bezár
 

film

2014. 11. 04.
Hiba a sorozatban
Michael R. Roskam: Piszkos pénz
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Eastwood, Scorsese, Affleck. Nem könnyű feladatra vállalkozott a Hollywoodban újoncnak számító Michael R. Roskam, amikor az előbb említett nevek lábnyomán haladva egy Dennis Lehane történet adaptálására adta a fejét.

A többiekkel ellentétben viszont, akiknek “csak” jó arány- és stílusérzékkel kellett filmre vinniuk a népszerű krimi író egy-egy regényét, Roskam egy rövid elbeszélést kapott feladatul, ami azt jelenti, hogy a regény-adaptációknál szinte elkerülhetetlen gyomlálás ellenkezőjét kellett véghezvinnie, hogy egészestésre nyújtsa a játékidőt. A Lehane-adaptációk ezeddig biztos kezű dramaturgok kezében váltak patináns forgatókönyvvé, amire most – az előbb említett tény okán – még nagyobb szükség lett volna, Lehane azonban – aki most először működött közre saját írásának filmrevitelében mint forgatókönyvíró – nem nő fel a feladathoz.

prae.hu

A Piszkos pénzben nyoma sincs annak a precíz kimértségnek és karakterábrázolásnak, amik a korábbi Lehane-adaptációkat jellemezték. A cselekmény nagyon esetleges, nem igazán áll össze egy kerek filmmé. Marv (Gandolfini) lecsúszott bártulajdonos, aki megelégeli a csecsen maffia hosszú évek óta tartó elnyomását, és egy ravasz tervvel áll elő. A terv azonban félúton összedől, és onnantól már csak fejetlen kapkodás következik. A hézagos dramaturgia azért válik különösen zavaróvá, mert a másik oldalról a cselekmény felleblenti annak a lehetőségét, hogy a dolgok nem csak úgy véletlenül történnek, hanem okkal, és a fináléban érnek össze. Az efféle kimódoltság azonban nem jellemző a scriptre, a zakkant kutyaverő figura vagy a főhős új barátnője nem hordoz magában újabb csavarokat, nem részei ők semmilyen “nagy tervnek”. Nem is arról van szó, hogy nem jön be a néző számítása (nagy csattanó, leesik az állam), hanem hogy ami helyette történik, az súlytalan és felejthető.

Tom Hardyból például akaratlanul is sugárzik valamiféle őserő, amire még a film is rádob azzal, hogy humoros szekvenciák sorozatában mutatja be, ahogy ez a zömök figura idilli nyugalommal viszonyul a legvérfagyasztóbb látványhoz is. Ennek ellenére végül nem történik több annál, minthogy egyszer meghúzza a ravaszt, és kész. Továbbviszi ugyanazt a groteszk mamlasz-figurát, nem tör ki belőle az állat, pedig előzőleg úgy tűnhetett, hogy erre lesz kifuttatva a dolog. A katarzis migintcsak elmarad, és ami helyette van, az olyan semmilyen.

The Drop

Ami a mélylélektant és a karakterábrázolást illeti, James Gandolfini figurájánál mintha tovább jutott volna az iró-rendező páros, mint a főszerepet játszó Tom Hardynál (aki egyébiránt makulátlan alakítást nyújt). Marv kétségtlenenül negatív előjelű figura, de a történetében ott van az esendő ember keserű drámája, akit, legyen bármilyen gyarló, netán egyenesen gonosz, részben mégis megértünk. Marv figurája azért is tud földhözragadottabb lenni, mert a környezete is az, sorsa sokkal elkeserítőbb, mint a lényegében éppen csak fiúból férfivá érő Bobé (Hardy), aki még csak a felelősségvállalás első nyomait ízlelgeti. Bob felülemelkedik az őt körülvevő mocskon, ezért is olyan mint egy kölyökkutya, de ez az emelkedettség kicsit falsul hat, miután az ő fejébe nem nyerünk túl sok betekintést.

A Piszkos pénzre nehéz haragudni, mert nem rossz film, és még csak nem is egy bosszantó kihagyott ziccer, csak éppen nagyon elmarad a korábbi Lehane-filmek mélységeitől (morális dilemmák? a múltból kísértő traumák? egymásnak feszülő karakterek? mindenből van egy pici, de az nagyon kevés), miközben szórakoztatónak is csak óvatosan nevezhető, legnagyobb erényét pedig maguk a színészek jelentik.

 

Piszkos pénz (The Drop) 2014

Rendező: Michael R. Roskam
Forgatókönyv: Dennis Lehane

Szereplők: Tom Hardy (Bob Saginowski), Noomi Rapace (Nadia), James Gandolfini (Marv), Matthias Schoenaerts (Eric), Michael Esper (Rardy), James Frecheville (Fitz), John Ortiz (Torres detektí
Forgalmazza az InterCom
Bemutató: 2014. október 30.

Korhatár: 16

nyomtat

Szerzők

-- Dani Áron --


További írások a rovatból

Beszámoló a 78. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválról - Egy másik nézőpont
Kritika a Skin of Glass című filmről

Más művészeti ágakról

Az A.P. Art Galéria Echoes című tárlatáról
Megjelent Tandori Dezső Egyetlen című kéziratának hasonmás kiadása
gyerek

Jön Veszprém legvidámabb hétvégéje!


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés