bezár
 

film

2019. 03. 05.
Pajzán kíváncsiság Budapesten
Egy lázadó nő, Marie de Régnier életéről forgatott filmet Lou Jeunet
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Pajzán kíváncsiság Budapesten A Frankofon filmnapok hétfőn tűzi műsorára Lou Jeunet Pajzán kíváncsiság című filmjét, amelynek a budapesti bemutató egyúttal nemzetközi premierje. A rendezőnő alkotását a költő-író Marie de Regnier 19. század végén született erotikus fotói, versei, levelezése és egyéb dokumentumok ihlették.

Lou Jeunet a Belle epoque izgalmas alkotójáról, a kor erkölcsei ellen lázadó Marie de Regnier-ről forgatta első nagyjátékfilmjét. A Pajzán kíváncsiság a 19. század végének pezsgő irodalmi életében játszódik Párizsban. Jeunet kamerája egy nő kiteljesedésének ívét ábrázolja: hogyan éli meg vágyait, hódítja meg szerelmét, veszi saját kezébe a sorsát. Jeunet, aki a Frankofón Filmnapokra érkezett Budapestre, az MTI-nek hétfőn adott interjújában elmondta, hogy először jár Magyarországon, és nagyon örül, hogy felfedezheti a szecessziós épületekkel teli várost.

Filmjének fontos "néma" szereplője a Kodak dobozkamera. "Régi kamerákat használtunk, szerettem volna bemutatni, hogyan készültek akkor a fényképek. Látjuk, hogy Pierre hogyan választja meg a fényt, hogyan állítja be a képeket, és hívja elő őket" - mesélte Jeunet. Mint mondta, a filmben látható kamerákat interneten vásárolták. "Megható volt a korabeli, régi gépekkel dolgozni." A kamera, mint egy festő ecsetje, a személyes és művészi önkifejezés eszközévé válik, egyfajta szimbólummá. "A fotók pózai ritmust adnak a filmnek, kortárssá teszik, a szereplők a saját testüket használják fel arra, hogy művészi alkotást hozzanak létre" - magyarázta Jeunet, hozzátéve, hogy a mindennapi életben őt is sok fotós veszi körül. "Egészen elképesztő, ahogy dolgoznak, szerettem volna ezt bemutatni nagy vásznon."

Mint mondta, Pierre és Marie fényképeiben az érdekelte, hogy valójában ki is volt ezeknek a képeknek az alkotója, hiszen Pierre kezében volt a kamera, de Marie volt az, aki pózolt, és ő akarta, hogy a férje lakásában is fotózza le a szeretője. "Érdekes, hogy ez a négy év, amit Pierre és Marie együtt töltenek ebben a kapcsolatban, örökre megmarad a fotóknak köszönhetően" - fűzte hozzá.

Jeunet komoly kutatómunkát végzett, korabeli dokumentumok, levelezések és fotók alapozták meg a film forgatókönyvét, amelyet Raphaelle Desplechinnel írt. "Bár Marie levelei nem maradtak fenn, Pierre minden nap írt fivérének, aki Kairóban dolgozott diplomataként, és részletesen beszámolt neki a Zohrával és Marie-val való kapcsolatáról. Szerintem ő volt a világ legnagyobb grafománja" - mesélte a rendező. "A kapcsolatuk folyton változik, az elején Pierre még nem áll készen Marie szerelmére, de ahogy megismeri, ráébred, milyen erős személyiség, mekkora képzelőereje van, mégiscsak beleszeret. Marie verseiből, amelyeket Pierre-nek ír, a férfi számára szintén egy egyenrangú társ szólal meg. Ezt a megismerési folyamatot akartam bemutatni" - fejtette ki. A Pajzán kíváncsiság intim hangulatát hangsúlyozza, hogy a legtöbb jelenetet szűk szobabelsőkben forgatták. "Szándékosan babaházként jelenítettem meg az egész filmet, van is benne egy jelenet, amelyben egy babaház szerepel, és számomra a film vége is olyan, mintha egy babaházból lépne ki Marie első könyve megjelenése után egy párizsi körútra" - mondta a rendező hozzáfűzve, hogy az írónő L'Inconstante című regényében, Pierre és Marie történetét meséli el. 

A film zenéjét Arnaud Rebotini jegyzi, aki elektronikus zenei világot teremtett a korabeli hangulat köré, amely elemeli a történetet a 19. század végétől. "Sokat dolgoztunk Rebotinivel, hogy Debussy dallamait elektronikus zenévé alakítsuk. Debussy egyébként Pierre egyik barátja volt. A forgatás jeleneteiben zongorán szólalt meg Debussy, és később erre az alapra komponálta az elektronikus zenét Rebotini" - idézte fel Jeunet.

A rendező jelenleg már új filmjét készíti elő, amely kortárs történet lesz. "Egy idős színésznő visszatéréséről szól majd: hogyan tudja feldolgozni, hogy a plakátokról egy öreg arc köszön vissza rá. A múló idő és a szépség kérdésével foglalkozik majd" - mondta.

A Pajzán kíváncsiság idén nyáron kerül a magyar mozikba a Vertigo Média forgalmazásában.

Fotó: toldimozi.hu
 

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- MTI/PRAE.HU --

A Magyar Távirati Iroda (MTI) nagy múltú magyar állami hírügynökség, melynek története az 1880-as engedélyeztetésig nyúlik vissza.


További írások a rovatból

Harmony Korine: Túltolva
Filmélmények a 9. Frankofón Filmnapokról

Más művészeti ágakról

art&design

Gondolkodásunk módszereiről Gondolkodásunk módszereiről
Beszélgetés Falcsik Marival, Walter Isaacson: Leonardo Da Vinci – a zseni közelről című könyvének fordítójával
színház

Hetente három jó független előadás Budapesten Hetente három jó független előadás Budapesten
Beszélgetés Boross Martinnal
irodalom

Jó lenne érteni egymást Jó lenne érteni egymást
Interjú Nényei Pállal Az irodalom visszavág 3. – A hit fényétől az ész világosságáig megjelenésének apropóján
Cséfalvay András: Egy olyan világban, ahol nincsenek tények, ott csak a jóság marad


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés