fejlődésben. Ritoók szerint emiatt 1867-ig sötétség uralkodott és csak a kiegyezés után kezdett el “dübörögni a város”. Kemény szerint azonban nem kellett ennyit várni a nagyobb építkezésig, habár azt ő is elismeri, hogy a 60-as évekig nem igazán mozdul a város struktúrája, Budapest addig egy klasszicista kisvárosi képet mutat. Szerinte Ybl az, akivel bekövetkezik a fordulat, az ő nyugati mintára megalkotott neoreneszánsz palotái, épületei már egy modern városképet alakítanak ki.

Budapest Transzfer

Fábri Anna sem ért egyet azzal, hogy a kiegyezésig sötétség uralkodott volna a fővárosban, hiszen ahogy a gazdaság konszolidálódott, úgy a városkép is fokozatosan el kezdett modernizálódni - kiépítették a rakpartot, létrejött a közmunkatanács stb. Az azonban tény, hogy a kiegyezést követően e téren hatalmas robbanás következett be. Fábri hozzáteszi, hogy a szellemi életben is ez a folyamat jól megfigyelhető, a lassú kivárást követően nagy sebességgel fejlődött Pest kulturális élete is. A reformkorban ugyan már sok pesti író van, a szabadságharc után azonban némiképpen elcsendesedik az irodalmi élet, hogy az 1867 után újra szárnyra kaphasson. Ekkor azonban a művekben egy egészen másféle Pest jelenik meg, mint korábban: a főváros lesz a bűnös város, az a hely, ahol az ember egyedül és idegenként érzi magát, megjelenik a szövegekben a nagyvárosi nyomor, a beláthatatlanság ábrázolása stb.

Fábri Anna és Ritoók Pál

László Ferenc nemcsak arra kiváncsi, hogy a modern Pest milyen lenyomatot hagy az irodalomban, hanem arra is, hogy az építkezésekhez szükséges rombolások hogyan jelennek meg ezekben a művekben. Ágay Adolf Utazás Pestről Budapestre című könyvében kemény kritikával ír az Andrássy út elindulásáról, Kemény szerint ez a vélemény egyébként jól tükrözi az akkori közhangulatot: az emberek nem fogadták lelkesedéssel a sugárút megépülését, szerintük teljesen felesleges Terézváros nyugalmát megbolygatni egy palotasorral. Fárbi elmeséli, hogy a mai Belváros helyén egy barokk kisváros volt, amit az akkori városvezetés könnyedén lebontott, mivel akkor ez a stílus még nem számított értékesnek. Ennek ellenére persze sok emberben és művészben váltott ki ellenérzést ez a mérhetetlen rombolás, sokan sajnálták a kis barokk várost. Krúdy például sok művében elsiratja a régi Pestet, ő látja az elveszett várost, így az emlékekben őrzött helyszínek folyamatos párbeszédet folytatnak jelen környezetével.

Kemény Mária

Az irodalmi példák után a beszélgetés végén Fábri Annáék sorra szedik a modernizálódó Pest jellegzetességeit, megemlítik a színházak, a kávéházak megépülését, a körfolyosós bérházak léttrejöttét, a széles utakat, az esti lapokat, a kabarékat, a tömegközlekedést, a földalatti és a fogaskerekű megépülését, a rikkancsok és utcagyerekek megjelenését, amelyek világossá teszik, hogy milyen sokat változott a város képe az 1860-as évektől kezdve.

Budapest Tranaszfer fesztivál a PIM-ben, 0. nap, 2014. 10. 16.

Fotó: Bach Máté

nyomtat

Szerzők

-- Kocsis Katica --


További írások a rovatból

építészet

(kult-genocídium)
építészet

Breuer Marcell emlékkiállítás Pécsett
építészet

Pesti Attilával az okosotthonok kérdéseit jártuk körbe
építészet

Interjú Kőszeghy Flórával

Más művészeti ágakról

Az A.P. Art Galéria Echoes című tárlatáról
színház

Cyrano de Bergerac a Budaörsi Latinovits Színházban
Az OFF-Biennále Traces of Life című kiállítása


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés