bezár
 

film

2015. 07. 11.
Szenzációs, elképesztő, zseniális
Pete Docter: Inside Out
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Pixar legújabb animációja szédületes hullámvasút, keményen igénybe veszi a néző érzelemeit, de a rekeszizmokat is kellően megdolgozza, miközben eredetiségével még a legkonokabb kritikusokat is földre kényszerítit – csak szuperlatívuszokban lehet róla beszélni. A hullámvasútról leszállva mégis enyhén támolyogva távozunk.

Mi lenne, ha az amerikai rajzfilmekben nem csak az állatokat ruháznánk fel emberi tulajdonságokkal, és adnánk nekik emberi érzelmeket? – tették fel a kérdést a Toy Story előtt a Pixar főnökei. A jó válaszoknak egyedülálló sikerszéria lett az eredménye, játékoktól, bogaraktól, szörnyektől kezdve a robotokig, ám az elmúlt évek hullámvölgyei (Verdák 2, Merida a bátor) után a Pixar most szintet lép, és az Agymanókban már magukat az érzelmeket személyesítik meg.

prae.hu

Agymanók

A koncepció már látatlanban is zseniálisnak hangzott, ám annál komplikáltabbnak. Mert milyen érzelmeket személyesítsünk meg a sok közül, és miért pont azokat? Elég lesz ez ahhoz, hogy hitelesek maradjunk? Hogyan élhetnek az érzelmek önálló életet, ha egyszer az érzelmek legtöbbször csak a külvilágra adott reakciók? Vagy nem azok? De ami a legfontosabb, hogy az eddigiek fényében, mégis mi lehet a konfliktus?

A Pixar nem bonyolította túl a dolgot, így aztán az Agymanók egyszerűségében lett zseniális, egyszerre kaotikus fantáziabirodalom és földhözragadt sablontörténet. A keretként működő Riley története szerint ugyanis a fiatal kamaszlány a boldog és idilli Minnesotából a hangos és rideg San Franciscóba költözik szüleivel. A mese viszont már Riley fejében, érzelemvilágában zajlik, és ennek az hétköznapinak tűnő eseménynek a feldolgozását mutatja be az öt érzelem, Derű, Bánat, Majré, Undor és Harag kalandjain keresztül. A Pixar pont úgy személyesítette meg az ember személyiségét, mint egykoron a franciák az emberi szervezetet az Egyszer volt, hol nem volt az életben, és bár az Agymanóktól távol áll a tanító hangnem, nem kevésbé tanulságos.

Agymanók

Viszont sokkal inkább szól a szülőkhöz, mint a kisgyerekekhez, akik 8 éves kor alatt aligha érthetik meg az absztrakciónak azt a szintjét, amit az Agymanók kínál. Az Agymanókban a hirtelen környezetváltozás ugyanis csak kiindulópontja a boldog gyermekkor összeomlásának, aminek a romjain egy új, sokkal összetettebb személyiség jön létre – de ez a réteg értelemszerűen csak azoknak mutatkozik meg, akik már át is mentek ezen.

Hiába van tele olyan lélegzetelállító, szellemes ötletekkel, mint az „álomgyár”, a sötét tudatalatti, a cukorkát könnyező képzelt barát, vagy az elfakult emlékeket összeporszívózó agymunkások, és hiába csap le minden egyes alkalommal a valós történet és a képzelt mese közti párhuzamokból fakadó helyzetkomikumokra, végeredményben mégis inkább szomorú, semmint felemelő rajzfilm az Agymanók. Nem ez a stúdió első, kifejezetten felnőtteknek szóló alkotása (Hihetetlen család), de ez az első, amivel a kisgyerek nem nagyon tud kezdeni semmit, miközben a szülő többször elsírja magát – úgy, hogy egyébként tényleg végtelenül humoros és szórakoztató.

 

Agymanók (Inside Out)

Színes, magyarul beszélő, amerikai animációs film, 2015

Rendező: Pete Docter

Forgatókönyvíró: Pete Docter

Zeneszerző: Michael Giacchino

Producer: Jonas Rivera

Forgalmazza: Fórum Hungary

Korhatár: 6

nyomtat

Szerzők

-- Dani Áron --


További írások a rovatból

A konyha és A brutalista című filmekről
James Mangold: Sehol se otthon
Schwechtje Mihály: Sünvadászat
A Zenica felett az ég és A fekete kert a 11. Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon

Más művészeti ágakról

Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről
Beszélgetés Gulyás Adrienn műfordítóval


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés