bezár
 

gyerek

2011. 02. 23.
Subidubi, Csipkerózsa!
Lackfi Csipkerózsája a Budapest Bábszínházban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Lackfi Csipkerózsájának gombolyodó gubócskái, gömbölyödő göböcskéi a Bábszínház kezdetben kissé haloványfényű, szellemgyanús, olykor-olykor horrorisztikus színpadán elevenednek meg, több előadásbeli anomáliát is magukban foglalva. A Csipkerózsa körül sürgő-forgó szolganép, az erélyes öltöztető, Kemény István feminin Hopmestere, Pethő Gergő butácska és beszédben fölülmúlhatatlan Szakácsa zseniálisak, míg ez sajnálatos módon éppen a főszereplőkről nem mondható el.

A darab Csipkerózsája Karádi Borbála alakításában minden tekintetben tipikus hősnő, nem feltétlenül a szó pozitív értelmében: szőke hercegnő a rózsaszín világban, bár ő a mese szerint kéket akar (micsoda élvezet a gyerekkultúra gender szempontú megközelítőinek), éppen ez kerül a százéves álomba. Ám a történet így lehet csak kerek, a subidubis happy end hőseinek kék világa így lehet kielégítő zárókép. Karádi játéka affektív, a durcás és butácska kislány attitűdjét erősíti, akit aztán a tökéletes izomzatú, érthetetlen kung-fu jelmezes Királyfi ment meg, megválaszolva a Garfield-szemű ajtók kérdéseit. Ezt a képességét a Tündéreknek, az aranyszínű, furcsán lebegő lényeknek köszönheti, akiket viszont nehéz Tündérekként felismerni, mivel sokkal inkább hasonlítanak karácsonyfadíszekre. Ők anyáskodó karakterek: számon kérők, de segíteni akarnak, s egyben a fiatal herceg tanítói, akiknek szerencséjét is köszönheti, hiszen sikerül a mágikus mondókát elsajátítania, mely szerint „Csipkevárban tudható,/ A csipke szép, a csipke jó!/ A csipke mélyén ég a tűz!/ A csipke száz gondot elűz!”

prae.hu

Csipkerózsa, forrás: www.budapestbabszinhaz.huKovács Marianna Tüsketündérében valóban erő és gonoszság lakozik: talpig zöld estélyiben mesterkedik, állandó kísérői a sötétség és a mennydörgésre emlékeztető hangok. Az álom alatt tüskéi mindent benőnek, a korábbi pajkos csipkeszedőkre is mély álmot bocsát, saját Tüskekatonái lesznek, amíg a Királyfi nem hoz végre mindenre tudást és világosságot. Bercsényi Péter Királyfija a Tündérek okítását kamaszos daccal veszi, a megfelelő helyzetben aztán kiderül: nem ejtették őt sem a fejére. Erdős István és Blasek Gyöngyi Királya és Királynéja kiegyenlítetlen teljesítményt mutatnak: a Király kedves és gondoskodó nagypapára emlékeztet, sem erélyessége, sem hatalma nem jelenik meg, sokkal inkább nagyszülő, mintsem apa. A Királyné akár a mosolygós Miss Marple, ugyan parancsoló anyaként néhány pillanatra sikerül kizökkennie ebből a szerepből, hogy megvédje a 15. születésnapján Csipkerózsát a Tüsketündér átkaitól. A jelmezek még inkább erősítik eseteikben ezt a képet: fodros hálóing- és pizsamaszerű ruházatuk rosszul sikerült próbálkozások, sajnos a szerelmesek esetében sincs ez másképp.

Csipkerózsa, forrás: www.budapestbabszinhaz.huCsipkerózsa babacipős, halásznadrágos, tunikás kosztümjei erősen gyengítik az amúgy sem hibátlan játékot, a Királyfi fehér vászon, fejkötős jelmezeit pedig végképp nem lehet hová tenni. Bravúrosak viszont az óriásira nőtt cipő, nyaklánc, kalap és báli ruha, amiket aztán a Tüsketündér húz fel egy vázra és irányítja őket a Királyfit megtéveszteni akaró játékával. Kiemelkednek továbbá a Hopmester, a Szakács, az öltöztető és a „személyzet” többi tagja: színekben változatos, sapkás képük szépen erősítik azt a nyelvi humort, ami mentén Lackfi szövege kiteljesedik. A díszletek és fények ügyes összhangja nagyon hatásos: sajnos a gyerekek számára már-már ijesztő. A bábjátékok közül kimagaslik a virágok dala és párbeszéde, valamint a csipkeszedők, majd Tüskekatonák először pajkos és szemtelen, majd megfélemlítő játéka. A csipkebogyós, majd csupatüske jelmezek az ő esetükben szemet gyönyörködtetők; a fejükre erősített kosár, bábjaik szépen rajzolt, olykor kackiás bajszú férfi- és csábos szemű nőalakjai egytől egyig ügyesen megteremtett figurák. A fehér alapon megfestett arcok szépen erősítik a kissé távolinak tűnő, fel-felderengő, filmszerű mesejelleget; a zene dallamossága és dinamizmusa fülbemászó részleteket eredményez, kétségkívül telitalálat a finálé.

Az előadás rendkívül ellentmondásos: legalább annyi bravúrt tartalmaz, amennyi gyengébb elemet, és nem lehetünk meggyőződve arról, hogy ez nem a sok esetben mostohaként kezelt bábjáték financiális problémáira vezethető vissza.

Lackfi János – Szemenyei János: Csipkerózsa, Budapest Bábszínház

 

A Grimm testvérek nyomán írta:Lackfi János

Rendező:Kuthy Ágnes

Látvány:Gombár Judit

Zene:Szemenyei János
Mozgás:Fosztó András

Akrobatika:Laczkó Vladimir

 

Dramaturg:Lőkös Ildikó

Rendezőasszisztens: Kakmár Éva

Csipkerózsa: Karádi Borbála

Király: Erdős István

Királyné: Blasek Gyöngyi

Királyfi: Bercsényi Péter

Tüsketündér: Kovács Marianna

Hopmester: Kemény István

Tündérek: Bánky Eszter, Radics Rita, Rusz Judit

Csipkebogyók és tüskekatonák: Bánky Eszter, Kovács Katalin, Papp Orsolya, Pethő Gergő, Rusz Judit, Tatai Zsolt

Udvarhölgy és bölcs ajtó: Papp Orsolya

Táncmester és bölcs ajtó: Tatai Zsolt

Illemtanár és bölcs ajtó: Kovács Katalin

Szakács: Pethő Gergő


nyomtat

Szerzők

-- Antal Nikolett --


További írások a rovatból

Máray Mariann Így megy ez című könyvéről
Ördög Tamás Darázs című darabja a Marczibányi Téri Művelődési Központban
A Weeskinders Publishing bemutatkozásáról

Más művészeti ágakról

Az Élet és irodalom LXIX. évfolyamának 51‒52. számáról
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 50. számáról
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 5. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés