bezár
 

art&design

2015. 05. 28.
Funkcióvesztett, selejt nyomólemezek mint műalkotások
Kristóf Gábor: Offsetting
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Új kortárs intézmény tűnt fel a budapesti galériaszíntéren: a Horizont a Zichy Jenő utca egyik díszes kapujából nyíló egyterű helyiségbe rendezkedett be, ahol progresszív, kísérletező művészek alkotásait láthatják majd az érdeklődők. E szellemben jött létre a galéria nyitókiállítása is, amelyen Kristóf Gábornak a hagyományos festészet határait elbizonytalanító munkái tekinthetőek meg.

Járdát eltorlaszoló embertömeg áll a Horizont ajtajában, amikor a megnyitó előtti percekben befordulok a Nagymezőről, bent pedig teljes a sötétség, így két következtetést azonnal levonok: sokan kíváncsiak a most nyíló kiállításra/galériára (vajon beférünk ennyien?), bent pedig bizonyára készülődik valami, talán egy nem szokványos megnyitó szem- és fültanúi lehetünk. Végül nyílik az ajtó, mi pedig beszivárgunk a sötétségbe, elfoglalva a falak előtti területeket. A képeknek hátat fordítva keresünk egy biztos támpontot, amikor egy hátsó ajtón egyszer csak megjelenik egy fényforrás. Majd még egy. A klasszikus megnyitószöveg helyett Hajdu Szabolcs és Török-Illyés Orsolya performansza helyezi kontextusba a kiállított munkákat: míg a színésznő egy bevásárlókocsiban megannyi térkép és falinaptár között egy asszociációs szöveget olvas fel – amelyben filmidézetek, gyógyszerleírások, bibliai szövegek, múzeumnevek, „talált mondatok” stb. állnak egymás mellett –, addig férje lassú monotonitással tolja a látogatóknak a járgányt, így kényszerítve őket a helyváltoztatásra.

prae.hu

Hajdu Szabolcs és Török-Illyés Orsolya performansza

Míg a performansz egyes elemeinek értelmezésével vagyok elfoglalva, felkapcsolódnak a lámpák, így végül magukkal a munkákkal is találkozhatunk, amelyekről kiderül, hogy befogadásuk, értelmezésük legalább ugyanannyira időigényes, „munkás”, mint a performanszé. A falakon selejt nyomóköpenyek, ofszet klisék és manuális ofszet nyomatok függenek, olyan funkcióvesztett tárgyak, amelyek a művész gesztusának teremtő erejénél fogva válnak műtárgyakká. Kristóf Gábor az appropriation eszközével élve hozza létre munkáit, amelyek ily módon a sokszorosítás-egyediség kettősének, a szerzőség kérdésének, illetve magának a kép fogalmának problémáit is felvetik.

Kristóf Gábor: Tejút c. sorozat

Ezek a munkák eredeti közegükben a sokszorosítást teszik lehetővé, azonban miután az alkotó gesztus által bekerültek a művészeti mezőbe, egyedi táblaképekké, képzőművészeti alkotásokká minősültek át. Transzfigurációról van tehát szó, amely folyamat során a művész teremtőként van jelen, miközben a benjamini aurával ruházza fel az adott tárgyat. Ez a gesztus – a köpenyek és klisék kisajátítása – azonban nem jelenti azt, hogy a szerzői pozíció egyedül a őt lletné meg, hiszen a tulajdonképpeni „létrehozó” maga a nyomdagép, Kristóf mindössze a talált tárgy rekontextualizálásáért felel, mintegy közvetít a valóság és a művészeti szféra között.

„Az Offsetting a médiumok és műfajok határterületein tett utazás – a festészet, az ofszetnyomtatás, a film, a fotográfia mezsgyéjén innen és túl”, olvasom a kiállítás katalógusában, ami egyébként remekül értelmezi is ezeket a munkákat: „Kristóf Gábor művei a tökélyre fejlesztett posztmedialitás és a tiszta önreferencialitás megtestesítői – a munkák nem kívánnak elbeszélni semmit; csak és kizárólag a médiumról közölnek információt”.

Kristóf Gábor: Landscape 01.
Épp megvilágosodom a képek jelentését illetően, mikor felhangoznak planetmälcolm elektronikus zenéi, melyek épp olyan progresszívnek hatnak, mint a képek a falon, azonban ez a hangzásvilág az én tűréshatáromat már erősen feszegeti, így távozni készülök, ám mielőtt még elhagynám a terepet, Arató Balázstól, a galéria vezetőjétől megtudom, a kiállítóhely az Inventio Arts projektből nőtte ki magát. A Jurányi Inkubátorházban található alkotóműhely legfőbb célja volt, hogy összehozza egymással a művészeket, illetve a művészeti világ különféle csoportjait, hogy segítse a művészeket azzal, hogy teret biztosít számukra az alkotáshoz, illetve részt vesz a menedzselésükben. A Horizont Galéria is hasonló szellemiséget képvisel: nemcsak a festészet, az installáció és az újmédia műfajában alkotó, kísérletező művészek bemutatásában, hanem globális, nemzetközi képviseletükben is részt vesz.

Kristóf Gábor Offsetting című kiállítása a budapesti Horizont Galériában látható 2015. május 20. és június 24. között.

Fotó: Simon Zsuzsanna /Horizont Galéria

nyomtat

Szerzők

-- Kocsis Katica --


További írások a rovatból

Benkő Barnabás, Enyedi Zsolt, Hamerli Judit képzőművészek közös kiállításáról
Interjú Molnár Judit Lillával
art&design

KristofLAB „Artificial Paradise” című kiállítása a MAMŰ Galériában
art&design

az avantgárd lövészárkában

Más művészeti ágakról

Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Kotányi Attila Éberen kutató élet könyvét mutatták be a Nyitott Műhelyben
Ilyen volt a Margó első napja


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés