irodalom
Mintha egy különös unplugged koncert zajlana a K11 Művészeti és Kulturális Központ épületében. A kékeslilás fények, az asztal két oldalán ülő két főszereplő elé odahúzott mikrofon is ezt a hatást erősítik. Teltház van, feltöltődnek a széksorok, mégis mintha nem is egy tágas és hatalmas üveg mennyezettel fedett teremben lennénk, hanem egy sokkal szűkebb, meghittebb helyen, oly csendesen folydogál a beszélgetés.
![]()
A Két akarat Áfra János második verseskötete. A Horváth Péter Irodalmi Ösztöndíj friss díjazottja ebben a könyvében elsősorban párkapcsolati kérdésekkel foglalkozik, s hogy két ember sorsát miként alakítják a különféle családi és más kulturális minták. Szerelmes verseknek azonban mégsem szívesen nevezi ezeket az alkotásokat, legalábbis ez szűrhető le abból, ahogyan a beszélgetés során határozottan idézőjelbe teszi ezt a kifejezést. A cím jól tükrözi a mondanivalót: hogyan jut el két ember oda, mi történik vele, mit cipel magával addig, míg életük össze nem kapcsolódik, s hogy ebből mit adnak át egymásnak, illetve mit fogadnak el egymástól.
Versek esetében nem feltétlenül magától értetődő, hogy a történetszerűségről essen szó, mégis ez az est egyik központi témája. Áfra János szerint a vers ezért őszintébb műfaj, mert nem tudja megteremteni a teljes narratíva illúzióját, arra mutat rá inkább, hogy egész életünk töredezett, mozaikszerű elemekből áll, amit aztán mi rakunk össze egésszé. Nem véletlen, hogy Áfra mondandójában oly sokszor felbukkan a konstrukció kifejezés is. Teljessé a történet persze sosem válhat, csak a remény lehet meg, hogy egyszer hátha. Éppen ezért annak tudatában kell, hogy írjon az ember, hogy amit lejegyez, amit megfogalmaz, azt nem tekintheti abszolút igazságnak.
![]()
A töredékességből következik a kérdés, hogy hogyan készültek a kötet darabjai, hogyan állt össze a kompozíció egésszé. Mezei Gábor szerint ugyanis kiolvasható az elrendezésből egy kronologikus sorrend, s ebből következően még akár az is feltételezhető, hogy ez egyben a versek születési sorrendje is. Valójában azonban először a képzőművészeti munkákhoz – melyeket a teremben egy kivetítőn is láthattunk – kapcsolódó darabok készültek el, ám nem lett volna szerencsés ezeket különálló ciklusba rendezni. Áfra azt szerette volna, ha belesimulnak ezek az írások is az összképbe, s hogy mely alkotásokhoz köthető egy-egy vers, arról csupán a kötet végén található lista alapján tájékozódhat az olvasó. Érdekes tapasztalat, olvasás közben kinek melyik szöveg az, ami valahogy mégis kitűnik, kiugrik a többi közül.
„Így lehet elmondani, könnyen / felejthető mondatokban, csak így / hagyhatunk el belőlünk mindent.” – szól a kötet mottója, a felejtés pedig kulcsfontosságúvá válik a versekben. Kérdés, hogy lehet-e az írás által felejteni. Ki lehet-e írni magunkból a traumáinkat? Áfra János szerint nem, mert a felejtés nem a szövegekben zajlik, nem ott múlik ki az élmény, sőt, egy szöveg inkább kimerevíti ezeket az élményeket, személyes emlékezethelyekké teszi őket.
![]()
Hogy valaki mindezek ellenére írásaiban mégis saját traumáival foglalkozik, azt sugallja, hogy az olvasó egy-egy szituációban majd önmagára ismer, talál egy olyan gondolatot, amiben megláthatja saját élményeit is.
Fotó: Bach Máté



