bezár
 

art&design

2008. 06. 27.
Nem Goya festette a Kolosszust
MTI/PRAE.HU
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Nem Goya festette a Kolosszust Az eddig Francisco Goyának tulajdonított Kolosszus című festményről kiderült, hogy valójában nem is a spanyol mester alkotása - jelentették be a madridi Prado múzeumban.
A művészettörténészekben már egy 1991-ben megrendezett Goya-kiállítás előkészítése során kétségek merültek fel a XIX. század elején készült Kolosszus eredetével kapcsolatban. A szakértők végül több éves vizsgálódás után csütörtökön hozták nyilvánosságra: a festmény nem Goya műve, hanem egyik tanítványának alkotása. 
Goya: Kolosszus
Goya mindig aprólékos gonddal dolgozta ki a képen szereplő alakokat, még az állatok figuráit is. A Kolosszuson látható lovak, bikák és szamarak lábai azonban szemmel láthatóan nincsenek befejezve - magyarázta Manuela Mena, a Prado Goya-kollekciójának kurátora, hogy mi vezette nyomra a művészettörténészeket. 

Goya ecsetvonásain sehol nincs jele bizonytalanságnak, amikor festett, pontosan tudta, mit csinál. A Kolosszusról készült röntgenfelvételen viszont több olyan vázlatos rajz látható, amelynek semmi köze a végleges figurákhoz - tette hozzá. 

A szakértők arra is rámutattak, hogy a hadat viselő Spanyolország allegóriáját ábrázoló kép szimbólumvilága, az uralkodó fényviszonyok és a perspektíva eltér Goya stílusától.   

A valódi festő a jelek szerint Asensio Julia, Goya barátja és tanítványa lehetett, erre utal legalábbis az A.J. monogram, amelyet a kép bal alsó sarkában fedeztek fel.
nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Pál Dániel Levente --


További írások a rovatból

art&design

Portré a 20. századról Portré a 20. századról
Virtuális séta a Budapest FotóFesztivál „Fotóikonok – Archívumból történelem” című kiállításon
art&design

A jövőbe tekinteni, a jelenben élni, a múltban keresni A jövőbe tekinteni, a jelenben élni, a múltban keresni
Interjú Fridvalszki Márkkal a külföldi felsőoktatásban szerzett tapasztalatairól, a művészethez és alkotásaihoz való hozzáállásának megváltozásáról a bécsi, lipcsei és berlini közeg hatására
art&design

Üzenetek a poszt-tisztaság korából Üzenetek a poszt-tisztaság korából
Avagy szeméthalmaz a galériában: Szabó Kristóf „ERROR” című kiállítása
art&design

Geometrizált humanizmus Geometrizált humanizmus
Interjú Ábel Tamás üvegművésszel sikerről, külföldi kapcsolatépítésről, magyarországi megélhetésről, valamint művészeti ága helyzetéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés