bezár
 

art&design

2017. 01. 04.
Új absztrakt tendenciák a Nextfeszten
Interjú Fenyvesi Áron kurátorral
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Egy hónapos művészeti fesztivál januárban? A 2017-es Nextfeszten minden művészetrajongó megtalálja a számára érdekes programot. Tánc, színház, irodalom, zene, film és képzőművészet egy hónapon keresztül a Trafóban. Fenyvesi Áronnal, a fesztivál egyik szervezőjével beszélgettünk.

PRAE.HU: A január 11-én startoló Nextfeszten gyakorlatilag minden fontos művészeti ág képviselteti magát. Mi indukálja egy ilyen komoly művészeti fesztivál szervezését ilyen szokatlan időpontban?

2015 januárjában már volt egy nagyon spontán Nextfesztivál a Trafóban, ami még nem volt ennyire tudatosan összművészetire építve, de nagyon sikeresnek ítélte meg mind az intézmény, mind a résztvevők köre. A két évvel ezelőtti fesztivál sikere főként abban rejlett, hogy hatékonyan fel tudta hívni a figyelmet egy új, a helyét kereső előadó-művészeti generációra. A galériában ez idő alatt, az amúgy szintén ehhez a harmincas generációhoz tartozó Kis Róka Csabának volt egy Trafós léptékkel mérve nagy médiavisszhangot keltő önálló kiállítása. A sok pozitív visszajelzés fényében úgy tűnt, hogy valóban érdekli a budapesti közönséget, hogy milyen mozgások vannak a helyi fiatal művészi szcénában, és ezek milyen produkciókban csúcsosodnak ki. Így nem volt igazán kérdés, hogy nekifutunk-e még egy ilyen fesztiválnak.

Az időpont amúgy lehet, hogy szokatlan elsőre, de ha kicsit jobban megnézzük a budapesti kultúrnaptárt, akkor kiderül, hogy van egy nagy őszi és tavaszi fesztivál, amivel nem is akar versenyezni a Trafó, hiszen számos programja fut ezek keretében. Nyáron pedig a magyar közönség tradicionálisan nem bír négy fal között maradni. Úgyhogy marad a tél. A január pedig talán a leghálásabb ebből a szempontból, mert mindenki új energiával indítja az évet az ünnepek utáni pihenést követően.

Fenyvesi Áron (fotó: Nagy Gergő)

PRAE.HU: A háromhetes fesztivál ideje alatt minden napra több művészeti esemény is jut. Első látásra elég változatos a programterv. Mit tartottak elsődlegesen szem előtt a művészek és előadások összeválogatásakor?

A 2017-es, akárcsak a 2015-ös Nextfesztivál is az ún. Y generációs előadókra, művészekre, zenekarokra épül, csak szélesítettük a palettát, és még több lesz a produkció, mint két éve. Célunk azt a témát boncolgatni, hogy ez a húszas-harmincas nemzedék, hogyan hálózatosodik, milyen módon találja meg a helyét az intézményrendszerben, a világban, hogyan viszonyul saját közegéhez, közönségéhez. Ez a generáció mindig az adott helyzet legpontosabb lakmuszpapírja és a legsérülékenyebb is, amit a legfontosabb lenne támogatni, hogy meg tudja futni azt a pályát, amit potenciálisan meg tudna.

Valószínűleg sok kulturális intézmény néz szembe ma azzal, hogy közösséget kell építenie magának, mert a kulturális fogyasztási szokások radikálisan megváltoztak, és az emberek sokkal kevesebb kockázatot vállalnak. Szóval talán a leginkább húsbavágó kérdés, hogy ez a generáció megtalálja-e a közegét és a közönségét. Erre – reményeink szerint – most már nem csak az előadó-művészeti programok, hanem a kiállítás és a galéria által szervezett performansz előadások is reflektálnak majd. De nem csak standard trafós profilú események lesznek a Nexten, hanem irodalmi beszélgetések, diplomafilmvetítések és a Trafó művészeti profilját a technológiával és a designnal is keresztező smART programsorozat is bekapcsolódik ebbe a narratívába.

Kristóf Gábor: Heidi Absztrakt 1003587 (2013)

PRAE.HU: A fesztivál különálló programjait Fridvalszki Márk, Kristóf Gábor, Kútvölgyi-Szabó Áron és Szentesi Csaba csoportos kiállítása fogja közre, mely már december 17-én megnyílt és a fesztivál végéig látogatható. Mondhatjuk, hogy ennek a kiállításnak a témája az egész rendezvényt keretbe foglalja?

Amikor elkezdtünk gondolkodni, hogy milyen csoportos kiállítást lehetne a Nextfesztivál keretei közé illeszteni, számomra egyértelmű volt, hogy az ún. új absztrakt tendenciákkal kell foglalkoznunk. Bár erre amúgy is nagy hangsúlyt fektetünk már egy ideje a galériában. Ez a viszonylag új keletű „absztraktosodás” fortyog a leglátványosabban a fiatal magyar művészek műtermei mélyén. Ráadásul ez az új absztrakció szerintem alkalmas lehet arra, hogy kellő lazasággal lehessen egy ún. nagy narratívája a fiatal magyar képzőművészetnek, ami egy ilyen keretnek köszönhetően talán könnyebben jut el mind a magyar, mind a nemzetközi közönséghez.

Szentesi Csaba: Cím nélkül (2016)

Fontos azt is elmondanom az absztrakció kapcsán, hogy pontosan ennek a fiatal generációnak az absztrakció iránti lelkesedése képes művészettörténeti hidakat létrehozni, és minden szempontból jelentős visszacsatolás ez az időszak a ’60-as, ’70-es évek magyar neoavantgárd művészeire, akik saját fiatalságuk idején ugyanúgy értelmezték saját művészetüket a klasszikus avantgárd művészet fényében.

Persze azért amikor erről az új absztrakcióról hallanak, ne egy „izmusként” gondoljanak erre, hiszen már a kiállítók között is nagyok a különbségek a tekintetben, hogy ki miért használ absztrakt, nonfiguratív, geometrizáló leképzési formákat. Az absztrakció mellett vannak itt még más fontos kulcsszavak is, sok-sok neokonceptuális vonás, egy adag nosztalgia a digitálist megelőző analóg világ és vizualitás irányába, és végtelen mennyiségű analitikusság.

Ez a dolog töményen képzőművészet, de meg lennék lepve, ha hevületében vagy irányában teljesen eltérő dolgok zajlanának le más művészeti ágakban.

Serafín Álvarez: Maze Walkthrough (2014)

PRAE.HU: Talán az egyik legizgalmasabb programnak Serafín Álvarez (SP), Karin Ferrari (AT) és Szimán György (HU) performansza ígérkezik, hiszen a Nextfeszt idén először nyit külföldi művészek felé is. Mesélne kicsit erről az előadásról? Hogyan zajlik egy olyan performansz, amit három különböző nemzetiségű művész tart?

Annyit pontosítanék, hogy az előadásokat külön-külön tartják a Szalai Borbála kurátor kollégám által felkért művészek. Volt egy Gondolatplasztika névre hallgató performansz-előadás sorozatunk 2014-ben, amit szintén ő kurált, és a Nextfesztiválhoz hasonló szakmai sikereket ért el. Úgy időzítettünk, hogy 2017-ben ezt a sorozatot pont a Nextfesztivál keretében indítsuk újra, de egyébként az egész tavaszi félév során ízesül majd a galéria programjába.

A január 13-i performanszok témái vastagon YouTube-, sci-fi- és videojáték-ihletésűek. Karin Ferrari például összeesküvés-elméletekre specializálódott, és az előadásában szó lesz a Donald Trump amerikai elnökségét megjósló 2000-es Simpsons-epizódról. Szimán György performansz-előadásának központjában azok a több milliós nézőszámú videók állnak, melyeken egy-egy videojáték végigjátszása látható. Serafín Álvarez egy új, ismeretlen világot épít majd fel meditatív előadásában videojátékok virtuális környezetéből és a sci-fi filmekben szereplő helyszínek elemeiből.

Karin Ferrari: DECODING Katy Perry's Dark Horse - THE WHOLE TRUTH (2016)

PRAE.HU: A nyári fesztiválokhoz hasonlóan itt is van lehetőség bérletváltásra?

Van egy jegykonstrukció, amit bérletnek is lehet nevezni. Van 3-4-5 alkalmas belépő is (2400/3200/4000 Ft), amit különböző napok előadásaiból lehet összeválogatni! De minden részlet online és a mindentudó jegypénztárunkban.

PRAE.HU: A második Nextfeszten magyar művészek változatos palettája mellett már külföldi művészekkel és dupla annyi eseménnyel készülnek. Ha minden évben ilyen ütemben fejlődik a fesztivál, pár év múlva három hét talán már nem is lesz elég.

Legyen így.

Borítófotó: Szimán György

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Deme Felícia --


További írások a rovatból

art&design

Éhesen alszik a tranzitzóna Éhesen alszik a tranzitzóna
Az emlékezés installációja Waldsee-ben (A 2B Galéria Waldsee 1944 című kiállításáról)
art&design

A glóbusz kibillentése A glóbusz kibillentése
The Great Globe - Csoportos kiállítás az aqb Project Space-ben
art&design

Rajtunk kívüli rend Rajtunk kívüli rend
Gálhidy Péter Sarokvas című kiállításáról (Megnyitó)
Interjú Máté Bencével természetfotózásról, lesekről és technikákról, környezetvédelemről

Más művészeti ágakról

Sziget Fesztivál, 2019. augusztus 8.
Jon Watts: Pókember: Idegeben


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés