bezár
 

art&design

2017. 01. 04.
Új absztrakt tendenciák a Nextfeszten
Interjú Fenyvesi Áron kurátorral
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Egy hónapos művészeti fesztivál januárban? A 2017-es Nextfeszten minden művészetrajongó megtalálja a számára érdekes programot. Tánc, színház, irodalom, zene, film és képzőművészet egy hónapon keresztül a Trafóban. Fenyvesi Áronnal, a fesztivál egyik szervezőjével beszélgettünk.

PRAE.HU: A január 11-én startoló Nextfeszten gyakorlatilag minden fontos művészeti ág képviselteti magát. Mi indukálja egy ilyen komoly művészeti fesztivál szervezését ilyen szokatlan időpontban?

2015 januárjában már volt egy nagyon spontán Nextfesztivál a Trafóban, ami még nem volt ennyire tudatosan összművészetire építve, de nagyon sikeresnek ítélte meg mind az intézmény, mind a résztvevők köre. A két évvel ezelőtti fesztivál sikere főként abban rejlett, hogy hatékonyan fel tudta hívni a figyelmet egy új, a helyét kereső előadó-művészeti generációra. A galériában ez idő alatt, az amúgy szintén ehhez a harmincas generációhoz tartozó Kis Róka Csabának volt egy Trafós léptékkel mérve nagy médiavisszhangot keltő önálló kiállítása. A sok pozitív visszajelzés fényében úgy tűnt, hogy valóban érdekli a budapesti közönséget, hogy milyen mozgások vannak a helyi fiatal művészi szcénában, és ezek milyen produkciókban csúcsosodnak ki. Így nem volt igazán kérdés, hogy nekifutunk-e még egy ilyen fesztiválnak.

Az időpont amúgy lehet, hogy szokatlan elsőre, de ha kicsit jobban megnézzük a budapesti kultúrnaptárt, akkor kiderül, hogy van egy nagy őszi és tavaszi fesztivál, amivel nem is akar versenyezni a Trafó, hiszen számos programja fut ezek keretében. Nyáron pedig a magyar közönség tradicionálisan nem bír négy fal között maradni. Úgyhogy marad a tél. A január pedig talán a leghálásabb ebből a szempontból, mert mindenki új energiával indítja az évet az ünnepek utáni pihenést követően.

Fenyvesi Áron (fotó: Nagy Gergő)

PRAE.HU: A háromhetes fesztivál ideje alatt minden napra több művészeti esemény is jut. Első látásra elég változatos a programterv. Mit tartottak elsődlegesen szem előtt a művészek és előadások összeválogatásakor?

A 2017-es, akárcsak a 2015-ös Nextfesztivál is az ún. Y generációs előadókra, művészekre, zenekarokra épül, csak szélesítettük a palettát, és még több lesz a produkció, mint két éve. Célunk azt a témát boncolgatni, hogy ez a húszas-harmincas nemzedék, hogyan hálózatosodik, milyen módon találja meg a helyét az intézményrendszerben, a világban, hogyan viszonyul saját közegéhez, közönségéhez. Ez a generáció mindig az adott helyzet legpontosabb lakmuszpapírja és a legsérülékenyebb is, amit a legfontosabb lenne támogatni, hogy meg tudja futni azt a pályát, amit potenciálisan meg tudna.

Valószínűleg sok kulturális intézmény néz szembe ma azzal, hogy közösséget kell építenie magának, mert a kulturális fogyasztási szokások radikálisan megváltoztak, és az emberek sokkal kevesebb kockázatot vállalnak. Szóval talán a leginkább húsbavágó kérdés, hogy ez a generáció megtalálja-e a közegét és a közönségét. Erre – reményeink szerint – most már nem csak az előadó-művészeti programok, hanem a kiállítás és a galéria által szervezett performansz előadások is reflektálnak majd. De nem csak standard trafós profilú események lesznek a Nexten, hanem irodalmi beszélgetések, diplomafilmvetítések és a Trafó művészeti profilját a technológiával és a designnal is keresztező smART programsorozat is bekapcsolódik ebbe a narratívába.

Kristóf Gábor: Heidi Absztrakt 1003587 (2013)

PRAE.HU: A fesztivál különálló programjait Fridvalszki Márk, Kristóf Gábor, Kútvölgyi-Szabó Áron és Szentesi Csaba csoportos kiállítása fogja közre, mely már december 17-én megnyílt és a fesztivál végéig látogatható. Mondhatjuk, hogy ennek a kiállításnak a témája az egész rendezvényt keretbe foglalja?

Amikor elkezdtünk gondolkodni, hogy milyen csoportos kiállítást lehetne a Nextfesztivál keretei közé illeszteni, számomra egyértelmű volt, hogy az ún. új absztrakt tendenciákkal kell foglalkoznunk. Bár erre amúgy is nagy hangsúlyt fektetünk már egy ideje a galériában. Ez a viszonylag új keletű „absztraktosodás” fortyog a leglátványosabban a fiatal magyar művészek műtermei mélyén. Ráadásul ez az új absztrakció szerintem alkalmas lehet arra, hogy kellő lazasággal lehessen egy ún. nagy narratívája a fiatal magyar képzőművészetnek, ami egy ilyen keretnek köszönhetően talán könnyebben jut el mind a magyar, mind a nemzetközi közönséghez.

Szentesi Csaba: Cím nélkül (2016)

Fontos azt is elmondanom az absztrakció kapcsán, hogy pontosan ennek a fiatal generációnak az absztrakció iránti lelkesedése képes művészettörténeti hidakat létrehozni, és minden szempontból jelentős visszacsatolás ez az időszak a ’60-as, ’70-es évek magyar neoavantgárd művészeire, akik saját fiatalságuk idején ugyanúgy értelmezték saját művészetüket a klasszikus avantgárd művészet fényében.

Persze azért amikor erről az új absztrakcióról hallanak, ne egy „izmusként” gondoljanak erre, hiszen már a kiállítók között is nagyok a különbségek a tekintetben, hogy ki miért használ absztrakt, nonfiguratív, geometrizáló leképzési formákat. Az absztrakció mellett vannak itt még más fontos kulcsszavak is, sok-sok neokonceptuális vonás, egy adag nosztalgia a digitálist megelőző analóg világ és vizualitás irányába, és végtelen mennyiségű analitikusság.

Ez a dolog töményen képzőművészet, de meg lennék lepve, ha hevületében vagy irányában teljesen eltérő dolgok zajlanának le más művészeti ágakban.

Serafín Álvarez: Maze Walkthrough (2014)

PRAE.HU: Talán az egyik legizgalmasabb programnak Serafín Álvarez (SP), Karin Ferrari (AT) és Szimán György (HU) performansza ígérkezik, hiszen a Nextfeszt idén először nyit külföldi művészek felé is. Mesélne kicsit erről az előadásról? Hogyan zajlik egy olyan performansz, amit három különböző nemzetiségű művész tart?

Annyit pontosítanék, hogy az előadásokat külön-külön tartják a Szalai Borbála kurátor kollégám által felkért művészek. Volt egy Gondolatplasztika névre hallgató performansz-előadás sorozatunk 2014-ben, amit szintén ő kurált, és a Nextfesztiválhoz hasonló szakmai sikereket ért el. Úgy időzítettünk, hogy 2017-ben ezt a sorozatot pont a Nextfesztivál keretében indítsuk újra, de egyébként az egész tavaszi félév során ízesül majd a galéria programjába.

A január 13-i performanszok témái vastagon YouTube-, sci-fi- és videojáték-ihletésűek. Karin Ferrari például összeesküvés-elméletekre specializálódott, és az előadásában szó lesz a Donald Trump amerikai elnökségét megjósló 2000-es Simpsons-epizódról. Szimán György performansz-előadásának központjában azok a több milliós nézőszámú videók állnak, melyeken egy-egy videojáték végigjátszása látható. Serafín Álvarez egy új, ismeretlen világot épít majd fel meditatív előadásában videojátékok virtuális környezetéből és a sci-fi filmekben szereplő helyszínek elemeiből.

Karin Ferrari: DECODING Katy Perry's Dark Horse - THE WHOLE TRUTH (2016)

PRAE.HU: A nyári fesztiválokhoz hasonlóan itt is van lehetőség bérletváltásra?

Van egy jegykonstrukció, amit bérletnek is lehet nevezni. Van 3-4-5 alkalmas belépő is (2400/3200/4000 Ft), amit különböző napok előadásaiból lehet összeválogatni! De minden részlet online és a mindentudó jegypénztárunkban.

PRAE.HU: A második Nextfeszten magyar művészek változatos palettája mellett már külföldi művészekkel és dupla annyi eseménnyel készülnek. Ha minden évben ilyen ütemben fejlődik a fesztivál, pár év múlva három hét talán már nem is lesz elég.

Legyen így.

Borítófotó: Szimán György

nyomtat

Szerzők

-- Deme Felícia --


További írások a rovatból

art&design

Nagyívű nemzetközi kiállítás nyílik a Deák17 Galériában
art&design

Tetőtér-interjú Koleszár Stellával
art&design

Interjú Révész Emese művészettörténésszel

Más művészeti ágakról

irodalom

Závada Péter: A muréna mozgása, Jelenkor, Budapest, 2023.
Csáki László: Kék Pelikan
Interjú Wéber Kristóffal a klasszikus művészetekről és a Keringőről
Szálinger Balázs volt a Költőim sorozat vendége


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés