bezár
 

zene

2012. 10. 12.
Hangcserenap Budapesten: koncertek és performanszok az Akvárium Klubban
2012. október 13., 20.00-24.00h, Akvárium Klub, 1051 Budapest, Erzsébet tér 14.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
2012. október 13-án az UH Festhez kapcsolódóan Sound Exchange Day-nek, azaz Hangcserenapnak ad helyszínt Budapest. A projekt a dock e.V. és a Goethe Intézet közös kezdeményezésére, a Német Szövetségi Kulturális Alapítvány támogatásával valósul meg. Budapesten a magyar és lett kísérleti zene legkiválóbb képviselői mutatkoznak be 20 órától az Akvárium Klubban.

prae.hu

Programm:

én "op. 120731 – hommage király ernőnek"
hangperformansz

Én (Tóth Pál) új darabjában Király Ernő (1919-2007) univerzumát kelti új életre. Király kompozícióiból és soundjaiból, töredékeiből és dallamaiból új hangkollázst teremt – és misztikus utazásra indul a legendás, elfelejtett avantgárd zeneszerzővel. Kései korszakában Király főleg maga konstruálta hangszerein, tablofonon és citerofonon improvizált. Tóth Pál média-régész módjára igyekszik újraalkotni és fölerősíteni Király Ernő zenéjének "belső mozgásait". Rögtönzésmódszere konkrét zenére és lopofóniára épül.


A Positive Noise Trio részleteket ad elő a magyar avantgárd zeneszerző, Király Ernő "Flóra"-ciklusából
Kováts Gergő — Saxophone
Sőrés Zsolt Ahad — citerfon, tablofon, viola, saját építésű hangszerek, lo-fi elektronika, effektek
Kovács Gergely — ütőhangszerek, objektek

A Positive Noise Trio tagjai izgalmas szereplők a kortárs kísérleti zene európai porondján. Új projektjükben részleteket szólaltatnak meg Király Ernő (1919-2007) "Flóra“-ciklusának grafikus partitúrájából. E jóformán feledésbe merült zeneszerző és zeneetnológus, a "magyar Harry Partch“ műve egyszerre radikális, egyszerű és szürrealista – archaikus és avantgárd, egyszersmind hamisítatlanul és eredetien modern. Művészi módszerei közelebb állnak az amerikai avantgárdhoz, mint ahhoz a dogmatikus, merev kompozíciós gyakorlathoz, amely Európában uralkodott.


»Szakállad térben és időben – Hardijs Lediņšnek«
Előadók: Andris Indāns – Gas Of Latvia / Stropu Jurka – Strops and V.S.K.B. / Normunds Griestiņš – TV Maskava; Toms Auniņš – 1/2H 1/2W / Indriķis Ģelzis – videóművész

A "Szakállad térben és időben“ Hardijs Lediņšnek, az elektronikus zene lettországi úttörőjének, a művésznek és építésznek, a legendás "Soha föl nem talált érzelmek helyreállítását szolgáló műhely“ (Nebijuu Sajutu Restaureanas Darbnica, NSRD) alapítójának állít emléket. Lediņš hozzájárulása az 1970-es és 1980-as évek Szovjet-Lettországának kulturális életéhez, kreatív, rendhagyó-eleven kirándulásai a zene és a művészet határterületeire több mint három évtizeden át, 2004-es haláláig mérvadó hatást gyakoroltak a lett művészek és zenészek nemzedékeire. A művészek közül néhányan most audio-vizuális tisztelgésre álltak össze, hogy újrainterpretálják Lediņš rendkívüli szóképeit, nyelvi játékait, szeszélyeit, ötleteit és gondolattájait. A csoportban Riga kortárs művészeti és underground zenei életének kulcsfigurái foglalnak helyet: Lediņš egykori barátja, Andris Indāns, aki Gas Of Latvia projektjével az egész lett elektronikus zene egyik fontos pionírja; a Strops és V.S.K.B. projektjeivel ismertté vált Stropu Jurka, aki az indusztriális zene intelligens, egyszersmind kifinomultan agresszív képviselője; a TV Maskava néven szarkasztikus breakcore munkáiról ismert Normunds Griestiņš; Toms Auniņš, a nihilista-humoros impro-noise kollektíva, a 1/2H 1/2W tagja, aki szólózenészként is ugyanolyan ismert, s akinek munkái besorolhatatlanul oszcillálnak a bejáratott műfajok között; végül Indriķis Ģelzis videóművész. A csapat együtt fogja megalkotni azt a félig improvizált, félig komponált/koreografált ‚illúzióvilágot‘,melyet ugyan e mai, egyedülálló hangok népesítenek be és keltenek életre, ám amelyet Hardijs Lediņš már sok évvel ezelőtt megálmodott.


Robert Lippok
»REDSUPERSTRUCTURE«

Robert Lippok berlini zenész és művész (egyebek közt az »Ornament & Verbrechen« nevű keletnémet underground zenekar és a »to rococo rot« alapítója) új szólóprojektjét mutatja be, amely »redsuperstructure« címmel, 2011-ben jelent meg a »raster-noton« labelen. Érzékeny hangszintéziseit Lippok újra meg újra sample-ekkel és terepfelvételekkel egészíti ki, s az eredményt absztrakt-minimalista vizuális révületben prezentálja.


Kapcsolódó programok:

2012. október 13. – 21., kiállítás az Akvárium Klubban
»Sound Exchange – kísérleti zene Közép- és Kelet-Európában«

kurátorok: Melanie Uerlings, Carsten Seiffarth és Golo Föllmer
nyitva tartás: kedd – szombat, 12 órától koncertzárásig
megnyitó: 2012. október 13., 18 óra

2012. okt. 8. – 13., workshop az Akvárium Klubban
»radio ex change« workshop Wojciech Kucharczykkal (Lengyelo.)
záró prezentáció: 2012. október 13., 18 óra

Forrás: a Goethe Institut honlapja
nyomtat

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán
Händel Jephtha című oratóriuma az Il Pomo d'Oro előadásában
Kurt Rosenwinkel The Next Step Band (Live at Smalls, 1996) júliusban megjelent albuma és a Magyar Zene Házában októberben tartandó koncertje tükrében

Más művészeti ágakról

Az ezegymunkahej című zenés bohózat a Három Hollóban
art&design

A Talált terepen. Művészeti gyakorlatok a Marcel Duchamp-díj 25 évéből című kiállításról
A TRIP és a Lóci játszik zenekar a MOMkultban
A Janovics című előadás a Szolnoki Országos Színházi Találkozón


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés