bezár
 

art&design

2011. 07. 15.
Művészet az indusztriális társadalomnak
Moholy-Nagy László: The Art of Light
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Művészet az indusztriális társadalomnak Budapest sosem volt egy Párizs, Berlin vagy New York. Nem volt képes a „nemzetközi kultúrahálózatban” központi helyet kivívni, de ezen nincs is nagyon mit csodálkozni, még csak magyarázkodni sem. Ha végigpörgetjük a XX. század képzőművészeinek névsorát, így is szép számmal találunk magyarokat. A Ludwig Múzeum a legnagyobbakat igyekszik sorra venni, ezúttal Moholy-Nagy László munkássága került terítékre.

Moholy-Nagy kapcsán leggyakrabban a Bauhausban betöltött szerepét érdemes megemlíteni, amivel olyannyira egyesült, hogy művészetszemlélete röviden összefoglalható a Bauhaus célkitűzéseivel. Át kívánta hidalni a művészet és ipar közt tátongó szakadékot, és az indusztriális társadalomban próbált helyet keresni a művésznek, ehhez pedig az oktatást tartotta a legfontosabb feltételnek. Más kérdés, hogy a Bauhausnak sikerült, Moholy-Nagynak viszont nem.

A nemes célkitűzések pont azáltal váltak semmivé, hogy beteljesültek, s a mai művészvilág sokszor az üres formaiságtól terhes, csak úgy, mint a felsőoktatási intézmények, ahol az alkalmazott művészetekre terelődött a hangsúly. Moholy-Nagy viszont nem bizonyult ilyen megalkuvónak, örült ugyan, ha az általa tervezett lámpára tonnaszám jöttek a megrendelések, ipari formatervező helyett mégis megmaradt képzőművésznek. Tragédiája pedig éppen ebben gyökeredzik, hogy konstruktivista látásmódja és kísérletezgető szelleme a széles tömegek számára mindig is lágy homályban maradt.
Kompozíció A XI - olaj, vászon
A Ludwig Múzeum kiállítás-sorozatának talán mostani állomása – függetlenül az előzőek színvonalától – áll a legközelebb a kiállítótér eredeti rendeltetéséhez, ami a kortárs művészet bemutatása. Moholy-Nagy ugyanis olyan posztmodern szemléletmóddal rendelkezett, ami ma sem ritka a nagy modern galériákban, ezzel pedig korát is alaposan megelőzte. Művészettörténeti háttér hiányában viszont ez az érdem nem ilyen nyilvánvaló, s az alkotó címadásai vagy a kísérőszövegek is csak ritkán segítenek a képek értelmezésében, így aztán a tárlat asszociációs képességeinkre és korábbi tapasztalatainkra egyaránt igényt tart.
Pneumatik-  ceruza, tinta, festékszóró, tempera fotópapíron. A sebességet a tipográfia elemeivel ábrázolja.
Moholy-Nagy a választott felületek tekintetében sokszínű alkotó volt, így a termek sorba rendezésén is ez a tematika köszön vissza, szemben az időrend szerinti haladással. Másfelől viszont szinte egész életművét a fény vizsgálata, s az azzal való kísérletezés köré építette: ez még az olyan, alapjában véve inkább figuratív médiumokra is rányomja a bélyegét, mint a fotográfia vagy a film. Fényképein a minél extrémebb perspektívákat kereste – ezek mai szemmel nem sok újdonságot tartogatnak –, szívesen vette lencsevégre a hosszan elnyúló vagy a homokon hullámokban elterülő árnyékokat. A fény megragadására különösen alkalmasnak bizonyultak a fotogrammok. Itt is, csak úgy, mint tintarajzain, elsősorban a holt terekkel játszadozik. A már-már megszokottnak tűnő festmények, grafikák és litográfiák mellett olyan érdekességeket is találunk, mint kosztüm-, színházi díszlet- és látványtervek, diasorozat, plasztikák, vagy egy, a vizuális megjelenítést előtérbe helyező különleges forgatókönyv.
Oskar Schlemmer Asconában - zselatinos ezüst
A kiállítást további apróságokkal is fűszerezték még, mint a családi fényképek, falra ragasztott idézetek, magyar és német nyelvű publikációk, interjúk. Utóbbiak elolvasására érdemes több időt is szentelni, mert ezek szolgálnak a legtöbb – és nem legutolsó sorban nagyon is hasznos, a kiállításnak igazán ízt adó – információval, a kiállítás-vezető füzetek pedig – megannyi Moholy-Nagyhoz kapcsolódó könyv társaságában – ezúttal nem a jegypénztárnál, ingyenesen, hanem a kiállítás végén, 400 forintért szerezhetőek be.

Interjú Oltai Katával, a The Art of Light című kiállítás koordinátorával


Moholy-Nagy László The Art of Light című kiállítása a Ludwig Múzeumban (1095, Budapest, Komor Marcell u. 1.) tekinthető meg 2011. szeptember 25-ig.

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Dani Áron --


További írások a rovatból

art&design

Hermann Zoltán: "Odaát" című kiállítása nyomán (Semmelweis Szalon, Budapest, 2025. 10. 15. – 11. 13.)
art&design

A Talált terepen. Művészeti gyakorlatok a Marcel Duchamp-díj 25 évéből című kiállításról
Az A.P. Art Galéria Echoes című tárlatáról

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 5. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap
színház

Interjú a Rég volt, mese volt, minden szava igaz volt című darab kapcsán


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés