jövőnéző
2012. 09. 09.
A mondatok szintjéig közösen
Az eltűnés könyvei – Bret Easton Ellis. Örökmozgó Filmmúzeum 2012. szeptember 7.
Több könyvbemutató is színesíti a Jövőnéző Fesztivált, a péntek délutáni programok egyike volt Fodor Péter és L. Varga Péter Az eltűnés könyvei – Bret Easton Ellis című monográfiájának ismertetése. A szerzőkkel Molnár Gábor Tamás beszélgetett.
Bret Easton Ellis kapcsán mindig egy régi sztori jut eszembe abból a korszakból, amikor még csak betárcsázós net létezett, és amikor egy könyvekről, olvasmányélményekről szóló fórumon egy srác rendkívül indulatosan kioktatott, nehogy el merészeljem olvasni az Amerikai psychót, hiszen az nem lánynak való, még akkor sem, ha egyébként irodalmárpalánta vagyok. Úgy képzelem, az illető péntek délután már attól a látványtól láncfűrészt ragadott volna, hogy egy Ellisről írott monográfia bemutatóján milyen nagy számban képviseltették magukat a gyengébbiknek mondott nem képviselői az Örökmozgó Filmmúzeum kis kávézójában, azt pedig már el sem tudom képzelni, hogyan reagált volna arra az információra, hogy Ellis műveiről (elsősorban angol nyelvterületen) túlnyomórészt női szerzők tollából születnek értelmezések. Merthogy a beszélgetés során szó esett többek között ez utóbbi jelenségről is.


A lényeg azonban természetesen a bemutatandó friss kötet, Az eltűnés könyve – Bret Easton Ellis volt, amelyről Molnár Gábor Tamás többször is, mint rendkívül különleges kiadványról szólt, részint azért, mert egy nem magyar nyelven alkotó szerzőről született ez a monográfia, és azért is, mert szerzőpáros jegyzi, noha az a fajta műértelmezési attitűd, ami a könyv tanulmányaira jellemző, alapvetően személyes műfaj. Különlegessé teszi az is, hogy ez esetben nem egyszerűen egy író életrajzáról, illetve könyvei ismertetéséről, hanem komoly, alapos és érdekfeszítő elemzésekről van szó, mindez ráadásul nem amerikanisták munkája, így Az eltűnés könyvei szakkönyv, de nem szakfilológiai könyv, az amerikai (irodalmi) kontextus helyett az irodalom értelmezhetőségének problémája áll inkább előtérben.
Molnár kötettel kapcsolatos felvetései utaltak arra, hogy Ellis munkássága egyfajta terepmunkaként funkcionálhatott a 2000 körül induló kritikusok számára, hogy a könyvekről való tudás alakzataival játszik a kötet, valamint erőteljesen megjelenik benne egy metakritikusi szólam, illetve az az értelmezés, miszerint Ellis szövegeinek van egy, a mimézis illúzióját szétfoszlató jellege.

A mindként szerző által nagyon erős és egységesnek ítélt Ellis-életműből ki-ki mást tartott fontosnak kiemelni. L. Varga szerint ha valakivel érdemes a szerzői figurát azonosítani, az sokkal inkább a Nullánál is kevesebb központi karaktere és nem Patrick Bateman (Amerikai psycho), ezenkívül a Holdparkot említette még, ami szerinte sok más jellemzője mellett kritikaparódia is egyben.
Fodor Péter A vonzás szabályaival kapcsolatos újraolvasási élményeiről beszélt, valamint arról, hogy egy 20. századi topligában, vagy más megfogalmazással, az ő saját személyes kánonjában az Amerikai psycho mindenképpen szerepel.

A társszerzőségről, a közös munkáról csupán pár szó esett, de nagyon fontos gondolatokat fogalmazott meg Fodor Péter. Szerinte nem volt hiábavaló az elvégzett munka, bevált a több szem többet lát elv. Hogy más kötetekhez képest itt nem érződik a többszerzőség, az azon a módszeren alapul, hogy a mondatok szintjéig közös volt a munka.
Végezetül Fodor azt is megosztotta a hallgatósággal, hogy szerinte miért érdemes a regényeken túl ezt a monográfiát is elolvasni: Ellis olyan mint Balzac, egyetlen szöveget ír egész életében, és ennek a szövegnek, illetve szőttesnek a mintázatait szerette volna a szerzőpáros a kötet által az érdeklődők számára megmutatni.
Fotók: Bach Máté
További írások a rovatból
jövőnéző
Épület- és építészmarketing (Jövőnéző Fesztivál, Örökmozgó Filmmúzeum, 2012. szeptember 9.)
jövőnéző
Vizualitás a zenében – a zenei klipek szerepe és lehetőségei (Jövőnéző Fesztivál, Örökmozgó Filmmúzeum, 2012. szeptember 9.)
jövőnéző
Más művészeti ágakról
Jakob Bro and Joe Lovano: „Once Around The Room” koncertje a Müpában, 2023. október 26.