bezár
 

art&design

2008. 06. 27.
Nem Goya festette a Kolosszust
MTI/PRAE.HU
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Nem Goya festette a Kolosszust Az eddig Francisco Goyának tulajdonított Kolosszus című festményről kiderült, hogy valójában nem is a spanyol mester alkotása - jelentették be a madridi Prado múzeumban.
A művészettörténészekben már egy 1991-ben megrendezett Goya-kiállítás előkészítése során kétségek merültek fel a XIX. század elején készült Kolosszus eredetével kapcsolatban. A szakértők végül több éves vizsgálódás után csütörtökön hozták nyilvánosságra: a festmény nem Goya műve, hanem egyik tanítványának alkotása. 
Goya: Kolosszus
Goya mindig aprólékos gonddal dolgozta ki a képen szereplő alakokat, még az állatok figuráit is. A Kolosszuson látható lovak, bikák és szamarak lábai azonban szemmel láthatóan nincsenek befejezve - magyarázta Manuela Mena, a Prado Goya-kollekciójának kurátora, hogy mi vezette nyomra a művészettörténészeket. 

Goya ecsetvonásain sehol nincs jele bizonytalanságnak, amikor festett, pontosan tudta, mit csinál. A Kolosszusról készült röntgenfelvételen viszont több olyan vázlatos rajz látható, amelynek semmi köze a végleges figurákhoz - tette hozzá. 

A szakértők arra is rámutattak, hogy a hadat viselő Spanyolország allegóriáját ábrázoló kép szimbólumvilága, az uralkodó fényviszonyok és a perspektíva eltér Goya stílusától.   

A valódi festő a jelek szerint Asensio Julia, Goya barátja és tanítványa lehetett, erre utal legalábbis az A.J. monogram, amelyet a kép bal alsó sarkában fedeztek fel.
nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Pál Dániel Levente --


További írások a rovatból

art&design

A Gonosz Bálna A Gonosz Bálna
Posztszocialista vakuemlékek és megidézett gyermekkor az ISBN Galériában
art&design

Vallás, mint társadalmi tudat Vallás, mint társadalmi tudat
Vendég+látás kiállítás Pannonhalmán
art&design

Auswanderer Raus! Auswanderer Raus!
A magyar performansz története 1966–2018 (3): Disszidens művészek: Altorjay, Szentjóby, Baksa-Soós, Halász, Kántor, Najmányi, Botond, Tót... (1967–79)
art&design

A figura reinkarnációi A figura reinkarnációi
Széljegyzetek a „Figura” című kiállításhoz

Más művészeti ágakról

Huseyin Tabak: Gipsy Queen
irodalom

Két esemény margójára Két esemény margójára
A Margó Irodalmi Fesztivál zárónapjáról
Háttérinterjú Böröcz Balázzsal, a Pilvax Studio alapító-vezetőjével arculattervezésről, művészetmenedzsmentről, vizuális kommunikációról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés