bezár
 

zene

2011. 03. 22.
Káel Csaba: A nyitáson van a hangsúly
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A műfaji és kommunikációs nyitásra, valamint a produkciós együttműködésekre helyezi a hangsúlyt Káel Csaba, a Művészetek Palotája (Müpa) új vezérigazgatója, aki kinevezése napján egy valódi stafétabotot vett át elődjétől, Kiss Imrétől.

prae.hu

"A Művészetek Palotáját a szakmai igények hívták életre 2002-ben, amelyek éppen találkoztak a politika szándékaival, ez kivételes pillanat volt az utóbbi 100-110 év történetében, hiszen a Zeneakadémia Liszt Ferenc téri épülete, a Városi Színház felépítése óta nem valósult meg ilyen nagyszabású kulturális beruházás Budapesten" - idézte fel Káel Csaba az MTI-nek. Ez felerősítette a Müpa működése iránti várakozásokat - tette hozzá.

"E várakozásoknak a márkajegyek megteremtésével felelt meg az intézmény, a zenei maratonokkal, a Budapesti Wagner Napokkal, a közös rendezésű Új Magyar Zene Egyesület kortárs koncertjeivel, a Jazz Showcase-zel, a Szimfonikus felfedezésekkel és még hosszan sorolhatnám" - részletezte.

A márkajegyek megtartásával és továbbépítésével képzeli el a jövőt. "A beruházás hatalmas költsége nem térülhet meg úgy, mint egy lakó- vagy irodaházé, másként jelentkezik a +haszon+.

Már többször kifejtettem, fontos, hogy legyenek helyek, ahol a közös kulturális energiáink generálódnak, ahol ezeket továbbadjuk. Hogy mennyire intenzíven, milyen széles körben tesszük, az méri a befektetést".

A minőségi kultúra megőrzése a Müpa küldetése - hangsúlyozta a vezérigazgató. "Kérdés azonban, hogy mi a minőség, ki definiálja? Én azt tartom minőségnek, ha a különböző műfajok legjobbjai jelennek meg a Müpában".

A ház költségvetése jelentősen csökkent, Káel Csaba igyekszik megtenni a lehetséges lépéseket annak érdekében, hogy a Müpa megkaphassa azt a mértékű állami támogatást, amellyel maradéktalanul teljesíteni tudja a kitűzött művészi színvonalat és partnerei számára nyújtott szolgáltatási szintet.

"Megpróbálunk azonban más módon is pénzt teremteni, nem ülünk a babérjainkon. Az én reménysugaram a nyitás és a kooperáció. Itt mindig a komolyzene lesz domináns, nyitásban a crossover produkciókig mennék el. Ha egy több műfajt felölelő program során megérintette a hallgatót valami, kedvet kaphat az, aki sosem gondolta, hogy jegyet vált klasszikus koncertre" - véli a vezérigazgató.

"A koprodukció nemcsak a költségeket csökkenti, de támogatást is generálhat. Ha egy brit-német-magyar projektben a londoni anyacég segít, nyilván a német és magyar leányvállalat is elkötelezett, hogy beszálljon. Ha társul egy lengyel és francia partner is, akkor ezeken a helyeken a produkciót biztosan előadják, ezzel a ház híre, elismertsége is nő. A Budapesti Wagner Napokat is ilyen közösen értékesíthető +terméknek+ látom, de lesznek mások is" - jelezte Káel Csaba.

Él a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemmel kötött együttműködési szerződésük. "Most, hogy a Zeneakadémián elindul a régizenei alapképzés, szeretném ha ez - konkrét programok formájában - a Müpában is teret kapna. A Fesztivál Színház például alkalmas lenne a preklasszikus és modern operajátszás színterének, mivel ez a termünk is - többek között - kész produkciókat fogad be. Emellett a jövőben is nagy figyelmet szentelünk annak, hogy a Zeneakadémián végzett fiatal tehetségek bemutatkozási lehetőséghez juthassanak a Müpában.

Továbbra is kiemelt feladatunk a jövő publikumának nevelése, a minőségi kultúra megszerettetése a gyermek- és ifjúsági korosztállyal" - mondta a vezérigazgató.

Erős nyitást tervez a kommunikációban. Szeretné, ha a Magyar Televízióval évek óta tartó stratégiai partnerség kiterjedhetne arra is, hogy a Müpában nap mint nap létrejövő közkincsek, kulturális tartalmak eljuthassanak azokhoz a nézőkhöz, hallgatókhoz is, akik nem lehetnek jelen az előadásokon és ez a jövőben nem csupán a közszolgálati csatornákra, de egyre több médiumra lenne igaz. Hozzátette: teret kell adni az új technikáknak, hiszen egyre több kultúrafogyasztó tájékozódik az internetről.

Káel Csaba a Zeneakadémiával, a Magyar Állami Operaházzal jól működő stratégiai szövetséget bővíteni szándékozik a rövidesen megnyíló CET-tel és az ősztől ismét vendégeket fogadó Pesti Vigadóval, sőt a Nemzeti Színházzal is olyan produkcióknál, amelyeknél a nyelv nem korlátja az élvezhetőségnek.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

A Tame Impala legkevésbé inspirált albuma
Avagy a svédek operába mennek – a Così fan tutte Uppsalában
Danczi Csaba László emlékére
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 5. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés