film
Nándi harmincegyéves, hosszú éveken át vándorolt Európa-szerte, zenélgetett, és nagyrészt nem részletezett alkalmi munkákból élt. A régi, jól ismert toposznak megfelelően a messziről jött ember most visszatér gyerekkora helyszínére, a kisvárosba, ahol megpróbálja felvenni a régen elhagyott fonalat. Kivel mi van, ki hogy van, ki mit csinált, mialatt Nándival elrepültek az önfeledt húszas évei. Van régi barát, aki megházasodott, gyereke született, tanárként beilleszkedett a többségi társadalom által elvárt modellbe, van, aki a doktoriján ül a fővárosban, mert nincs értelme befejezni sem, és persze van, akinek kisiklott az élete, és most börtönben ül. Nándi apja is bejelentkezik, húsz év hallgatás után akarja most rendezni a kapcsolatukat – megtérve és új életet kezdve.
![]()
Nándi azonban itthon is csak átutazóban jár, mindössze addig marad, amíg meg nem érkezik a munkavállalási vízuma, s már indul is Új-Zélandra. Nem zenélni és nem kecsegetető munka reményében – az a hajó már elúszott, ezúttal az építőiparban fog kulimunkát végezni. Azt itthon is lehetne, jegyzi meg az egyik szereplő, de hát tudjuk, messzeföldön jobb a pénz. És nem kell a régi ismerősök szemébe se nézni. A nyugat-európai vándorlás nem hozott stabil sikert, sem élhető egzisztenciát, Nándi pedig így harmincon túl kezdi elengedni az illúzióit. Ráadásul találkozik egy lánnyal is...
![]()
Hősünk átmenetben van, élete egy meghatározó keresztútján, és ezt ő maga is tudja. Eddig élményeket gyűjtött, kapukat nyitott ki, kérdéseket vetett fel, most viszont már ideje lenne válaszokat is találni. A harminc körüli generációt foglalkoztató összes problémát felvillantja a film, mint az elidegenedett családi kapcsolatokból, az apa- és példaképhiányból, illetve a magunk előtt látott rossz vagy mindenesetre nem éppen csábító életpályák példájából adódó ellenérzést a megállapodással kapcsolatban, az oly értékes, kötöttségektől és kötelezettségektől mentes ifjúság ideájának elengedését vagy a társadalom által gyakorolt nyomást, miszerint ennyi idősen már illik megállapodni. Illetve a kérdést, hogy valóban kell-e egy terv, nem lehet-e csak kallódni és a jelenben élni, mindig úton lenni és nem gondolni a holnapra.
![]()
A film a maga alig több mint egyórás játékidejével egy kicsit talán túl sokat is akar markolni, mintha nem merne egyetlen kérdésfelvetést sem kihagyni a harmincasok tipikus egzisztenciális önmarcangolásából – de legalább a forgatókönyv mértéktartó és nem beszéli túl a problémákat, nem akar minden részletkérdésre egy adott választ a szánkba rágni, és ez egy fontos erény.
![]()
A Y-generáció önmagára záródására jellemzően a film nem állítja, hogy a megelőző nemzedékek tagjai, akik jobbára egy számukra előre kijelölt úton haladtak, és anyagi-egzisztenciális kényszereknek sokkal inkább kitéve evickéltek a saját életükben, elszúrták volna a maguk esélyeit, s a ma fiatajai döbbenten és rosszallóan figyelnék őket – Túri filmje nemhogy nem állít róluk semmit, de tulajdonképpen egyáltalán nem is foglalkozik a többiekkel. Pusztán az óriási, generációk között tátongó szakadékot mutatja meg, különösen a végletekig elidegenedett családi kapcsolatokon keresztül. Nándinak az apjával való problematikus viszonya érthető, ám az anyjával, aki egyedül nevelte, éppúgy nincs igazi és élő viszonya. A fiú régen várt hazatérése után csupán kerülgetik egymást a házban, az anya szerepe arra korlátozódik a gyerek életében, hogy húslevest főz neki és a haverjának.
![]()
Mindezt a lamentálást Túri artisztikus fekete-fehérben képzeli el. A képei szépek, különösen a film elején gyakran alakulnak elvont mintázatokká az ismétlődő képi elemek, hangsúlyozódik a filmkép felülete, kedveli a repetitív és absztrakt formákat, mint a vasúti sínek, a monoton suhanó táj, a kerítéslécek végtelen egymásutánja. Túri vizuális világán a filmtörténeti hagyomány nagy klasszikusainak hatása érződik, a fekete-fehér képek pedig létrehoznak egy olyan esztétikai távolságot, amely feszültséget teremt a szereplők legjobb értelemben vett hétköznapiságával és a film itt és mostban aktuális problémafelvetésével. Kérdés, hogy ez a valóságtól való markáns elemelés szükséges-e, illeszkedik-e egyáltalán ennek a filmnek a céljaihoz, bír-e bármilyen többletjelentéssel, vagy csupán az átszellemült filmalkotó póza dereng át ilyen módon a matérián. Ugyanakkor a filmnek nem minden kockája fekete-fehér, időről időre megjelennek színes stop-motion animációs betétek, melyeknek a gyerekkorból származó űrhajós figura a főhőse, aki egy új és ismeretlen bolygót próbál meghódítani. Ezek a betétek értelmezhetőek egyfelől a gyerekkorba mutató regresszív gesztusként, ugyanakkor az űrhajóssal történő események és Nándi jelenbeli küzdelmei között egyértelmű és kissé direkt analógia áll fenn.
Biztató kezdet ez egy fiatal rendezőtől, akinek a munkáján látszik, hogy megtanulta a szakmát. A Legjobb úton nem azért érdekes, mert egy őrületesen egyéni hang szólal meg benne, hanem mert a stabil mértéktartás és a magabiztos mesterségbeli tudás komoly reményekkel kecsegtet.
A film a 3F Fesztiválon debütál az Art+ Cinema moziban 2017. szeptember 23-án, részletes program itt olvasható.
Legjobb úton
Fekete-fehér magyar film
Játékidő: 63 perc
Rendezte: Túri Bálint Márk
Forgatókönyv: Túri Bálint Márk, Cservenka Ferenc
Operatőr: Kóródi Dániel
Animációs Operatőr: Kürti István
Vágó: Kővári Szabolcs
Zene: Cservenka Ferenc
Producer: Böszörményi-Nagy Orsolya
Szereplők: Cservenka Ferenc, Walters Lili, Konter László, Ambrus Asma, Medve Balázs, Lajkó Bence, Székely B. Miklós
Premier: 2017. szeptember 23.
Art+ Cinema mozi



